sön 22 okt 2017, 11:03#477822
Fredrik Reuter skrev:Lägger in hela teamet som varit med och tagit fram förslaget på en ny skogsvårdslag:
Fredrik Von Arnold, särskild utredare (före detta lagman)
Johan Nordström, huvudsekreterare t.o.m 30 april 2017 (kammarrättsassessor)
Lina Hjort, huvudsekreterare (kammarrättsassessor)
Experter som bistått utredningen:
Kanslirådet Agnetha Alriksson (Näringsdepartementet)
Chefsjuristen Viveka Beckeman (Sveaskog AB)
Expert svensk skog Linda Berglund (WWF)
Departementssekreteraren Ylva Birkne (Miljö- och energidepartementet)
Juristen Måns Cederberg (Naturvårdsverket)
Miljöjuristen Joanna Cornelius (Naturskyddsföreningen), slutade 18 jan 2017
Miljöjurist Josia Hort (Naturskyddsföreningen)
Handläggaren skogspolitik Johanna Fintling (LRF Skogsägarna)
Näringshandläggaren Stefan Forsmark (Sametinget)
Rättssakkunnige Johanna Gustafsson (Justitiedepartementet)
Styrelseordföranden Bernt Hermansson (Skogsentreprenörerna)
Miljöjuristen Ulrik Johansson (Stora Enso Skog)
Kanslirådet Lina Oskarsson (Miljö- och energidepartementet)
Kanslirådet Eva Stengård (Kulturdepartementet)
Senior advisor Johan Wester (Skogsstyrelsen)
Kanslirådet Conny Öhman (Näringsdepartementet)
14 kvinnor och 7 män har bidragit som experter till utredningen:
Det är tydligen viktig att kvinnor kvoteras in före kompetens. Fördelningen har knappast skett efter kompetens, mer för att bättra på könsfördelningens statestik som orsak till samhällets diskriminering av kvinnor. Vilka av alla dessa är experter i äganderätt /juridik??
Kulturdepartementet hur kan de inkallade som experter???
All kultur tillhör ju fastighetsägaren.
Man avser att antidemokratiska föreningar som Skydda skogen, Green Peace, Naturskyddsföreningen m f l.
Idella föreningar utan äganderätt eller som sakägare i juridisk mening ska nu kunna hindra och sabotera skogsbruk och hindra statens inkomster i skatt och utveckling av landsbygden.
Då skall väl också i demokratins och rimlighetens namn även LRF, skogsägareföreningar skogsägare andra underentreprenörer mm sakägare kunna stoppa avverkningsförbud som grundas på felaktiga subjektiva beslut och omdömen av aktivister.
Om produktionsmålet skall kunna bedömmas måste en avvägning ske inte ensidigt av miljöaktivister.
Varför har man inte utredningen beaktat Regeringens proposition 2007/08:108 där det framgår att skogspolitikens två jämställda mål, miljömålet och produktionsmålet, samt det delade ansvaret mellan samhället och skogsägarna förutsätter en tydligt definierad och långsiktig äganderätt.
Lagstiftningen ger markägaren följande rättigheter och krav på ägandet av skogen.
Jordabalk (1970:994)
Rättsförhållanden rörande fast egendom
1 kap. Fastighet och dess gränser
1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser.
Som skogsägare äger jag även marken med jord sten mm. Vid avverkningsförbud så hindras jag åtkomsten till jord, sten mm är detta rättssäkert juridiskt?
Utan ekonomisk ersättning ?
prövat mot pågående markanvändning?
Proportionalitet för den enskilde?
Jordabalk (1970:994) 2 kap. Tillbehör till fastighet
1 § Till en fastighet hör byggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter, naturlig gödsel.
Vad som i modern tid ger skogsägare äganderätt till sin egen skog är det faktum att skogsägaren inte bara tar virke ur skogen utan skogsägaren har också ansvar och kravet att återbeskoga med återväxt genom nyplantering, röjning och gallring, Av det skälet har skogsägaren rätt till skogens träd och markens/fastighetens ekonomiska avkastning.
Lagtexten säger att fastighetsägaren äger marken bestående av jord mm samt på rot stående andra växter. Det betyder att markägaren även äger rödlistade och sällsynta arter av växtlighet.
Skogsvårdslag (1979:429), Anläggning av skog på skogsmark
5 § Ny skog ska anläggas på produktiv skogsmark
1. om markens virkesproducerande förmåga efter avverkning eller på grund av skada på skogen inte tas till vara på ett godtagbart sätt,
2. om marken ligger outnyttjad, eller
3. om skogens tillstånd är uppenbart otillfredsställande.
Åtgärd ska vidtas i fall som anges i 1 och 2 utan dröjsmål och i fall som anges i 3 inom skälig tid. Vad som föreskrivs i 2 ska inte gälla mark som på grund av särskilda förhållanden inte bör tas i anspråk för virkesproduktion.
Äganderättsfrågorna har utredningen inte tagit hänsyn till och behandlat. Eftersom markägaren är ägare till allt så skall det i demokratins anda markägarens krav och synpunkter tillgodoses och beaktas. I annat fall så går vi mot ett samhälle som utvecklats till en diktatur.
Senast redigerad av Skogsvaktaren sön 22 okt 2017, 11:19, redigerad totalt 1 gång.