Verkstan

Laddning av batteri.

16 inlägg 8999 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477813
axwell skrev:
Ett helt urladdat batteri går inte att ladda med en smartladdare eftersom som dom av säkerhetsskäl kräver en viss motspänninig.
På större laddare som för tex. eltruckar brukar det gå att programmera så att den tillfälligt ändå skall ladda.

Sök reda på en gammal "hederlig" laddare och kör någon timme, alternativt anslut batteriet några minuter mot ett bilbatteri.

Sen kan smartladdaren anslutas och ställas i "blocknyckel" med modknappen, ladda sen som vanligt. 🧠


Om laddaren kräver motspänning kan man även ta ett friskt batteri och koppla på med startkablar, det har vi gjort ett flertal gånger på jobbet, då får laddaren sin motspänning och kan ladda båda batterierna samtidigt, halvvägs in i laddningen kan man ta bort extrabatteriet....
Om det sen är bra och nyttigt för de båda batterierna vet jag inte, men det har funkat....

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).