fre 20 okt 2017, 23:54#477647
Troligen är batteriet förbrukat, om det har stått djupurladdat en längre tid.
Hade det varit ett större och dyrare batteri hade det troligen gått att chocka igång det och givit det lite längre tid att leva genom avsulfatering och laddning med en intelligent laddare typ C-Tek eller likvärdig.
Därefter mätt syravikten i varje cell, för att konstatera batteriet verkliga kondition om det skulle ta laddning.
Skiljer det mer än fyra enheter på syravikten vid mätning är batteriet inte att lita på längre.
Ett fulladdat och friskt batteri har en spänning uppåt 12,7V,
samt att det i ett halvladdat batteri med spänning under ungefär 12,2V har en benägenhet att börja sulfatera och tappar då markant över tid sin fulla kapacitet att åter ta laddning.
Vid ca 11,7V är batteriet näst intill tomt och kryper temperaturen ned under -7 grader fryser mest troligt batteriet sönder.
Fulladdat batteri tål däremot en temp neråt -65 grader.
Men som skrivits i tidigare inlägg rekommenderar jag att köpa ett nytt Biltema batteri om det är till en ATV.
Prisvärda och med god funktion, titta bara så du får rätt typ till ATV.
Finns de som inte läcker batterisyra om olyckan att välta skulle hända,
även i Biltemas sortiment sist jag handlade ett nytt därifrån.
Samt att investera i en riktig C-Tek laddare, som är konstruerad för att fungera som underhållsladdare över tid.
C-Tek har även färdiga stick-kontakter att bara skruva fast på batteripolerna för småpengar, vilket är väldigt smidigt. Kan samtidigt vara ide att montera en huvudströmbrytare, vilket också finns på Biltema, om den står uppställd längre stunder.
C-Tek laddarna finns i en uppsjö av storlekar i både 12V och 24V utföranden med varierande pris och prestanda.
Har du bara mindre batterier till typ ATV och personbil/ mindre traktor är de inte alls farligt dyra.
Flera skapliga varianter av underhållsladdare och färdiga laddkablar finns bland annat på Clas Ohlson.