Verkstan

Laddning av batteri.

16 inlägg 8996 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Laddning av batteri.

anersimyra  
#477507 Har jag möjligen anslutit laddaren på ett felaktigt sätt genom att ansluta minus mot chassit, det är ju det normala sättet vid starthjälp via annat batteri. Som ni förstår är alltså batteriet i hjulingen i stort sett stendött.. :???:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Laddning av batteri.

valtra a 72  
#477509 du kanske fick dålig kontakt mot chassit, prova med att ansluta på minuspolen direkt.

Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

halvproffs  
#477510 Dom brukar inte vara så bra dom här småbatterierna. Får väl vägleda dig som Axwell gör: köp nytt på Biltema :grin:

Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

Vardon  
#477513 Jag hade börjat med att sätta minus på batteriet för det kan alltid vara svårt att få kontakt och beroende på hur de är tillverkade är inte alltid jag litar på att allt i chassiet är jordat heller.

Sen händer det ju att batterierna tvärdör. Vanliga tecken på ett dåligt batteri är att spänningen stiger snabbt och sen tar den inte mer laddning. Mäta ström och se om den tar laddning är även det bra.

Sen rent generellt är det bäst att veta att den är minus-jordad. Finns ingenting som hindrar att man plus-jordar. Äldre engelska saker kan ofta vara det. Nu är ju nästan allt minusjordat men lika bra att ha det med sig.

Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

anersimyra  
#477523 Ok. Batteriet är möjligen runt två år gammalt. Hjulingen står numera i stort sett hela året i garage med hydraulkranens bägge kontakter anslutna. Jag vill minnas att någon här på skogsforum konstaterat att ett anslutet hydraulaggregat drar något lite ström.

   TS
Avatar Fallback

Re: Laddning av batteri.

tallen100  
#477527 Du bör underhållsladda batteriet med jämna mellanrum om hjulingen bara står, särskilt om det ligger med saker som drar lite ström hela tiden. Ett batteri som blivit helt urladdat brukar inte bli sitt forna jag igen :d
När du laddar så sätt direkt på polerna :-bd

Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

anersimyra  
#477529 Batteriet har nu fått laddning via bägge polerna sedan i onsdags morse, jag kollar i eftermiddag så får vi se.. :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

anersimyra  
#477577 Skiten är stendött.. :sad:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

halvproffs  
#477582 Vänta 24 h med laddningen på får vi se.

Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477594
anersimyra skrev:Ok. Batteriet är möjligen runt två år gammalt. Hjulingen står numera i stort sett hela året i garage med hydraulkranens bägge kontakter anslutna. Jag vill minnas att någon här på skogsforum konstaterat att ett anslutet hydraulaggregat drar något lite ström.

Mitt drogs ur av fjärrstyrningen till vinschen. Har du någon sån till vagnen kanske? Har nu alltid underhållsladdning på hela säsongen. Fick ju veta här hur urbota korkad jag var som inte fattat att man måste underhållsladda....[emoji12] [emoji1]

Avatar Fallback

Re: Laddning av batteri.

JoTh  
#477647 Troligen är batteriet förbrukat, om det har stått djupurladdat en längre tid.
Hade det varit ett större och dyrare batteri hade det troligen gått att chocka igång det och givit det lite längre tid att leva genom avsulfatering och laddning med en intelligent laddare typ C-Tek eller likvärdig.
Därefter mätt syravikten i varje cell, för att konstatera batteriet verkliga kondition om det skulle ta laddning.
Skiljer det mer än fyra enheter på syravikten vid mätning är batteriet inte att lita på längre.
Ett fulladdat och friskt batteri har en spänning uppåt 12,7V,
samt att det i ett halvladdat batteri med spänning under ungefär 12,2V har en benägenhet att börja sulfatera och tappar då markant över tid sin fulla kapacitet att åter ta laddning.
Vid ca 11,7V är batteriet näst intill tomt och kryper temperaturen ned under -7 grader fryser mest troligt batteriet sönder.
Fulladdat batteri tål däremot en temp neråt -65 grader.
Men som skrivits i tidigare inlägg rekommenderar jag att köpa ett nytt Biltema batteri om det är till en ATV.
Prisvärda och med god funktion, titta bara så du får rätt typ till ATV.
Finns de som inte läcker batterisyra om olyckan att välta skulle hända,
även i Biltemas sortiment sist jag handlade ett nytt därifrån.
Samt att investera i en riktig C-Tek laddare, som är konstruerad för att fungera som underhållsladdare över tid.
C-Tek har även färdiga stick-kontakter att bara skruva fast på batteripolerna för småpengar, vilket är väldigt smidigt. Kan samtidigt vara ide att montera en huvudströmbrytare, vilket också finns på Biltema, om den står uppställd längre stunder.
C-Tek laddarna finns i en uppsjö av storlekar i både 12V och 24V utföranden med varierande pris och prestanda.
Har du bara mindre batterier till typ ATV och personbil/ mindre traktor är de inte alls farligt dyra.
Flera skapliga varianter av underhållsladdare och färdiga laddkablar finns bland annat på Clas Ohlson.

Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

anersimyra  
#477656
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:Ok. Batteriet är möjligen runt två år gammalt. Hjulingen står numera i stort sett hela året i garage med hydraulkranens bägge kontakter anslutna. Jag vill minnas att någon här på skogsforum konstaterat att ett anslutet hydraulaggregat drar något lite ström.

Mitt drogs ur av fjärrstyrningen till vinschen. Har du någon sån till vagnen kanske? Har nu alltid underhållsladdning på hela säsongen. Fick ju veta här hur urbota korkad jag var som inte fattat att man måste underhållsladda....[emoji12] [emoji1]

Fjärrstyrning har jag förstås.. :ymparty:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Laddning av batteri.

anersimyra  
#477659
JoTh skrev:Troligen är batteriet förbrukat, om det har stått djupurladdat en längre tid.
Hade det varit ett större och dyrare batteri hade det troligen gått att chocka igång det och givit det lite längre tid att leva genom avsulfatering och laddning med en intelligent laddare typ C-Tek eller likvärdig.
Därefter mätt syravikten i varje cell, för att konstatera batteriet verkliga kondition om det skulle ta laddning.
Skiljer det mer än fyra enheter på syravikten vid mätning är batteriet inte att lita på längre.
Ett fulladdat och friskt batteri har en spänning uppåt 12,7V,
samt att det i ett halvladdat batteri med spänning under ungefär 12,2V har en benägenhet att börja sulfatera och tappar då markant över tid sin fulla kapacitet att åter ta laddning.
Vid ca 11,7V är batteriet näst intill tomt och kryper temperaturen ned under -7 grader fryser mest troligt batteriet sönder.
Fulladdat batteri tål däremot en temp neråt -65 grader.
Men som skrivits i tidigare inlägg rekommenderar jag att köpa ett nytt Biltema batteri om det är till en ATV.
Prisvärda och med god funktion, titta bara så du får rätt typ till ATV.
Finns de som inte läcker batterisyra om olyckan att välta skulle hända,
även i Biltemas sortiment sist jag handlade ett nytt därifrån.
Samt att investera i en riktig C-Tek laddare, som är konstruerad för att fungera som underhållsladdare över tid.
C-Tek har även färdiga stick-kontakter att bara skruva fast på batteripolerna för småpengar, vilket är väldigt smidigt. Kan samtidigt vara ide att montera en huvudströmbrytare, vilket också finns på Biltema, om den står uppställd längre stunder.
C-Tek laddarna finns i en uppsjö av storlekar i både 12V och 24V utföranden med varierande pris och prestanda.
Har du bara mindre batterier till typ ATV och personbil/ mindre traktor är de inte alls farligt dyra.
Flera skapliga varianter av underhållsladdare och färdiga laddkablar finns bland annat på Clas Ohlson.
Tackar för ett riktigt utförligt svar.. :-bd En huvudbrytare är nog av nöden att inhandla då hjulingen mest står uppställd likt ett museiföremål.. :lol: laddare har jag av flera modeller, aktuell laddare i detta fallet är en dyr historia inköpt på OKQ8, jag vill minnas att den heter modernum, eller liknande. Dessvärre vill jag minnas att fultema inte har batteri som passar just polaris 800.. :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Laddning av batteri.

jannee  
#477700 Kolla om Banner eller Bosch har batteri i den storlek som passar din ATV, där har du troligtvis några av de bästa märkena.
Ett batteri som är heldött går inte att återuppliva, där är människan och batteriet rätt så lika :grin:
Gamla hederliga blybatterier kunde gå att tömma, spola ur för att sedan fylla på med ny syra, ibland lyckades det ibland inte.

Avatar Fallback

Re: Laddning av batteri.

axwell  
#477712
anersimyra skrev:Tackar för ett riktigt utförligt svar.. :-bd En huvudbrytare är nog av nöden att inhandla då hjulingen mest står uppställd likt ett museiföremål.. :lol: laddare har jag av flera modeller, aktuell laddare i detta fallet är en dyr historia inköpt på OKQ8, jag vill minnas att den heter modernum, eller liknande. Dessvärre vill jag minnas att fultema inte har batteri som passar just polaris 800.. :???:


Ett helt urladdat batteri går inte att ladda med en smartladdare eftersom som dom av säkerhetsskäl kräver en viss motspänninig.
På större laddare som för tex. eltruckar brukar det gå att programmera så att den tillfälligt ändå skall ladda.

Sök reda på en gammal "hederlig" laddare och kör någon timme, alternativt anslut batteriet några minuter mot ett bilbatteri.

Sen kan smartladdaren anslutas och ställas i "blocknyckel" med modknappen, ladda sen som vanligt. 🧠

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).