Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129102 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#472852
Erre skrev:Jag kan fixa så Johan får dom om du tar med dom på Gallringsdagarna @JensSkoog


Tackar så mycket Erre :-bd

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Erre  
#472859
johan eriksson skrev:
Erre skrev:Jag kan fixa så Johan får dom om du tar med dom på Gallringsdagarna @JensSkoog


Tackar så mycket Erre :-bd

Inga problem. Får jag ju ännu en anledning å titta ut till dig. :wink: :-bd

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Erre  
#477363 Fick en fin gåva av en kollega idag.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Peteflamingstar  
#477364
Erre skrev:Fick en fin gåva av en kollega idag.


"Here's Johnny!!"

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#477365 Tjusig yxa Erre, har en likadan själv. :-bd

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

vajnis  
#478082 Här är en oskaftad yxa jag haft i några år nu. Stämpeln säger Knut Öyo i Norge.

1508813241_brandyxa_(1).jpg


1508813958_brandyxa_(2).jpg


Jag antar att det är en brandyxa. Dock är den i mitt tycke lite liten för det. 22 cm från egg till spets och ca 0,6-0,7 kg tung. Kanske används den vid små eldsvådor. Eller av kvinnliga brandmän. Hur som helst har jag problem med att hitta rätt typ av skaft till den så alla tips o förslag mottages tacksamt.
Jag har ytterligare en Öyo-yxa, ca 40 cm lång med det skräckinjagande namnet, Viking 2000...

1508814592_Oe.jpg


...men yxan väger med skaft endast ca 0,4 kg så den är i princip oanvändbar ute i naturen.
En snygg-yxa kort o gott.

Edit: Jag såg brandyxan i inlägget ovanför nu och jag tror min brandyxa är mindre o lättare än den,
men fick lite hum om hur skaftet ska se ut. Osäker ändå.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#478083 Brandyxor fanns i lite olika storlekar, dels små som brandmännen hade i bälte och större som låg i bilen.

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Traktorkalle  
#478413 Intressant tråd!
Apropå citronsyra, ättika och andra bra rostborttagningsmedel. Läste någonstans att man ska neutralisera det som legat i syrabad med bakpulver, annars kommer syran att göra stålet sprött. Någon kemisk reaktion där som jag inte minns...
Någon som har lite kunskap i ämnet?

Mvh
Karl-Johan

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Delsbo  
#478422 Surfade runt lite och hittade lite om vätesprödhet.. Jag har använt citronsyra till både yxor, skiftnycklar och andra verktyg men upplever inte någon märkbar sprödhet..

Klippte ut texten nedan:

"Man bör inte använda vare sig syra eller elektrolys på härdade föremål som fjädrar, axlar och liknande då det ofta bildas vätgas under processen. Härdat stål kan dra i sig väte som diffunderar in i metallytan vilket kan leda till sprickbildning. Detta kallas för vätesprödhet. Om så skett måste detaljen väteutdrivas inom en timme. Det görs genom att lägga detaljen i en ugn med cirka 200 graders värme i några timmar upp till ett dygn för att undvika sprickbildning"

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#480788 Fått skaft på en av mina finska Billnäs idag, en 12:3, blev ganska bra tycker jag för att vara första försöket med skaftholkyxa. Ska putsa och olja skaftet med innan det tas i bruk. Gjorde egen kil enligt gamla metoder, tog den kådigaste tallbiten jag hittade och årsringarna tvärs skaftets fiberriktning. Återstår att se hur det håller.

1510670103_347abd45-fbc4-4a82-b89d-7bd26b484d08.jpeg

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Blivande snickare  
#480798 :-BD :-BD :-BD

Har du lagat skaftet själv?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Fredrik Reuter  
#480800 Offtopic men varenda gång denna tråd hamnar i aktiva trådar så läser jag "känner ni igen byxorna".

Udda beteende av hjärna/ögon...

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#480803
Blivande snickare skrev::-BD :-BD :-BD

Har du lagat skaftet själv?


Nej, en kompis i Finland som köpt till mig. Han hade en skaftfabrik några mil ifrån sig. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#480806 Snyggt, "johan eriksson" :-bd :-bd


Fredrik Reuter skrev:Offtopic men varenda gång denna tråd hamnar i aktiva trådar så läser jag "känner ni igen byxorna".
Udda beteende av hjärna/ögon...

Hm :-ss :-ss
Men var det inte någon som fick "furutimmer" till att bli "fruntimmer" här på Forum :lol:
Det huvudet är fullt av rinner pennan över med :wink:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#480811 Tack Jens.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).