Skogsröjning

Hur göra med skogen

17 inlägg 7759 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur göra med skogen

Albin_87  
#477150 Hej! Har ett par hektar skogsmark, ca 10 ha,till gården som jag inte vet hur jag ska bruka. Skogen är inte bra skött å där växer allt som kan växa. Ska jag börja Avverka allt stort och sedan röja i det som är kvar? Eller börja sortera ut löv och spara barr? Tanken är att såga mycket till renoveringar mm. :?: Många frågor finns.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hur göra med skogen

isteskog  
#477152 Hade jag 10ha blandad skog som du beskriver så skulle jag plockhugga allteftersom behov för renoveringar uppstår. Eldar du med ved så har du ju inga problem med att ta reda på det icke sågbara. :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Hur göra med skogen

jannee  
#477166 Slutavverka ungefär 1 - 2 ha vart femte år. Då får du gott om tid att odla fram den nya skog som du kan tycka vara av intresse (blandskog, rena bestånd av fur, lärk, gran eller någon annan proviens).

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

sundelius  
#477195 Börja med en underväxtröjning säger jag

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Seb macahan  
#477224 Känns som man skulle behöva veta lite mer, eller är allt likaåldrigt och "dåligt" skött, vilket i naturvård kan vara bra skött. Men röjning är nästan alltid prio 1.

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Erre  
#477236 Ta gärna lite bilder och lägg upp.
Då är nog lite lättare att ge råd.

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477238
Erre skrev:Ta gärna lite bilder och lägg upp.
Då är nog lite lättare att ge råd.

Japp, en bild säger mer än 1000 ord...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Albin_87  
#477264 Fixar några bilder imorgon!
:-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Albin_87  
#477296 Här kommer några bilder

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Albin_87  
#477301 Lite mer bilder, detta område som jag inte blir klok på :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur göra med skogen

isteskog  
#477303 Samma råd som förr: Vedgallra det yngre, plockhugg i det grövre. Finns nog grövre barr som går att sälja som timmer.

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

finnjonte  
#477305 Det verkar som om du har möjlighet att fylla vedlidret ordentligt :d dom 2 sista bilderna finns det kanske nåt att spara på...kanske du kan få en gran-björk blandskog med lite såg och kärlek :-bd övriga bilder skulle jag hugga slätt och plantera. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Albin_87  
#477306 Tack för svar! Är de nått som ev går att sälja till skogsbolag i lövmassaform eller e de ved av allt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

finnjonte  
#477308 här i finland köps björktimmer samt björkmassa...även aspmassa.(jääävligt dåligt betalt)

Användarvisningsbild

Re: Hur göra med skogen

Albin_87  
#477309 Fy verkar bli många kubik ved i vinter....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).