Traktorn i skogen

Kjøpt gård - vad nu?

70 inlägg 25229 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#476899 Jag har köpt en gård med 30ha (300da) skog söder i Norge. Vad gör jag med skogen?

Övertagandet kommer skje om 9 månader, så där fins tid att tenka om sig.

Min erfarenhet av gårdsdrift är att jag hjälpte till på en gård för 20 år sedan. Arbetet den gång bestod huvudsakligen av underhåll av byggnader, byggande av en 1200m2 driftsplats och en del underhåll av gårdsvägar och betesmarker med traktor(gravar). För skogsarbete har jag ingen annan erfarenhet än att fälla nogra trä för ved till eget bruk.

Skogen har inte drivits på minst 20 år. Förmodligen har den inte drivits sedan början av 1980-talet. Den nuvarande ägaren har bara tagits ut ved för egen användning.

Det finns ingen skogsbrukspln för gården. Ei helre nogon taxering. Vad jag vet om skogen är därför vad jag har sett med egna ögon ved att titta runt i skogen och titta på flygfoton från 1986, 2001 och 2011.

Innan kjöpet av gården läste jag skogsbruksplanar och taxeringar för flera andra gårdar som var till salu. Jag har också läst mycket online, inklusiva på detta forum. Jag känner nu att jag har fått viss teoretisk kunskap.

25ha (250da) av skogen jag har köpt har hög bonitet enligt gårdskartan. Jag vet inte om detta är att lita på. Kartan visar till exempel fulldyrkad mark där verkligheten är [myr] (vad är det på svensk?), så det finns definitivt något på kartan som inte är korrekt.

Jag har gått i skogen för att se tillgängligheten och vad som växer där. Jag hittade tillgänglighet till ca 11ha med barträd och 4ha med ek / björk / osp. 7ha verkar vara otillgänglig med traktor. (Det kan finnas ett sätt att komma dit som jag inte har upptäckt än.) De återstående 8ha har jag inte sett.

Områdena med låg bonitet (enligt gårdskartan) är huvudsakligen där tillgången är svår.

I området med tillgängliga 11ha barträd har jag flera ställen gjord en cirkel med 10m radie och räknat mängden träd. En typisk bestånd inom en sådan cirkel bestod av barträd med diametrar 2 st 62 cm, 2 st 50 cm, 2 st 42 cm, 2 st 28 cm och nogra lite mindre. Om jag antar att alla träd är 20 meter höga (för inte att överdriva), betyder det att trävolymen över 40cm diameter är 8,8m3 i en sådan cirkel, vilket motsvarar 28m3 per da och ca 3000m3 total för den lättillgängliga delen av skogen.
Måste lägga till att alla platser jag gjorde denna mätning var i områden som var ganska öppna. På många ställen var skogen så tätvuxet att det var för svårt att mäta ut en cirkel med en radie på 10m.

Så till frågorna:
Tycks det vara vettigt avverkning att ta ut alla träd med över 40 cm diameter och lämna alla mindre träd när det finns så varierande storlekar på träden i samma område?

Vi har inga maskiner och jag är för närvarande arbetslös. Med andre ord har jag tid at gjöra arbete, og behövar pengar. Vi kommer behöva en traktor på gården. Är det et bra ide att köpa begagnad traktor med kran, skördaraggregat och timmervagn och ta ut träden själv?
Jag vill att maskiner ska göra minst möjliga spår. Men jag vill inte göra allt arbetet med motorsåg. Skulle villa bruke ATV istället för traktor på grund av spår, men det blir vel lite för att smått att fästa skördaraggregat på?
Det finns också en granne som vill avverka 8ha skog. Om jag lyckas i min skog, kanske jag kan hyra mig ut till grannen.

Vad skulle vara den mest prisvärda utrustningen för att göra detta?
Hur bedömer du om utrustningen är tillräckligt?

Var hittar man begagnad utrustning till salu? (Norge / internasjonalt)

Kan en traktor med vinsch og en tom hängare ta sig upp en 35-45 graders sluttning (för att komma till en av de svårtillgängliga områdena) och ner igen med lastad hängare?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

halvproffs  
#476906 För det första; grattis till ditt skogsköp. Är man riktigt intresserad blir det ingen belastning.
Låter som om du skulle behöva hjälp av en kunnig skogsman och skördare och skotare vid avverkning till att börja med. Hör dig för med andra i området om kunnig och bra person som kan titta på området och ge bra information.
Är avverkning gjord på frusen mark behöver det inte bli spårbildning.
Sen får du in pengar så du kan köpa utrustning som du anser behövas för ditt skogsbruk.
Har du jobbat i Sverige eftersom du skriver på så bra svenska?
Lycka till från ett halvproffs!!

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

JensSkoog  
#476909 Första du skulle göra är att skaffa dig en skogbruksplan.
Senn kan du ta lite råd om hur du ska gå fram.

Plochogst på 30ha är dårlig ekonomi och dårlig använd tid. Skulle heller göra en höggallring och en slutaverkning om några år där det finns skog till det.
Vart I södra Norge finns du? Stor skillnad på möjligheterna för leveransen.

Edit: "halvproffs" svarade när jag skrev. Goda råd från en som inte är halv, hellre helproff :grin:

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

4bikes  
#477003 Ja, som andre sier; skaff deg en skogbruksplan.
Er det en skogbruksveileder i kommunen? Kontakt han/henne.
Kontakt den/de aktuelle virkeskjøperne i området.
Gjør deg kjent i skogen din.
Det finnes flere aktuelle kart på nettet. Dette kan være et sted å begynne: http://www.skogoglandskap.no/kart/gards ... _internett
Lykke til!

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#477045 Gården ligger lite norr om Arendal.

Skogsplanen kommer. Men får inte det innan jag tar över. Innan det måste jag ha ett grovt budget att visa i banken. Man måste visa att man har koll på ekonomin om man vill ha lån som arbetslös. Det är lite som att finna investerare när du startar ett forskningsprojekt eller ett aktiebolag. Jag har köpt ett jobb. Att det kommer med en skog och ett hus är en bonus.

Att låta någon entreprenör med stora maskiner gjöra jobbet vill vara det snabbaste. Det kommer också att lägga mest spår och kostnaden blir hög. Ännu högre blir den om du vill behålla de träd som ännu inte är mogna. Jag har läst att en entreprenör kostar 50-70% av timmervärdet. Det är pengar jag skulle vilja ha själv. Jag tycker att det vore bäst för framtida avkastning att de flesta av de yngre träden kan stå. Jag förstår att plochogst tar tid, men det är vad jag har mycket av. Hur som helst är det snabbare än att vänta på 30 cm tjocka träd ska växa upp igen.

Med övertagande av gården flyttar jag också bort från nätverket som har givit mig arbete dom senaste 11 åren, så jag börjar ett helt nytt liv på gården. Kort sagt, jag har tid och arbetskraft, men inte pengar. Därför tycker jag att det skulle vara bättre att spendera tid (som jag har mycket av) att göra jobbet själv än att spendera pengar (som jag har lite av) att anställa någon annan att göra det. Det är också kul med maskiner!

Om jag anlitar någon till jobbet med skogen nu när det finns mycket att avverka, kommer jag aldrig att kunna försvara en investering i skogsutrustning på en senare tidspunkt. Skogen kommer aldri mer få 3000m3 klart for avverkning.

Jag har faktiskt arbetat i Sverige. Tre dagar i Stockholm, två dagar i Båstad. Jag har sett mycket svensk stand-up och Parlamentet på TV. Vad jag skriver är dock Google Translate, som jag sen redigerar så att texten kan läsas.

Källor jag har använt hittills:
- Egna ögon
- gårdskarta (som 4bikes länkar till)
- topologiska kartor (Norgeskart app och finn.no)
- Flygfoto (finn.no, google maps, historiskt foto på 1881.no)
- måttband


Vad jag behöver hjälp med nu är att göra en grov budget.
Tänker jag korrekt att det är bra för skogen att jag lämnar träd med en diameter under 40 cm?

Vad blir den mest prisvärda utrustningen för att göra jobbet själv? (Jag tror att med 3000m3 klar for hogst, borde det vara möjligt att köpa begagnad traktor med kran och skördaraggregat inom ramen för vad et anlitad firma kostar i arbete.)

Var köper man sådan utrustning som bgangnad? (Jag känner bare finn.no)

Kan man få en traktor upp en 35-45 graders sluttning för att plocka träd på en hög platå? (T.ex. med hjälp av vinsch?)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Göt  
#477094 Är väldigt tveksam till att dimensionshuggning (plockhogst) skulle vara värst lönsam. Du hugger sönder skogen och det som blir kvar ger inte mycket återväxt. Bättre att slutavverka och plantera nytt.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

JensSkoog  
#477233
pgm skrev:Kan man få en traktor upp en 35-45 graders sluttning för att plocka träd på en hög platå? (T.ex. med hjälp av vinsch?)

Det går nog att få den upp, men om du ska ner igen, med lass, så skulle inte jag villa åka med dig om du inte har en traktor byggd för sådana sluttningar. Kolla vad dom kör med i Sveits och Österrike :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#477259 Jag talade med kommunen. Dom vet inte et skit om skogen jag har köpt, utöver det som står på gårdskartan (bonitet). Dom har hellre inte någon mer detaljerad flygfoto än dom man finner på finn.no / 1881.no.
Kommunen kommer att erbjuda nya skogbruksplaner om 2-3 år. Det blir för sent för mig som behöver visa en plan för banken om några veckor.

Om bara traktorn kommer upp, skulle det kunna la sig göra att skicka timret ner branten med vinsch. Man hugger två träd nere och låter dom falla mot berget (på den brantaste sidan). På toppen nyttar man kran till att lägga timret mot dom två träden, snurrar vinschen runt och låter timret glida ner, kontrollerad med vinschen.

Anledningen till att jag funderar på plockhogst är att det finns många träd med diameter 15-30cm. Jag tänker att dom ger lite värde i denna storleken. Om dom får stå lite längre kan dom bli värdefulla. Om dom tas ner, kommer det att gå 20-40 år innan det kommer träd på samma storleken. Om dom tas ner ger det mer lys till nya träd. Om dom får stå bidrar dom kanske till naturlig förnyelse av skogen? Jag tror också djuren vill föredra att träden får stå. Jag har ingen aning vad som ger best framtidig skog.

På min vandring i skogen såg jag spor etter älg, hjort, bäver och grävling. Jag har jakträtt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Göt  
#477279 nu vet jag inte hur det fungerar i Norge men finns det inte något företag i skogsbranschen som kan hjälpa dej ed en skogsbruksplan och en värdering. I Sverige finns det flera oberoende organisationer som skulle ha kunnat hjälpt till med det. Jag ska inte bara vara negativ utan jag önskar dig lycka till med skogsköpet hoppas att det blir bra 🤗

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477282 ser at du har arbeidslyst, har ikkje lest heile tråden men reknar med at du er praktisk anlagt pga brukte maskiner gir vel ein del skruing. Har du vore mykje borti hogging? Er ikkje berre berre da heller. Viss eg var deg så ville eg kanskje satsa på ein eller anna jobb med fast inntekt til å begynna med å så jobba i skogen litt etter litt når du får tid og sån.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477322 Grattis till köpet.

Avatar Fallback

Re: Kjøpt gård - vad nu?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477534 Du behöver en planteringsutrustning, röjsåg, motorsåg och järnhäst i första hand, du kan ha bruk för traktor och en Niab och sen leja bort skotning.

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

Nor-forest  
#477536 Traktor og vinsj er jo veldig greit å begynne med. Kan få dette brukt til en OK pris.
Lykke til med gård!

Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

pgm  
#477624 Jag trodde man anlitade et firma för att laga en skogbruksplan. Men etter jag talade med kommunen, verkar det som dom anlitar et firma som behandlar alle egendomar i kommunen, og att skogsägare köper planen från kommunen.

Är det en sån här maskin jag behöver till min skog?
https://www.mascus.com/forestry/used-fo ... ldg3p.html
Kan den nyttas för att dra timmervagnen? Kan den funka som traktor också? Det jag behöver traktor till i början är att ta bort snö, lite grävning, lyfta på lastpallar. Den går inte snabbt, men jag har heller inte långa distanser. Om denna maskinen kan utrustas för att göra slika uppgifter, skulle jag bara behöva en liten traktor för att dra hängare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kjøpt gård - vad nu?

sundelius  
#477630 Maskinen du länkat till är en skördare, den fäller och apterar virket men inte funktionsduglig till något annat än just det

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).