Verkstan

VINKELSLIP

44 inlägg 21676 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47519 Jag kör med:
Swedols: Tyrolit kapskiva. Industri kvalite´
nr VT-2921 125 x 1.0 x 22 mm 17,00kr/st vid storköp 25st 14,00kr.

Det är en 1mm tunn kapskiva. Man måste vara försiktig med dom. Dom går sönder lätt om man är lite ovarsam med dom men dom kapar förbaskat bra.
Man får inte slipa med dom heller!

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47562 Verktygsfri låsmutter = original duger.
Gör nästa gång du byter skiva så att du endast drar fast den med fingrarna
och känner lite på skivan med spärren intryckt.
Det håller, gången efter det så är det bara att dra lös den för hand, låt inte skivan bli för liten bara.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47563
Slurfi skrev:Verktygsfri låsmutter = original duger.
Gör nästa gång du byter skiva så att du endast drar fast den med fingrarna
och känner lite på skivan med spärren intryckt.
Det håller, gången efter det så är det bara att dra lös den för hand, låt inte skivan bli för liten bara.


Beror på vad för skivor man kör med. 1mm skivorna går inte att ta i på.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47564
Henrik K skrev:
Slurfi skrev:Verktygsfri låsmutter = original duger.
Gör nästa gång du byter skiva så att du endast drar fast den med fingrarna
och känner lite på skivan med spärren intryckt.
Det håller, gången efter det så är det bara att dra lös den för hand, låt inte skivan bli för liten bara.


Beror på vad för skivor man kör med. 1mm skivorna går inte att ta i på.

Nä de är så veka, vi hade Wurths skitskivor, men jag sa till försäljaren att kom inte med dem nåmer
för det blev bara tjafs med dem.
Han menade att på andra ställen får han inte komma med annat, så smaken är tydligen delad även där.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47581 När vi ändå är inne lite på kapskivor.
Offtopic men kan va bra å veta.

Jag testade en gång några tunna 180mm skivor skivor. Dom hette Xtreme har för mig dom var 1mm tunna 180mm skivor.
Dom var farliga bedömde jag dom som. Dom kunde börja wobbla och slå när man körde med maskin.
Inte kul om en sådan splittras.
Så lite extra aktsamhet med tunna kapskivor med diamter på 180 och 230.
Tänker ni köpa storpack av någon sådan modell så köp kanske en först å testa å se hur dom beter sig.

Har inget imot tunna skivor annars för dom är effektiva och kapar fort, men dom kräver större försiktighet.

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47593 Min stora har en verktygsfri mutter som funkar kanon. Sitter nån fjädrande ring på som låser. Svårt att förklara men bra är den. Borde gå att sätta på alla maskiner bara gängan stämmer.

Kollade lite på AEGs hemsida o där finns en patenterad grej som heter fixtec men den ser inte alls ut som den jag har så nu blev jag fundersam :surp: . Ska kolla min när jag kommer hem i em.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Cruiser_no1  
#47632 tja jag skulle nog satsa på hitachi. den jag har är en 125a och den tål vad som helst verkar det. Var i boxholm i monterade en Container-fjärrvärmepanna och det var mycket bygg runt om. En hel dag regnade det och maskinerna fick ju hänga med i både vatten o grus. krabbade inte en gång. dyra kanske, men bra. :wink:

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47652 jag har en hitachi för 180 skivor som ja kapar me, sen har ja en einhell (stavfel)för 125 skiva som är nån billig modell, kostar typ 2-300 med 2 års garanti, bara att åka å få en ny när dom ger upp :lol: den har ja slipskiva i....
Men hitachin är utan tvekan det bästa ja haft hittils, bosch är rena skräpet enligt mej i jämnförelse :P

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47670 Jag kan rekomendera Bosch, har en liten maskin av lite dyrare kavlite 125 skivor, som jag nog har plågat på tjocklekar långt över vad dom är avsedda för, och den bara går och går.

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47711 Har en 125 Milwakie (felstavat?) den kan jag rekomendera, verktygsfri och himla behaglig att jobba med. Kostar nog runt 1400 - 1500 SEK.

Sen har jag en gammal BD 180. Är nog från 70-talet och en jäkel på att leva illa men den går fortfarande.

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48038 Jag skulle föredra Boschen men om du använder lamellslipskivor så finns en modell som heter CE eller var det CIE på slutet där E står för att du har steglös varvtalsreglering.
Om du ställer ner varvtalet håller lamellslipskivan mkt bättre iaf i rostfritt.
CI modellen har konstanthastighet med elektronikstyrning oavsett belastning(nästan) :wink:

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#48042 det blev boschen på swedol.
Det verkar vara en bra maskin men jag har ju knappt hunnit använda den än. (kapade två bultar)
Registrerade den nyss på bosch hemsida så nu ska det vara tre års garanti.

   TS
Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

Lövis  
#49567 Boschen är en bra maskin har 2 st. som jag använder flitigt har aldrig krånglat förutom då man har kapat av sladden men det kan man ju inte beskylla märket för. :grin:

Användarvisningsbild

Re: VINKELSLIP

Torparn79  
#49570
Ernst skrev:Har en 125 Milwakie (felstavat?) den kan jag rekomendera, verktygsfri och himla behaglig att jobba med. Kostar nog runt 1400 - 1500 SEK.


det är väl Atlas Copco i ny kostym, va?

Avatar Fallback

Re: VINKELSLIP

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49601 Jag har en 125mm Hitachi och en 180mm "Kinamaskin" som jag har haft i 15år.
Den är stark och har funkat jättebra, komforten är lite sämre än ett "riktigt"
märke.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).