Friluftsliv, Naturturism

Besöksrekord för naturturismföretag

3 inlägg 7007 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Besöksrekord för naturturismföretag

Torbjörn Johnsen  
#476958 Tidningen Skogsaktuellt har ett intressant reportage på sin sajt om ett naturturismföretag utanför Ödeshög. Företaget heter Urnatur erbjuder boende i skogs och naturbetesmiljöer. Ägarna har ca 50 ha skog och de uppger i artikeln att det är rekordstort intresse för naturturism och att de slår bokningsrekord i år. Jag försökte hitta uppgifter om företagets ekonomiska storlek men kunde bara hitta vad de sålt till offentliga företag, d v s kommuner, landsting och staten. De hade i fjol drygt 300 000 kr omsättning från enbart det offentliga men under 2014 och 2015 mer än 500 000 kr.

Ägarna Håkan och Ulrika Strotz uppmanar fler att satsa på naturturism:

Intresset för ekoturism i Sverige är större än någonsin, vilket märks i Urnaturs bokningskalender.

– Vi slog besöksrekord i år och hade nästan dubbelt så många besökare jämfört med året innan, säger han och berättar att de nyligen expanderat ytterligare med en fastighet på 14 hektar.

Han hoppas på att fler skogsägare kommer välja att satsa på ekoturism och menar att marknaden är långt ifrån mättad. Att det skulle bli konkurrens mellan olika ekoturismföretag ser han inte, tvärtom skulle företagen gynna varandra.


Varför går det så trögt för svenska skogsägare att utveckla intäkterna från turism- & upplevelseverksamheten? Eller det kanske det inte gör?

Min högst personliga uppfattning är att vi som har skogen som en självklarhet kanske inte ser det som andra skulle uppskatta som unikt och genuint? Hursomhelst så är det kul att se exempel på att det går att utveckla den här typen av intäkter från sitt jord- & skogsbruk.

Läs hela artikeln här



   TS
Användarvisningsbild

Re: Besöksrekord för naturturismföretag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476998 Hm, restaurerar naturbetesmarker och bygger uthyrningsstugor. Låter ungefär som en viss Svammel-Ulf...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Besöksrekord för naturturismföretag

alias  
#477027
Torbjörn Johnsen skrev:Tidningen Skogsaktuellt har ett intressant reportage på sin sajt om ett naturturismföretag utanför Ödeshög. Företaget heter Urnatur erbjuder boende i skogs och naturbetesmiljöer. Ägarna har ca 50 ha skog och de uppger i artikeln att det är rekordstort intresse för naturturism och att de slår bokningsrekord i år. Jag försökte hitta uppgifter om företagets ekonomiska storlek men kunde bara hitta vad de sålt till offentliga företag, d v s kommuner, landsting och staten. De hade i fjol drygt 300 000 kr omsättning från enbart det offentliga men under 2014 och 2015 mer än 500 000 kr.

Ägarna Håkan och Ulrika Strotz uppmanar fler att satsa på naturturism:

Intresset för ekoturism i Sverige är större än någonsin, vilket märks i Urnaturs bokningskalender.

– Vi slog besöksrekord i år och hade nästan dubbelt så många besökare jämfört med året innan, säger han och berättar att de nyligen expanderat ytterligare med en fastighet på 14 hektar.

Han hoppas på att fler skogsägare kommer välja att satsa på ekoturism och menar att marknaden är långt ifrån mättad. Att det skulle bli konkurrens mellan olika ekoturismföretag ser han inte, tvärtom skulle företagen gynna varandra.


Varför går det så trögt för svenska skogsägare att utveckla intäkterna från turism- & upplevelseverksamheten? Eller det kanske det inte gör?

Min högst personliga uppfattning är att vi som har skogen som en självklarhet kanske inte ser det som andra skulle uppskatta som unikt och genuint? Hursomhelst så är det kul att se exempel på att det går att utveckla den här typen av intäkter från sitt jord- & skogsbruk.

Läs hela artikeln här


@Torbjörn Johnsen:
Om man kollar på "Omsättning" så anges omsättningsintervallet för handelsbolagets momsredovisning för 2016 ligga mellan 1000-1499 tkr. Det ger ju i alla fall en indikation.

Se länk:
https://www.allabolag.se/9697255629/urn ... ndelsbolag

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).