Gallring

Kan markägaren gå plus på gallringen?

32 inlägg 16808 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

jannee  
#474624 Du ska tydligen ta HÖGA stubbar, kommer gamlingen ned på en låg stubbe kommer han annars troligen bli kvar där :mrgreen:
Måste gälla tallskog för annars blir det många och stora rishögar :grin:
För övrigt förstår jag honom när det gäller riset för samlas detta inte ihop kommer gubbstackarn att snubbla på dessa grenar och där bli liggande.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474631 Vem skulle inte vilja hugga på det viset! (om man fick betalt per timme)

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

mrvimek  
#474712 Ja har lejt både röjning och skördare och skota ut Sj och går ca 5000 per ha plus

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Kristian84  
#474723
Gunnebyarn skrev:Hej! Jag har för någon vecka sedan fått nästan exakt samma typ av uppdrag. Fast mindre, knappt 1ha.
Grannen är 70+ och inte så noga om det blev så mycket över, sade han. Men han var bestämd över att han inte ville ha stora maskiner.
Han vill ha en promenad och svamp -skog. Kunna lätt promenera (han är lite stapplebent) fram till sin stubbe och sitta och lyssna på fåglarna.

Arbetet görs med motorsågen, oxelunnare max 50 m till huggarvagnen sedan till avlägg...

Ni som inte tappat hakan än över upplägget... håll i er [emoji6]

Det ingår att kvistar ska läggas i små högar! [emoji28]

Vad tar du i timmen för att göra detta jobb, huggning och utkörning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Gunnebyarn  
#474724
Kristian84 skrev:
Gunnebyarn skrev:Hej! Jag har för någon vecka sedan fått nästan exakt samma typ av uppdrag. Fast mindre, knappt 1ha.
Grannen är 70+ och inte så noga om det blev så mycket över, sade han. Men han var bestämd över att han inte ville ha stora maskiner.
Han vill ha en promenad och svamp -skog. Kunna lätt promenera (han är lite stapplebent) fram till sin stubbe och sitta och lyssna på fåglarna.

Arbetet görs med motorsågen, oxelunnare max 50 m till huggarvagnen sedan till avlägg...

Ni som inte tappat hakan än över upplägget... håll i er [emoji6]

Det ingår att kvistar ska läggas i små högar! [emoji28]

Vad tar du i timmen för att göra detta jobb, huggning och utkörning?

Skall kolla mina "beräkningar" och återkomma. Är inte hemma nu.
Men upplägget med grannen är att jag fäller, kör ut och säljer. Så delar vi på försäljningsvärdet. Han tar 25% jag 75%.
Detta är lite risk för mig att jobba gratis jag vet. Men grannen är god och marken ligger utmed byvägen vilket gör utkörning enkelt.
Dessutom har vi fört på tal att jag är intresserad av köp framgent...

Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Gunnebyarn  
#474725 Finns säkert flera här med mer erfarenhet och som är duktiga på att räkna :-)
Här är lite grunddata att börja med:
Antal träd ca 50st Bhd 30-35cm på träden som ska ner. Trädhöjd 22-26m. Fördelat ca 50/50 gran/tall. Yta enligt karta 0.9 ha.
Enligt mig är skogen mogen att snart tas ner, men han bestämmer :-)
Räknat grovt på ca 1 timma per träd allt som allt till avlägg...
Någon som är bra på räkna m3sk -m3fub. Medelstam?? Vad utbytet blir timmer/massa?

Skogen står i Bohuslän kust. Och som skördarförarna säger: det saknas en stock i träden här ute...

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

jannee  
#474731 Du behöver inte ens räkna, avverkningsbar skog ger ett netto även om du ska "skänka" betala 1/4 av virkeslikviden.
Kan du sedan sälja "dina" 37,5 träd som tomtträd och behålla momsen blir det mumma - vet inte hur du deklarerar, har du en näringsfastighet försvinner dock denna möjlighet :grin:
.

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474880 För att flika in vad en huggare kostar så ligger de på runt 370+moms i mina trakter (nordvästra skåne).

Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Melltorp  
#477007 Varför gallra! Du får inte grövre skog om du gallrar! Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov! En gallring ger inget netto! Alla kostnader ska med från starten! Fundera på varför virkesförådena är så skämmigt låga ! Jo, det är alla dessa brutala gallringar!!!

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

isteskog  
#477016 Nja, Melltorp! På min fastighet så är gallringarna lönsamma,ger grövre medelstam och jag har hyfsat höga virkesförråd efter mina manuellgallringar som är gjorda som låggallring ..... :geek:

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477018
Melltorp skrev:Varför gallra! Du får inte grövre skog om du gallrar! Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov! En gallring ger inget netto! Alla kostnader ska med från starten! Fundera på varför virkesförådena är så skämmigt låga ! Jo, det är alla dessa brutala gallringar!!!

Vad är du för trångsynt troll är du och vilken sten kröp du fram ifrån? Mest nyfiken!

Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

ananders  
#477024
Melltorp skrev:Varför gallra! Du får inte grövre skog om du gallrar! Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov! En gallring ger inget netto! Alla kostnader ska med från starten! Fundera på varför virkesförådena är så skämmigt låga ! Jo, det är alla dessa brutala gallringar!!!


Du har ju rätt att jag får inte grövre skog av att gallra men det går fortare.

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

alias  
#477026
Melltorp skrev:Varför gallra! Du får inte grövre skog om du gallrar! Det är bara skogsinspektorn som har gallringsbehov! En gallring ger inget netto! Alla kostnader ska med från starten! Fundera på varför virkesförådena är så skämmigt låga ! Jo, det är alla dessa brutala gallringar!!!


Är det månntro så att någon av tvillingarna Eriksson i Hyssna förärat oss med sin närvaro på forumet?

Har ett vagt minne av att de driver något som kallas Melltorps Skogsförvaltning.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Umea  
#477042 Hörde nyligen en siffra på 220 kr kubiken för gallrings avverkning och skotning av ganska klena stammar.

Om det blir massa av virket som avverkas och därpå ett transport avdrag på det samt ev. ”framkörnings avgift. ”

Då är marginalerna små.

Lev och Må !
Vänliga Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

mrvimek  
#477080 Jag går ca 5000 plus per varje ha och då lejer ja underöjning och skördare :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).