Grävmaskiner

Rensa dike

17 inlägg 16325 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rensa dike

henrik_1  
#476869 Hej!
Jag har lite planer på att rensa dike i skogen. Har ingen bra skopa för tillfället, valet står mellan en profilskopa som har 45 % vinkel eller en hydraulisk planeringsskopa som kan tilta max 40 grader.
Ligger nog ganska lika i pris, men planerskopan har fler användningsområde. Är inte så jättemycket som ska rensas just nu, typ 100 meter sen är det inget att rensa på rätt många år.

Vill ha era synpunkter, vad använder ni när ni dikar? är 40 grader för lite? Är lite rädd för att hydrauliska skopan blir lite för mesig lutning?

Tack för all hjälp.



   TS
Avatar Fallback

Re: Rensa dike

Robertberg  
#476876 Går det att gränsla diket hela sträckan? Det krävs för att kunna rensa med profilskopa.
Med tiltbar planerskopa kan du välja att gränsla eller gå på sidan.
Köp planerskopa nu som du kan använda till mer, är du inte tillfreds med den kanske du har råd att köpa även en profilskopa nästa gång dikesrensning krävs.

Avatar Fallback

Re: Rensa dike

källefall8  
#476901 Är det inte mer dike än så skulle jag satsa på planeringsskopan, om du inte redan har en, de e den skopa som jag använder minst 70% av tiden. Har man RT går det fint att gå vid sidan om även med profilskopa men visst allra smidigast är ju å grensla

Användarvisningsbild

Re: Rensa dike

henrik_1  
#476904
Robertberg skrev:Går det att gränsla diket hela sträckan? Det krävs för att kunna rensa med profilskopa.
Med tiltbar planerskopa kan du välja att gränsla eller gå på sidan.
Köp planerskopa nu som du kan använda till mer, är du inte tillfreds med den kanske du har råd att köpa även en profilskopa nästa gång dikesrensning krävs.

Ja jag har byggt några "mattor" som jag kan köra på över diket. Hade en gammal dålig profilskopa tidigare o dikade med. Så gränsla diket är inga bekymmer.
Jo de är ju smidigt o ha valmöjligheten, det kan ju finnas ställen längre fram där det ska dikas där det är sten o träd ivägen så man måste gå vid sidan.

källefall8 skrev:Är det inte mer dike än så skulle jag satsa på planeringsskopan, om du inte redan har en, de e den skopa som jag använder minst 70% av tiden. Har man RT går det fint att gå vid sidan om även med profilskopa men visst allra smidigast är ju å grensla

Det blir gränsla för min del, de är väldigt smidigt, med mina mattor jag byggt, annars är maskinen för smal. Är bara en liten 2,7 tonnare jag har. :grin:
Räcker 40 graders lutning som det brukar vara på tiltskopor?
Fördelen är med tiltskopan är ju att den kan användas till så mycket mer för samma pengar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensa dike

Hema  
#476980 Alternativt om du har utökad hydraulik, så köp en gripskopa eller kör på profilskopan, gräv klart, sälja och köp din planerskopa.

Aldrig kul att ha fel utrustning för jobbet.

Användarvisningsbild

Re: Rensa dike

henrik_1  
#477004
Hema skrev:Alternativt om du har utökad hydraulik, så köp en gripskopa eller kör på profilskopan, gräv klart, sälja och köp din planerskopa.

Aldrig kul att ha fel utrustning för jobbet.


Nä man ska ha smidiga grejer, blir så mycke roligare då!
Jo de är ju också ett alternativ, men bra o ha en profilskopa med, man vet ju inte det kan behöva dikas i framtiden, hos mig eller hos nån granne..

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensa dike

eqlazer  
#477008 Rensar själv dike med planerskopa och rototilt. Maxar tilten och sedan tar den sista vinkeljusteringen med rotorn.

En tokig ide hade väl annars varit att bygga en tiltad mellandel som sätts mellan grävmaskin och den tiltbara planerskopan, så istället för att kunna justera +/-40 så kan du köra +70/-10 eller vad som kan vara lämpligt. Så bara att plocka bort mellandelen när det sedan ska utföras vanliga planerskopesysslor.

Avatar Fallback

Re: Rensa dike

källefall8  
#477093
henrik_1 skrev:
Robertberg skrev:Går det att gränsla diket hela sträckan? Det krävs för att kunna rensa med profilskopa.
Med tiltbar planerskopa kan du välja att gränsla eller gå på sidan.
Köp planerskopa nu som du kan använda till mer, är du inte tillfreds med den kanske du har råd att köpa även en profilskopa nästa gång dikesrensning krävs.

Ja jag har byggt några "mattor" som jag kan köra på över diket. Hade en gammal dålig profilskopa tidigare o dikade med. Så gränsla diket är inga bekymmer.
Jo de är ju smidigt o ha valmöjligheten, det kan ju finnas ställen längre fram där det ska dikas där det är sten o träd ivägen så man måste gå vid sidan.

källefall8 skrev:Är det inte mer dike än så skulle jag satsa på planeringsskopan, om du inte redan har en, de e den skopa som jag använder minst 70% av tiden. Har man RT går det fint att gå vid sidan om även med profilskopa men visst allra smidigast är ju å grensla

Det blir gränsla för min del, de är väldigt smidigt, med mina mattor jag byggt, annars är maskinen för smal. Är bara en liten 2,7 tonnare jag har. :grin:
Räcker 40 graders lutning som det brukar vara på tiltskopor?
Fördelen är med tiltskopan är ju att den kan användas till så mycket mer för samma pengar.

Det räcker gott med 40 grader, egentligen är det bättre med raka kanter för att inte växa igen så fort men det brukar inte jakthundarna tycka om...

Avatar Fallback

Re: Rensa dike

uffejohan  
#477118 Rensade gamla skogsdiken igår med profilskopa och rototilt. Denna kombinationen är överlägsen det mesta om det är grova stubbar och block i kanterna. Det går att snirkla runt med skopan på ett helt annat sätt än med en hydraulisk släntskopa, med eller utan tiltmellandel. Visserligen är tototilten dyr och lite ömtålig, men istället för att gräva upp stenen kan man gå runt. Sedan tycker jag att det rent estetiskt är vackrare med ett snirklande dike än ett som skär rakt igenom skogen. Bäst hållbarhet har nog annars smala diken med helt raka kanter. Där nere i mörkret blir det inte mycket växtlighet. Jag har några sådana sträckor på mina marker och de är fortfarande rena från grönväxter många åt efter rensningen.

Avatar Fallback

Re: Rensa dike

Hema  
#477197 En sak jag skulle vilja pusha lite för är att före varje trumma (ingångssidan) gräva en grop. PÅ detta vis så dras det in minimalt med material in i trumman och sålänge man tömmer gropen så kommer man slippa problem med igenslammade trummor. Sedan gör gropar att tungmetaller och dyligt med större chans lägger sig i botten på gropen och på så vis förhindrar man läckage av dessa ut i vattendrag osv.

Användarvisningsbild

Re: Rensa dike

henrik_1  
#477222
uffejohan skrev:Rensade gamla skogsdiken igår med profilskopa och rototilt. Denna kombinationen är överlägsen det mesta om det är grova stubbar och block i kanterna. Det går att snirkla runt med skopan på ett helt annat sätt än med en hydraulisk släntskopa, med eller utan tiltmellandel. Visserligen är tototilten dyr och lite ömtålig, men istället för att gräva upp stenen kan man gå runt. Sedan tycker jag att det rent estetiskt är vackrare med ett snirklande dike än ett som skär rakt igenom skogen. Bäst hållbarhet har nog annars smala diken med helt raka kanter. Där nere i mörkret blir det inte mycket växtlighet. Jag har några sådana sträckor på mina marker och de är fortfarande rena från grönväxter många åt efter rensningen.


Det kan jag tänka mig, tyvärr är en rototilt ganska dyr till mitt lilla hobbybruk. Annars hade det varit kul o haft.
Jo egentligen är det väl så, ju mindre ljus ju mindre grönska. Varför släntar man då egentligen, är det bara för det ska vara snyggt eller har de nån annan fördel?
Jag måste slänta eftersom det redan är grävda diken.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rensa dike

uffejohan  
#477225 Det är väl svårt att gräva nya dike med raka kanter utan att det hela tiden rasar ner massor från väggarna. Däremot kan man rensa gamla diken lite försiktigt i botten där väggarna satt sej. Då brukar jag använda en smal grävskopa utan tänder, typ lite bredare kabelskopa. Problemet då är ofta att det är svårt att tömma skopan, särskilt om det är kletigt material.

Avatar Fallback

Re: Rensa dike

ÅsaNisse  
#477231
1508309509_dsc_0249.jpg
1508309489_dsc_0251.jpg
1508309461_dsc_0250.jpg
1508309437_dsc_0248.jpg
Ett par plåtar i gripen på Terrin blev rätt bra.

Avatar Fallback

Re: Rensa dike

källefall8  
#477383 Är det inte för mycket stubbar å stenar som ska bort så är gripskopa ett bra alternativ för att rensa. Inte sällan ska det ju oxå bytas nån trumma å grävas slamgrop då är släntskopa ändå nästan ett måste. Men utan RT skulle jag allt känna mig stel

Avatar Fallback

Re: Rensa dike

axwell  
#477428 Körde imorse över diket som jag några år sedan rensat med minitraktorgrävaren, fram till rågången.

Uppströms är det sedan gjort av en bandgående 14-tonnare med 160 cm släntskopa + rototilt, proffsigt gjorda slänter som vid en riksväg.

Tänkte att jag, på hemresan, skulle mäta hur långa grässtråna är men det blev bortglömt.
Uppskattar att stråna är 50 cm ända ner i botten av diket så vattnet rör sig motvilligt genom det liggande gräset.
En konsekvens av för långa slänter och att alla träd är borta på solsidan.

Miljömupparna borde älska min del av diket som slingrar sig fram mellan träden och dom större stenarna. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).