Skogsvagn (Huggarvagnar)

12 tons skogsvagn med drift.

836 inlägg 264052 visningar 50 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

mikael_s  
#476452 Mitt exempel ovan är nog bra för förståelsen, med parametrar drivna till limes. Men i praktiska verkligheten verkar det ha väldigt liten betydelse... Drog några typfall och jämförde. En 5m lång vagn med 3m eller 1.5m dragbom ger en skillnad i avstånd mellan dragögla och boggicentrum på 3mm vid sidoförskjut av dragöglan på 1m. Knappast märkbart alltså... Och styrvinkeln på boggin var 12.2 grader för korta bommen och 11.7 för långa. Heller knappt någon skillnad.

Kanske är det bara så att vår Kesla svänger mer än vår förra Vreten. Eller så har jag helt enkelt svalt ett Kesla placebo-piller och bara upplever en skillnad som inte finns. Hursomhelst är det nog bäst att ta kvällen nu :)

FTG
Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476484
källefall8 skrev:
Jag har inte påstått att det går å jmf lastmaskin med huggarvagn men däremot att midjestyrning spårar optimalt.

Du menar då att det är hur mycket som centrum på vagnen förskjuts i sidled som spelar roll, vart leden är placerad är av mindre betydelse?

Det finns ju oxå en del stora vagnar med y-drag, när de tvångsstyr dessa likt en skotare borde det bli konstiga bryt i traktorn när den tvingas i sidled, då finns ju bara en led....


Det är ju skillnad på midjestyrningar också. Hjullastare spårar i regel men hur många skotare gör det?

Nja, jag sa att det är hur mycket man vrider ut dragöglan i sidled dvs från vagnens centrumlinje som ger styrningen.

Jag ser egentligen bara en stor fördel med Y-drag och det är att man kan ha ett midjelås.

MVH
Morgan, K.T.S

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476496 Skulle tänka mej att störst skillnad blir om du kolla hålla vagnen så kort som möjligt.
När jag drar ihop vagnen max för 255 kubb kan jag göra en 180gradare i en vägkorsning med fullt rattutslag utan att bakhjulen hugger i dragbommen

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Mossebo  
#476497 Kört kärra både med lång och kort dragbom. (under grinden eller framför kranen)
Största fördelen med att ha en kort dragbom upplever jag är att kranen inte skjuts åt sidan så lång. På den gamla kärran med leden under grinden så räckte knappt slangarna till om man styrde för fullt. Det problemet finns inte på den nya. Vilken som är mest vältsjuk kan jag tyvärr inte avgöra. Båda välter.... :d

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

LP576  
#476500 Jag tror det vore smidigt med hydrauliskt skjutbar boggie, inte minst vid fastkörning. Om det gick att få till en förhållandevis enkel och billig teknisk lösning vill säga.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#476520
Morgan Nordin skrev:
källefall8 skrev:
Jag har inte påstått att det går å jmf lastmaskin med huggarvagn men däremot att midjestyrning spårar optimalt.

Du menar då att det är hur mycket som centrum på vagnen förskjuts i sidled som spelar roll, vart leden är placerad är av mindre betydelse?

Det finns ju oxå en del stora vagnar med y-drag, när de tvångsstyr dessa likt en skotare borde det bli konstiga bryt i traktorn när den tvingas i sidled, då finns ju bara en led....


Det är ju skillnad på midjestyrningar också. Hjullastare spårar i regel men hur många skotare gör det?

Nja, jag sa att det är hur mycket man vrider ut dragöglan i sidled dvs från vagnens centrumlinje som ger styrningen.

Jag ser egentligen bara en stor fördel med Y-drag och det är att man kan ha ett midjelås.

MVH
Morgan, K.T.S


Dock ger ju y-drag liknande beteende som en midjestyrd skotare och borde vara positivt för spårningen

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#476525 Men att vända på stället genom att bara sno runt blir omöjligt...

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#476530 Du får ju ha twintrac :)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

JohannesG  
#476535 Gör det bekvämare att backa. Men det gör det inte möjligt att knyta ihop ekipaget 90°.

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

källefall8  
#476591 Det är sant, men de räcker att snurra stolen så har du vänt på stället utan att ens flyttat på ekipaget

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#476751 Tänkte komma med en ny vurdering av min Kesla efter drygt 1/2 år och ca 50t gångtid, då jag lovade er att vara ärlig om evt,problem.
Måste nog erkänna att jag haft mer fel på denna griplastare på ett 1/2 år enn jag haft på mina 2 föregåande kraner sen 1999. :cry:
Så tro inte att ni kommer få et felfritt liv i skogen even om det står Kesla på kranen. :wink:

Först hadde jag lite trassel med med vinchen, men det er ju weimer sin modell, sen var det even lite mitt eget fel.
( jag drog inn några meter lina med slakk, vilket inte blev bra på trumman), så kan inte klandra Kesla för detta.

Fel 1: Bult i gripen gick rakt av (Dette tror jag er en konstruksjonsmiss av Kesla som dom kommer få mycket problem med, då denna gripen (proG25) sitter som standard på alla dom större proffskraner.))
Er en relativt lång bult som går igjenom kolven, och even paralellstaget, samt att det er borrat hål til smörjning inne i denna bulten.
Forstärkt bult er numera er nu på plats, så får vi se hur lenge den håller. :???:

1508018508_20170429_141723.jpg

1508018536_20170505_091237.jpg



Fel 2: Merkte ganska tidlig att det var något mysko med utskytet.
Så efter några veckor såg jag att det seg ut när stickan hang rakt ner.
Som ni ser av filmen nedan, så rör det sig om ca 50cm på 1min. (skopan vägar 150kg, altså som en lagom stock)
Efter en del sökande visade det sig vara inre läcka i själva kolven, så den er numera bytt i ny.





Fel 3: Under felsökande med fel2, såg jag att klemmfäste som håller fast hyraulikkrören på ovansidan bommen släppt i svetsen, så rören låg och slog som klapperslanger. ( detta er bara fiksat midlartidig med en gummiremsa och några stipps.)
En mycket klen konstruksjon som dessa klemjärn er fasta i bommen med, så kolla dessa ni som har Kesla kran. (antar att det samma system på flera modeller).
Tror jag kommer svetsa dit en riktig muttare att skruva i, istället för dessa spinkla "rörbiter" med gjängor som kesla satt dit.

1508019763_rorfeste.jpg




Det ska dock sägas att Kesla och deras ÅF har varit mycket bra att ha med att göra, då dom skickat nya prylar direkt (utan något tjafs), samt att jag fått fakturera dom för varje time jag jobbat med dessa fel.
Och jag trivs mycket bra annars med med kran och vagn, men lite irriterande med såpass mycket fel på ny kran som dessutan inte precis var gratis.
Det er bra fart på kranen, samt att den er stärk, samma kan jag säga om driften på vagnen.
Och bra tycker jag att jag fått til det i hytten ochså (med spaker och snurr av stolen), så om alt bara nu framöver håller i så blir det nog bra tillslut. 8)

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

halvproffs  
#476754 Bra att du delar med dig av problem för att det är ju säkert fler som delar dom med dig utan att yttra sig. Dom vagnar och kranar jag haft (2st) har jag fått ändra på så att det har blivit bra. Inte några större saker men sådana enkla saker som tex att bultar sticker ner flera cm under vagnen och så kör man av dom och skydden ramlar bort . Satt dit vagnsbult istället med muttern uppåt. Man tycker att det borde vara självklara saker men icke. :sad:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

stegmaster  
#476772 Håller helt med dig.
Er ju inte några större fel detta på min kran heller, men tycker endå att Kesla valt några "billiga" lösningar på vissa saker.
Inre läckande i ny kolv, kan man kanske tycka dom borde hittat själv med alt va dom testat före leverans, men den er åtminstone ny numera, och kommer nog funka bra framover, så det er lungt.

Mer osäker er jag til om inte flere av dessa rörhållare kommer lössna med tiden, och samma med bulten i gripen. (even om det numera er en forstärkt bult er jag inte övertygad om at det er sista gång man fått byta den.)
Jag har even en proffsgrip til grävmaskinen från KTS och där här har kolv och paralellstag ochså samma bult men påsvetsas 3 hållare för bulten (och inte bara 1 i vardera ende) , och samma jag sett på bilder av andra proffsgriper.
Sett med mina amatörögon, er bulten för klen (bara 35mm, skulle vore minst 40mm), sen skulle det inte vore borrat hål til grease inne i bulten, samt att kolv och paralellstaget skulle haft 3 hållare för bulten.
När jag ringde ÅF om denna bulten var reaksjonen " å f....... du ochså...............", då var vi redan 3 stk kunder som haft detta fel på kort tid, så något fel har Kesla gjordt här, men nu får vi se om den nya forstärkta bulten håller bättre. :???:

Här er er en sprängskiss på KTS gripen som visar dom 3 stöden (vid grönna pilen), på Kesla er det bara 2 stk, altså en i vardera ende, vilket jag tror er årsak til denna missären med att bulten klipps/bryts av.

1508058454_dsc_0061.jpg

Avatar Fallback

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

martiniholma  
#478001 Har uppdaterat kärran :grin:

Användarvisningsbild

Re: 12 tons skogsvagn med drift.

Nor-forest  
#478029
martiniholma skrev:Har uppdaterat kärran :grin:


Gratulerer med oppgradering!
Jeg har kikket på en slik. Hvor lang tid tar det ca å bytte om fra klo til klipper?
Er det "enkelt" å plassere klippern riktig på treet? Dette er sikkert en trenings-sak også.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).