Föryngring

Risk för uppfrysning?

6 inlägg 6227 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Risk för uppfrysning?

forest.  
#476246 Någon som vet hur man på ett enkelt sätt kan bedöma om jorden har egenskap att frysa upp?
Lägga en burk med jorprov i frysen? :lol:
Gäller plantering av gran med täckrot, om risk för uppfrysning finns vad göra då?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Risk för uppfrysning?

Torbjörn Johnsen  
#476274 Uppfrysningsjord är normalt väldigt finkornig jord. Mjäla eller lera typ. Ska gå att rulla ett jordprov till en sträng och att det håller ihop ganska bra. Den här typen av finkornig jord håller mycket fukt och vatten. Som expanderar och "lyftet" när det fryser.

Användarvisningsbild

Re: Risk för uppfrysning?

Torbjörn Johnsen  
#476323 Uppfrysningsrisken är antagligen störst med täckrotsplantor på markberedd yta (vid finkornig jordmån). Alternativet kan ju i så fall vara barrot utan markberedning.

Avatar Fallback

Re: Risk för uppfrysning?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476330 Höstplanterade lärk i en norrsluttningen. Våren efter låg stor del av plantorna som om de kastats ut på hygget. Jag fick plantera om en stor del. Visade sig dock vid röjning ifjol (lövröjning 9år senare) att många nog fått ned en rot och överlevt. Fick röja bort en del lärk också.

Avatar Fallback

Re: Risk för uppfrysning?

isteskog  
#476332 Tidig vårplantering är nog att rekommendera på uppfrysningsjordar .... :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Risk för uppfrysning?

PerDal  
#514162 Markbered så att omvänd torva uppnås. Plantera i omvänd torva, gärna på våren.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).