Bioenergi

Vedklipp

17 inlägg 18903 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedklipp

Jolly  
#476287 Hej!
Jag vet att det finns en del tidigare trådar i ämnet, men dom är ganska gamla.

Finns det någon som har erfarenhet av att köra vedklipp, typ pw, kellfri, bonnet eller liknande? Funkar dom bra? Är det värt priset?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Göt  
#476288 Jag köpte en begagnad Bonettklipp och jag kan säga att du inte skall köpa en billig klipp. Har hyrt klipp förut och det är en milsvidskillnad mot en billig klipp. En PW klipp är dyrare men jag är övertygad att den är mycket mera värd pengarna.

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Jolly  
#476291 Det är som vanligt då med pris och kvalitet. Men funkar själva konceptet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

sundelius  
#476297 Köpte en PW klipp och transportband ifjol och är efter en säsong väldigt nöjd
Till husbehov räcker den till gott och väl

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Göt  
#476298
Jolly skrev:Det är som vanligt då med pris och kvalitet. Men funkar själva konceptet?


Funkar att klippa veden, men det blir mycket skräp och det blir ingen vacker ved som man skulle vilja ha bredvid brasan i vardagsrummet men annars så funkar det. Fast med klippen jag har funkar det dåligt.

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Bax  
#476310 Med min klipp (hembygge av nån) blir det mindre skräp än av en vedmaskin med svärd(!?)

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Jolly  
#476311 Det där med skräp verkar det vara delade meningar om. En kap ger ju en hel del spån också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

DrW  
#476315 Har PW klipp. Funkar utmärkt. Några större mängder skräp tycker jag inte det blir. Skräpet är främst i form av stickor som är utmärkt tändved. Blev faktiskt inte alls så ful ved som jag förväntat mig. Förvånansvärt rena klipp. Känns ibland som det går långsamt. Men sen ser man på högen som blivit och inser att den går relativt fort.

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Jolly  
#498386 Finns det vedklippar med automatisk frammatning? Det vore smidigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklipp

axwell  
#498411
Jolly skrev:Finns det vedklippar med automatisk frammatning? Det vore smidigt.


Jag har inte sett nån och kommer inte på hur det skall gå till att snurra stocken om det skulle vara ett band med friktion.
Antar att det blir för dyrt med ett smalt band som lyfts som en stegmatad transportör och fasta rullar som underlättar vridning av stocken.

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Göt  
#498418 blir väl en bilke i sådana fal

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Jolly  
#498458 rent tekniskt är det ju lätt att lösa, men det kanske blir väldigt dyrt! Jag är inte så insatt i priserna på hydralik.

Bilke ser ju extremt snabb ut, men man kan ju inte köra så stora bitar där..

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedklipp

forest.  
#619926
Göt skrev:blir väl en bilke i sådana fal


Ni som kör med bilke hur mycket småflis och skräp blir det jämfört med vanlig vedmaskin?
Hur länge håller bandet?

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619930


Här är en filmsnutt med en hydraulisk klipp/klyv som vi hade förut.
Den gör ett bra jobb men klarar inte grövre diameter och den går lite för sakta för min smak.
En fördel med klipp är att den pressar ur vatten ur veden i klippögonblicket, man skulle ibland
önska att eggen var slöare för mer presseffekt.
Jag känner flera med giljotinmodellen av klipp och de är helt nöjda, dock gör de bara husbehovet inget mer.
Ska man tillverka ved i större mängd känns en modern vedmaskin nästan ekonomiskt försvarbar
även om de är ganska kostsamma i inköp, men det beror på många faktorer bla alternativvärde på arbetstiden.

Användarvisningsbild

Re: Vedklipp

Bax  
#619975 Jag har bara kört med Bilke en enda gång, hjälpte en kompis. Tyckte inte det blev mer bös än med min hakki pilke, men böset följde med bandet in i vedboden, det var en nackdel ☹️

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar