Gallring

En svag gallring

21 inlägg 9525 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En svag gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47472 På Malwas skogsdag var även de (ö)kända bröderna från Hyssna som jag har glömt namnet på. De har figurerat i tidningen Skogen några ggr, med en del nya idéer på skogsvård.

Röjningen skrev jag om i det forumet, nu är det gallring.

Deras åsikt var att man skulle gallra så lite som möjligt, i stort sett endast de som självgallrar annars och småskalig metod. 15-20 m3fub/ha kunde väl vara lagom. Det man tar ut flisas upp som energi eller säljs som slanor/stolpar till staket. Man slipper maskiner som hugger stickvägar och kör sönder på mark och träd och därmed låter man ALLA stora träd stå kvar till slutavverkning, då man får en betydligt större volym än om man gallrat 2-3 ggr.

Detta skulle bli mer ekonomiskt, och mindre skadebenäget genom att minska omkullblåsningsrisken.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: En svag gallring

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47497 Helt klart intressant metod.
Men en liten fundering sluttavverkningåldern förskuts denna eller skall man hugga ner det tidigare för bästa netto.

Men detta kräver en intresserad markägare som är villig att lägga ner svett i sin egna skog. För att leja in nån o göra detta tror jag inte man skall göra. Pga kostnaden

Avatar Fallback

Re: En svag gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47502 Jag funderade också över åldern, men de menade på att 80 år kanske kunde vara lagom i våra trakter.Och det är väl rätt normal ålder. Runt G30.

   TS
Avatar Fallback

Re: En svag gallring

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47503 Anledningen till varför jag funderade på detta är.
Om det blir tät med stammar så borde ju tillväxten bli ganska liten på det enskilda trädet .

Men å andra sidan kanske det här uppvägs av flertalet stammar i beståndet.

Blir ju lite som förr i tiden med denna metod när man gick o pillade ut lite ved för årsbehov. Fast nu är det slanor energived istället.

Avatar Fallback

Re: En svag gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47504 Jo, det blir totalt sett fler stammar vid slutavverkning. Men eftersom man aldrig har tagit bort några träd, blir de tusen största stammarna större än om du skulle gallrat normalt. Och eftersom din klena gallring tog bort de allra värsta småpinnarna, så är alla träd lönsamma att avverka.

Så tror jag de resonerade.

   TS
Avatar Fallback

Re: En svag gallring

1070d1984  
#47547 Det kanske hjälper lite mot blåsten, men om det kommer en Gudrun till så kvittar det vad man har gjort. Det finns inga träd som står emot det, hårt eller svagt gallrat, tyvärr....
Men annars en väldigt intressant ide...

Användarvisningsbild

Re: En svag gallring

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47577 Hur blir då totalekonomin - jämfört med konventionell gallring?
Man låser ju kapitalet helt i 80 år - ingen inkomst alls under perioden..

Ang. storm - gallra tidigt, inte för hårt, men inte så många gånger, tänk på vädersträcken i planeringen.
Kortare omloppstider - kanske slutavv. gran vid 50-60 år, och så pang på med ny skog igen..
Totalt sett borde väl det ge minskad risk, och lite jämnare kapitalflöde.

Avatar Fallback

Re: En svag gallring

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47615 Som jag skrev i någon annan tråd så har dessa bröder haft en del heta disskusitioner med den mera etablerade skogsforkningen.
Tydligen har de en väldigt bördig mark som tål extremt hög stamtäthet, så deras erfarenheter kanske inte gäller generellt.Här i norr gäller detta nog inte alls.

Jag gillar deras stora engagemang och det är alltid roligt att höra andras erfarenheter.Det gäller bara att veta hur förutsättningarna såg ut.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: En svag gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47638 Du råkar inte veta vilken tråd det var?

   TS
Avatar Fallback

Re: En svag gallring

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47657 Jag har en personlig teori, utan något som helst stöd någonstans i vetenskapen. Tror nämligen att det blir problem med röta i allt för täta bestånd. Tror också att det kan motverka röta om man sparar något lövträd allt emellanåt.

Användarvisningsbild

Re: En svag gallring

halvproffs  
#47718 Håller med dig Ernst! Vid för täta granbestånd verkar det som ruttnar när det blir näringsbrist.

Användarvisningsbild

Re: En svag gallring

Friderike  
#47723 De två bröder har inte så orätt i deras åsikt. "Deras åsikt var att man skulle gallra så lite som möjligt, i stort sett endast de som självgallrar annars och småskalig metod. 15-20 m3fub/ha kunde väl vara lagom. Det man tar ut flisas upp som energi eller säljs som slanor/stolpar till staket. Man slipper maskiner som hugger stickvägar och kör sönder på mark och träd och därmed låter man ALLA stora träd stå kvar till slutavverkning, då man får en betydligt större volym än om man gallrat 2-3 ggr."
En liten gallring garanterar att skogen blir stormstabilt även strax efter gallringen. Tomrum i bestandet är mindre och stormen har en mindre angreppschanse. Dessutom är tillväxten inte mer så stark när träder blir äldre. I fallet av en stark gallring växer inte så mycket volym efter, som det vad man tog ut.
Jag rekommendera också att det är bäst att man hugga dem träder, som är svagast. Men det också viktig, att det beståndesstruktur av skogen blir ändå relativ jämn (inga storra tomrum). Därför och pga ekonomisk skull kan man även ta ut det ett eller annat större träd.

Avatar Fallback

Re: En svag gallring

munhen  
#53444 Vad jag tror är att om du inte gallrar och låter skogen stå som den gör så får du lika stor volym.
Men vad är det för sortiment du får? Klent? Mycket massaved?

Gallrar du får du fram dom fina sortimenten, grövre timmer = bättre ekonomi för markägaren.
Och du får lika stora högar efter vägen, men du får diamanterna istället för guldet...

Avatar Fallback

Re: En svag gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53447 Men man måste betala för att köra upp stora spår i marken flera gånger. Köra sönder basvägarna flera gånger, Fixa skogsvägarna flera gånger.

Jag undrar om den kostnaden är medräknad i de kalkylker som visar att det lönar sig (knappt) med flera gallringar?

   TS
Avatar Fallback

Re: En svag gallring

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#53449 Farsan var skogskarl och mycket insatt i skogsvård. Han ansåg att man bör gallra svagt men ofta och det har jag också gjort. Vi sköter alltså allting i vår skog helt själva (med en liten traktorprocessor för träd upp till 35 cm rotdiameter).

Vi har problem med att snön flera år i rad brutit av ungskog så det blivit stora bara fläckar - där det har varit för glest. De täta bestånden klarar sej bättre eftersom träden får stöd av varandra. Visst bryts där träd av också men det gör detsamma för det blir många kvar i alla fall.

Jag är ytterst skeptisk till den nuvarande metoden. Åtminstone vi som gör jobbet själva har ingen nytta av den. Tyvärr så kom den professor vid SLU som kört igenom dumheterna här ifrån Lappträsk - men han är död nu så man vågar kritisera. Farsan ansåg att om man gör precis tvärtemot vad skogsteknikerna rekommenderar så blir det bra.

Just nu är det ingen idé att ha timmer i skogen för ingen köper nånting - men energivirke går åt. Och då priset börjar vara detsamma som massaved så är det väl klart vad som lönar sej. Det kom nyligen ut en doktorsavhandling från SLU (läste om det i Skogsland) där det visade sej att ogallrad skog gav bättre resultat just därför att totala massan var större och priset på energivirke var ganska högt. Knappast kommer det att sjunka heller.

Vår granne i Medåker sålde rubb och stubb som energivirke. Samma pris som massaved och inga kvalitetskrav och allting ned till 2 cm toppdiameter dög ! Inte mycket att fundera på ...

Men jag tror nog jag gallrar litet i alla fall. Då kronorna börjar blir kortare än 1/3 av stammen så börjar jag glesa ut. Annars blir det bara smala träd med en liten tofs längst uppe. Men det går bra att glesa ut med en fjärrstyrd vinsch så man inte behöver så mycket vägar i skogen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).