Öppna kategorin

Köpa 1000 ha

61 inlägg 17723 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#474044
The Boxer skrev:vedproducent #32 Den som fixar bokslut o deklaration åt mig har på senare år hamnat i bankvärlden, och den stora finsk/svenska banken lånar inte ut till volym som uppnått lägsta slutavverkningsålder överhuvudtaget.

Nej jag vet att policyn är så hos de flesta och att hela inlägget ör orealistiskt och det har jag skrivit också. Men bara för att visa vilka siffror det handlar om så måste man ner till en ränta kring 1 procent.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#475656
Mangan skrev:Om du har 1000ha, så är det säkert ett fulltidsjobb bara att planera organisera och förhandla med uppköpare och entreprenörer.

Då skall ca 20 ha röjas varje år, och lika mycket gallras. Sen 10 ha avverkning och 10 ha gallring.

Jo så klart. . Men tänkte leja bort det till en kille som är jätte intresserad av det.. och går utbildning nu..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#475658
opekka skrev:Kassaflödet är det avgörande. Du ska ha in pengar för att betala ränta och amorteringar. Kassaflödet är själva blodflödet i varje fungerande företags ekonomi. Finns det inte pengar till att betala räkningarna, är det inget värt att värdet ökar.

Exempel finns förstås på företag som lever på framtida förväntningar och då kan ta in pengar till blodomloppet via nyemission/aktieägartillskott/obligationer. Här lär inga skogsfastigheter platsa.

Och: Stående skog är alltid dyrare att köpa än vad virkesköparna vill betala. Det är svårt att köpa en fastighet och tro att den "bär" sig och ger pengar över till annat.

Men. Med rätt 1.000 ha kan det gå; alltså där den stående skogen på kort sikt kostar mindre än vad virkesuppköparen betalar. Eller om säljaren inte har insett att det finns avstyckningsbara tomter, kanske möjligheter till aktivitetsturism och annat som gör att det kommer in pengar som bekostar bröd och smör på bordet (förutom räntor o amorteringar).

Men det mest vanliga svaret på frågan om att köpa 1.000 ha och leva på det: Nej. Det går inte (om du inte kan hiva in en fläskig kontantinsats).


Tack för ett intressant svar.. jag har drivit företag i över 30 år., och nu vet vi att företaget kommer generar 1mil /år efter 30 år..suck..men skam den som ger sig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Andreas99  
#475659
Limban skrev:
Mangan skrev:Om du har 1000ha, så är det säkert ett fulltidsjobb bara att planera organisera och förhandla med uppköpare och entreprenörer.

Då skall ca 20 ha röjas varje år, och lika mycket gallras. Sen 10 ha avverkning och 10 ha gallring.

Jo så klart. . Men tänkte leja bort det till en kille som är jätte intresserad av det.. och går utbildning nu..

Ja det blir nog jättebra och lördags kväll är det igen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#475661
Eremiten 74 skrev:Som jag ser på saken så måste tillväxten på skogen gånger rotnettot på gallring och slutavverkning.
Vara lika hög som kostnaderna.
Här har du några kostnader.
Ränta.
Markberedning.
Plantering.
Röjning.
Vägunderhåll.
Försäkring.
Lön till dig.
Om sedan skogen är mer värd när du säljer än vad du köpte den för så har du gjort en bra affär[emoji4]
Men det får framtiden utvisa.

Att köpa en egen skotare eller skördare till 1000 ha låter som en dålig investering. Om det inte är så att du är duktig på att skruva. För då kan du köra med gamla maskiner och göra underhållet själv [emoji4]


Tack för input.. har du några siffror i % på varje rad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#475663
surjämten skrev:I teorin kan saker o ting tyckas enkla.
Men står du exempelvis på ett hygge o ser en misslyckad plantering eller älgbetad ung tallskog
är det annat än teori.
Går du ut i ett fint bestånd där en storm dragit fram o du funderar över vart du i första hand ska vända dig är det inte så lätt som i teorin.
Att vara skogsägare är oftast det bästa som finns men det finns saker som kan ställa till det


Tackar .. jo så är det ju alltid att äga ett företag :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#475668
Vedproducent skrev:1000 kr hektaret i avkastning efter alla kostnader i sydsverige är ju ungefär vad man räknar med. Vi kan ju spekulera i ett inköpspris på säg 90000 kr hektaret. Då får du 1000000 kr i avkastning som ska betala ränta på inköpsvärdet 90000000 kr. Det innebär att du inte får ha en låneränta högre än 1,11 procent. Är den högre så går du back. Vet inte varför så många jämför räntan mot volymtillväxtprocenten men den säger ju väldigt lite så länge du behåller fastigheten. 1000 kr hektaret är ganska realistiskt med avvikelser på några hundralappar upp och ner beroende på hur man lyckas pricka in pristoppar samt hur man klarar sig från skador. Nu kan man ju inte låna till hela summan men skulle det gå så krävs en låneränta ner mot 1 procent.


Intressant. Hur räknar du ut avkastningen ?
90000kr per ha det är ja med på.
men du menar att avkastningen på skog efter allt är bara ca:1% ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#475675
Limban skrev:
Vedproducent skrev:1000 kr hektaret i avkastning efter alla kostnader i sydsverige är ju ungefär vad man räknar med. Vi kan ju spekulera i ett inköpspris på säg 90000 kr hektaret. Då får du 1000000 kr i avkastning som ska betala ränta på inköpsvärdet 90000000 kr. Det innebär att du inte får ha en låneränta högre än 1,11 procent. Är den högre så går du back. Vet inte varför så många jämför räntan mot volymtillväxtprocenten men den säger ju väldigt lite så länge du behåller fastigheten. 1000 kr hektaret är ganska realistiskt med avvikelser på några hundralappar upp och ner beroende på hur man lyckas pricka in pristoppar samt hur man klarar sig från skador. Nu kan man ju inte låna till hela summan men skulle det gå så krävs en låneränta ner mot 1 procent.


Intressant. Hur räknar du ut avkastningen ?
90000kr per ha det är ja med på.
men du menar att avkastningen på skog efter allt är bara ca:1% ?

Hur man räknar ut avkastningen? Ursäkta men skrev du inte nyss att du bedrivit företag i 30 år? Du ska vara väldigt nöjd om du får en avkastning på dryga 1000-lappen per hektar i Södra Sverige ja. Det är också vad de större skogsförvaltarna räknar på.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#475704 Sveaskog med sina drygt 3 miljoner hektar produktiv skogsmark brukar redovisa ett resultat utslaget per hektar runt 400 kr. Bara så du får ett hum av vad det handlar om och då har ändå Sveaskog en del annan verksamhet i dom siffrorna också. Så det stämmer väl rätt väl med avkastning runt 1 procent för dom också. Gissar på att deras genomsnittliga skogsareal skulle kunna ligga runt 40000 kr hektaret om marken skulle säljas. Alltså väsentligt lägre än priserna vi pratat om i Södra Sverige.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

surjämten  
#475757 Hej alla läsare!
Som fotbollsnörd o skogsnörd har jag följt Klas Ingessons livsöde en del.
Hans ca 900 ha såldes nyligen för ca 100 000 000. Det betyder att hektarpris på ca 110 000 om jag inte räknar fel.
I en tidig artikel om hans skogsägande berättade Klas att han inledningsvis kunnat köpa skogsmark för 17 000- 19 000 kr/ha.
Av detta exempel drar jag en rad slutsatser vad gäller anskaffande av skogsmark som kanske passar i denna tråd??

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Chuck Norris  
#475772 Vilken slutsats drar du? Min slutsats är att värdet på fastigheterna ökat orimligt mycket i förhållande till virkespriser/direktavkastningen. Detta pga att marknaden avreglerats och under senare år eldats på av historiskt låga räntor.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

surjämten  
#475804 Instämmer med föregående talare.
Med risk för att bli tjatig så nöjer jag mig med att "gilla"

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475809 Någon förutspådde räntor uppåt 5 % om 5 år. Kan nog hända en del högt belånade fastigheter kommer ut på marknaden på en rätt så rimlig prisnivå då.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

svampbob  
#475810 Jag har väntat länge nu på nästa krasch och tänkt att då ska jag sitta likvid och kunna köpa. Nog känns det som att den dagen snabbt kommer närmare.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475865 Hur mycket måste det sjunka för att det skall komma ner till de låga priserna det var när du började vänta? Här har det dubblats på 13 år, tror du det sjunker så lågt igen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).