Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven kärra, egentillverkad

126 inlägg 72837 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47419
OlaE skrev:
Slurfi skrev:Jag är mer inne på hydraulmotor för då kan jag knuffa omkring ekipaget hydrostatiskt när man lastar.
Frågan är vilken prisklass det blir på en sån hydraulmotor?
Boggie eller ej, jag tycker din lösning ser smidig och prisvänlig ut så boggiebygge faller bort för mig.
Kanske man kunde ha en halvbandslösning på vagnen för vinterbruk?


Hydraulmotorerna i vår vagn går nog på ca 50 000kr/styck, och det sitter ju en till vart hjulpar...
Det är ju förstås nya motorer då till det priset, men du förstår vart man hamnar.
Sen kan vi inte köra kranen samtidigt som driften, så det kräver sina pumpar.

Vad har ni för vagn?
Det låter väl mkt, om man tänker sig min idé med en hydraulmotor på pinjongen till en lastbilsbakaxel
då måste den ju vara dubbelt kraftig eftersom den ska göra samma jobb fast ensam.
Då kanske hydraulmotorn ensam kostar 100 000:- ?
Eller snackar vi om olika saker?

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

OlaE  
#47428 Nej, du får ha en större kraftigare hydraulmotor tror jag. :wink:

Vi har en Moheda 155.

Först får du ha en motor i traktorn som orkar driva en eller ett par rejäla pumpar som orkar dra runt hydraulmotorn. :wink:
Men vid lite eftertanke skulle hydraulmotorn kunna dra runt en växellåda, eller någon form av nerväxling, så behövs kanske inte så kraftiga grejer.
Beror ju förstås på hur stor vagn du tänkt på, vikt, hjulstorlek, o.s.v.

Vi har 105hk i Valmeten, och om vagnen ställer sig lite dumt, och man ska över ett hinder som tar emot eller så, och varvtalet är 1000 eller under så kan det nästan ta musten ur motorn, då får man snabbt lägga ur driften annars stannar motorn.
Då sitter det ändå dubbla hydraulpumpar på vagnsdraget som drivs av kraftöverföringsaxel.

Du får väl nästan ha en hydraulmotor, som vinklar ut och in och ger olika cc/varv.

På vår vagn kan man lasta fullt lass, och låta driften driva fram ekipaget.
Men samtidigt, så om du svänger med traktor och vagn, och vinklar ut vagnen och den har bättre fäste än traktorn kan den fösa traktorn dit den vill - även om båda driver.
Vagnen ska ju alltid ge lite mer än traktorn för att inte traktorn ska behöva "dra" vagnen i den bemärkelsen, utan mest ange färdriktningen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47436 Om man har mekanisk drift ska de gå några % långsammare än traktorn.

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47487 Tror nog snarare att robsonmotorer går att få loss för 10 000SEK/st

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

OlaE  
#47494
Morgan Nordin skrev:Tror nog snarare att robsonmotorer går att få loss för 10 000SEK/st

MVH
MN


Begagnade?
Nya?
Hur stora?
Utvinklingsbara?

Om du förstår vart jag vill komma... :wink:
Givetvis kan man få tag i billigare, mindre motorer, men de vi har kostar det pris jag skrev, om man skulle gå till Moheda och begära nya.

Användarvisningsbild

Re:

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47500
bmbamse skrev:Väldigt snyggt bygge! Jag har funderat i de där banorna själv, men nu fick jag ny inspiration! Personligen skulle jag föredra enkelaxlad kärra med drivning och 2-hjulsdriven traktor framför 4-hjulsdriven som "bara drar" en odriven boggiekärra. Det är ju under lasset som den extra drivande axeln gör nytta, har jag räknat ut :wink: (Jag har själv en BM-600)



"tänk om, tänk rätt"

Har precis den kombinationen som du beskriver (1 axlig drivande timmerkärra o 2wd traktor) o det är inte särskilt lyckat.
Du missar boggins klättrande funktion o den är nog mer värd än driften. Om du har ett tillräckligt stort hinder ex en sten så ska en stor del av lastens vikt tvingas uppför denna. Detta medför oftast att det slirar!

Möjligtvis att det är bättre ihop med en 4wd traktor men 2wd som jag kör är sisådär!

Ska sälja min o köpa en griplastarkärra med boggi UTAN drift!

Må gott!

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47526 Jag håller med dig Vesslan och det gör nog alla att en boggikärra flyter fram mycket bättre en enaxlad.
Det som jag uppskattar väldigt mycket är smidigheten med en enaxlad driven kärra med ramstyrning.
Att kunna back in även i motlut och köra ut med lass ,broms i utförsbackar .
Sen kan man styra ut kärran för att undvika stubbar och stora stenar.
Framkommligheten vid blöta marker är överlägsen 4 wd traktor med boggikärra sunt förnuft säger att driften ska vara där tyngden är.
yyy.JPG

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47561 Vad har du för ytterdiameter på hjulen?
Vad är utväxlingen i axeln?
Jag håller på i en tråd i Verkstadsforumet och ska teoretiskt göra en sån vagn som din
men med hydraulmotor på pinjongen.
Tråden heter Hydraulberäkning

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

OlaE  
#47569 Såhär ser pumpar/tank/ventilpaket, o.s.v. ut på vår vagn.

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47587 Skulle vara intressant att se bild på dessa robsonmotorer! Har du 2 fasta pumpar och robsonmotorer med variabelt deplacement???

Skall man köpa delar till hembyggen så handlar man väl inte av vagnstillverkare.

MVH
MN


OlaE skrev:
Morgan Nordin skrev:Tror nog snarare att robsonmotorer går att få loss för 10 000SEK/st

MVH
MN


Begagnade?
Nya?
Hur stora?
Utvinklingsbara?

Om du förstår vart jag vill komma... :wink:
Givetvis kan man få tag i billigare, mindre motorer, men de vi har kostar det pris jag skrev, om man skulle gå till Moheda och begära nya.

Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47609
Trollet skrev:Jag håller med dig Vesslan och det gör nog alla att en boggikärra flyter fram mycket bättre en enaxlad.
Det som jag uppskattar väldigt mycket är smidigheten med en enaxlad driven kärra med ramstyrning.
Att kunna back in även i motlut och köra ut med lass ,broms i utförsbackar .
Sen kan man styra ut kärran för att undvika stubbar och stora stenar.
Framkommligheten vid blöta marker är överlägsen 4 wd traktor med boggikärra sunt förnuft säger att driften ska vara där tyngden är.
yyy.JPG



Ok! Visste inte att du hade ramstyrning! Det gör ju en hel del!!

Har själv en kärra UTAN ramstyrning men med drift! då blir det lite bökigare!

Dessutom så har jag vajerkran o inte hydraulisk (suck) :x .

Vesslan

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

OlaE  
#47611
Morgan Nordin skrev:Skulle vara intressant att se bild på dessa robsonmotorer! Har du 2 fasta pumpar och robsonmotorer med variabelt deplacement???

Skall man köpa delar till hembyggen så handlar man väl inte av vagnstillverkare.

MVH
MN


Jag ska se om jag kan ta en bild på dom idag, har inte lass på vagnen för tillfället.
Nej, jag tror både pumpar och motorer är variabla, eller att pumparna är lastkännande.
Om man ska bygga en egen vagn är det nog smartast att börja med begagnade grejer, man vet ju inte om det fungerar som man tänkt sig alltid. :wink:

Ursäkta den dåliga kvalitén på bilderna på motorerna, började bli mörkt, det var tjock dimma och batteriet i kameran höll på att ta slut. :)

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47729 Samma slangröra som i min kärra från mitten av 80 talet :lol:
Slangarna till motorn ser ut som 2 till driften o den klenare för dräneringen.

Användarvisningsbild

Re: Driven kärra.

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47732 De där...Ser ut som en riktigt dyr historia dom monterat dit.

Det där är nog rätt så högvarviga motorer för det är slutväxlar på dom.
Ser ut som att det är fast deplcement på dom.
Senast redigerad av Henrik K tor 15 jan 2009, 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Driven kärra.

Viggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47733 Ursäkta .men det skulle vara intressant och se beteckningen på motorerna och växellådorna?
Jag har själv en mohedavagn med 500cc motorer och 90cc pump

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).