Föryngring

Glesplantering.

24 inlägg 9941 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

jannee  
#475407 Vi ser hur "bra" betalt ni får för ert kvalitetstimmer i Västernorrland.
Nästan gått eller har gått så långt att vi i södra Sverige får bättre betalt för vårt klentimmer gentemot ert kvalitetsvirke, och någon ändring ska du/ni inte förvänta er. :mrgreen:

Arevo
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

Sandström87  
#475418 Lite svårt att jämföra priserna i södra och norra sverige. I södra sverige har ni både grövre skog och bättre stamform och med det får sågverken större utbyte per stock och det genererar ett högre värde per m3. Men visst håller jag med dig att det betalas för dåligt här uppe! Men om vi skulle sänka våran kvalite så hade vi fått ännu sämre betalt är jag övertygad om eftersom att dålig kvalite är lika dyrt att såga men ger ett sämre netto vid avsalu från sågverket ganska enkel ekvation

Användarvisningsbild

Re: Glesplantering.

sundelius  
#475420 Men det är där du har fel (enligt min mening ).
Jobbar som snickare och i virkeshögen på byggvaruhuset ligger kanonkvalite blandat med virke som har årsringar som jag bara kan drömma om på min fastighet.
Alla skogsägare har fått lika dåligt betalt
Detta resonemang gäller gran
Jag säger inte att jag tycker om utvecklingen men den är ett faktum

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

Sandström87  
#475423 Vi har olika tro i detta resonemang och lär ju inte komma längre. Men det finns ett sågverk som satsar miljoner på att få högre utbyte och kvalite ur varje stock och den investeringen blir klar till våren så om något år får jag svaret på om mitt resonemang stämmer. Ja håller tummarna iaf.

Användarvisningsbild

Re: Glesplantering.

sundelius  
#475427 Jag håller tummarna jag med
Har faktiskt försökt övertala den bygghandlare som jag använder att han borde införa ett nytt sortiment till brädfodring.
Lokal duktig såg och vi lokala skogsägare leverar råvaran.
På brädfodring är kvaliteten avgörande och med dagens miljömedvetenhet borde detta vara framtiden och ett starkt kort som marknadsföring
Har inte fått någon stor respons ännu men ämnar inte ge upp

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

wrytter  
#475505 Om man ser till hur många markägare resonerar kring att vilja ha virkesersättningar i fasta m3fub priser och hur vissa aktörers prislistor med fast m3fub ersättning för tall resp. gran är, så går vi(markägare och bolag) från kvalitetssträvan till kvantitetsträvan.
Men jag förstår resonemanget att mer gå mot kvantitetssträvan då så många aktörer prislistor betalar bra på luft och dåligt på verkligheten, dvs de har högre ersättningar på kvaliter/klasser som det inte blir så stort procentuellt utfall på och betalar sämre på de kvaliter/klasser som har stort procentuellt utfall..

Observera att nu talar jag om marknaden för norra Sverige, Sundsvall och norrut.

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

skogsrisen  
#476077 Hur glest mellan träden ger en 1300 plant per ha?

   TS
Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

alias  
#476078
skogsrisen skrev:Hur glest mellan träden ger en 1300 plant per ha?


1 ha = 10 000 m²

1 300 plantor/ha = 10 000 m²/1 300 plantor = 7,69 m²/planta => kvadratförband på 2,77 m

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Glesplantering.

skogsrisen  
#476084 Tack enkelt om man tänker efter :-BD

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).