Ny Teknik och Elektronik

Licensfri radio

4 inlägg 4784 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Licensfri radio

SM4WII  
#475279 Nån fler än jag som har komradio i traktorn?
Jag använder de licensfria kanalerna på 69MHz som bland annat skogsägarna hade förr.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Licensfri radio

Vardon  
#475287 Har jag aldrig tänkt mig brukade åka runt med 2m/70 cm i bilen men vet aldrig om jag pratade nått just..

Folk som lyssnar/pratar?

/ sm6zar

Avatar Fallback

Re: Licensfri radio

jannee  
#475306 På den "gamla goda" tiden fanns det en komradio i mer eller mindre varje bruksfordon, även privatbilister nyttjade dessa.
När sedan myndigheterna förbjöd höga uteffekter (wattal) minskade intresset. Vill minnas att jag på 70 talet ibland kunde prata med kollegor som var i Italien medan jag var i Sverige, fenomenet hette väl skipping (radiovågor som studsade i atmosfären).
När sedan NMT och GSM kom försvann behovet av komradio.

Användarvisningsbild

Re: Licensfri radio

SM4WII  
#475315 Här i dalarna används fortfarande komradio i ganska stor utsträckning bland yrkesfolket.
Främst är det åkerierna som använder det.
Radion har ju fördelen att man inte behöver känna till mottagaren av anropet, vid ex.vis stora avverkningar med separatlastare och varje gång nån svänger in på en smal väg så frågar dom ifall det är någon annan som dom riskerar möta.
Radio skogs kanaler hör man telefonsamtal på ett par gånger i månaden bara.

Jag använder mer radio än telefon faktiskt, jag har i köket, i traktorn och i bilen. Även frugan har fått en radio i sin bil. Bas till bil når ungefär 4 mil fågelvägen på 69MHz när terrängen är gynnsam och bil-bil en eller ett par mil.

Det går nästan inte att jämföra det nya 69MHz-bandet med det gamla 27MHz som du refererar till där utländska stationer kommer in dagarna i enda och uteffekten är 4W. På 69MHz är det rätt störningsfritt och man får ha 25W uteffekt.
Det enda jag upplevt är att det nån enstaka gång per år kommer in lite rysk rundradio på bandet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).