Motorsåg och handhållet

Stihl 460 går bara på tomgång

15 inlägg 9568 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl 460 går bara på tomgång

Johan60  
#474737 Min röjsåg Stihl FS460C från 2016 har gått perfekt tills idag. Den startar lätt och går som vanligt på tomgången men när jag gasar bluddrar den och ökar inte i varv. Det låter som den inte får bensin. Om det varit vanlig förgasare så hade det väl bara vara att skruva isär och rengöra, men nu är det någon elektronisk bränslereglering (M-tronic) som jag inte vet hur den funkar och om det är lönt att försöka rengöra själv. Innan jag tar isär den (eller lämnar in den på verkstad) så tänkte jag bara höra om det är någon som har något förslag på vad felet är? Tändstiftet och luftfiltret är bra.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

JensSkoog  
#474815 Sker med min FS460 nu och då ochså. Har planerat att ta den isär och kolla efter vad det kan vara, men varje gång har det löst sig med lite godsnackande med gasen. Ska kolla lite med min ÅF om han har någon erfarenhet med problemet.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

Johan60  
#474856 Jag tog isär förgasaren i molekyler, hittade inget skräp eller trasiga packningar eller membran. Sågen gick lika dåligt när jag satt ihop den igen. Det kanske är någon av elprylarna som är trasig. Jag får nog lämna in den för reparation vid tillfälle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

jannee  
#474857 Har inte Stihl helgledigt :mrgreen: :-bd
Gör som Jens, knacka på den - men inte förrän i morgon för då är det vardag = arbetsdag :grin:

Med största sannolikhet ett elektroniskt (givarfel) fel. Måste kanske ha en dator för att se vad som är fel.

Avatar Fallback

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

tallen100  
#474858 Är det inte dom där som man ska starta, dra ut chocken och låta den stå och gå så en minut eller två så den ställer rätt sej??

Avatar Fallback

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

jannee  
#474873 Är det en M-tronic?
Allmän information
M-Tronic reglerar elektroniskt
bränslemängd och tändtidpunkt för alla
driftlägen.
M--Tronic möjliggör snabb, enkel start.
Motorn startas oberoende av
klimatförhållanden och motortemperatur
i läget Start }. Läget Start } kan vara
inställt efter start tills motorn går med
regelbunden gång.
Med M-Tronic har man alltid optimal
motoreffekt, mycket god acceleration
och automatisk anpassning till
förändrade omständigheter.
Det är därför inte nödvändigt att ändra
förgasarinställningen – förgasaren
saknar justerskruvar.
Om man under extremt förändrade
användningsförhållanden inte uppnår
god motorgång och önskad motoreffekt
ska man kontakta en auktoriserad
återförsäljare.
STIHL rekommenderar att endast
auktoriserade STIHL-återförsäljare
genomför underhåll och reparationer.

Har du kontrollerat så att ljuddämparen inte är full av sot.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

Johan60  
#474876
tallen100 skrev:Är det inte dom där som man ska starta, dra ut chocken och låta den stå och gå så en minut eller två så den ställer rätt sej??

Vet inte. Den har ingen vanlig choke men något liknande. Jag kan prova, tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

Johan60  
#474878
jannee skrev:Är det en M-tronic?

Har du kontrollerat så att ljuddämparen inte är full av sot.


Jo, det är M-tronic.
Jag har inte kollat ljuddämparen, men den har inte gått så väldigt mycket och tändstiftet ser perfekt ut så tanken har inte slagit mig. Men jag kollar, tack för tipset.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

Gräsmark  
#474879 Min 460 blev helt tätt i ljuddämparen då det gått tungt med terracut ett par dagar. Kör bara med Aspen, så det borde inte ha varit felblandning.

Användarvisningsbild

Bränslesolenoiden = rörlig del

traktorz  
#474891 Den rörliga del som får jobba mest i M-Tronic / AutoTune / CarbControl är bränslesolenoiden. Oftast är det den som ger upp först. Bara att byta, ifall diagnosfunktionen pekar ut den.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

Johan60  
#475735
jannee skrev:Har du kontrollerat så att ljuddämparen inte är full av sot.


Jo, det var sot i ljuddämparens utblåsrör. Nu går sågen bra igen. Tack för tipset :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

aecarlsson  
#632622 Sånt händer även 2020, att ljuddämparhålet inuti avgasröret blir igensatt. Rengöres med Torxnyckeln 27.
Läst på sånt jag antecknat efter Stihlkontakt. Kalibrering, kör minst 90 s med choke, rör ej sågen, stäng sedan av. Klart.
Samma info finns på någon Stihlchat

Avatar Fallback

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

Avslutat-02  
#632663 Eller så bygger man om ljuddämparen.
Då slipper man detta totalt.

Användarvisningsbild

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

aecarlsson  
#634824 Bygga om, du menar att borra upp hålet med en 7 mm borr?

Avatar Fallback

Re: Stihl 460 går bara på tomgång

Avslutat-02  
#634826 Nej, plockar isär dämparen och borrar i rökröret på i sidan sedan öppnar man upp utblåset lite till eller borrar ett till hål.

Men inte 7 mm utan det räcker med 1.5 mm

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).