Motorsåg och handhållet

Jonsered försvinner som proffssågar?

42 inlägg 23411 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered försvinner som proffssågar?

karlssonxpg  
#474738 Fick höra av en återförsäljare på Husqvarna att jonsered ska sluta tillverka proffssåg, de ska bara tillverka små sågar. Någon som vet mer om detta?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered

Ferguson system  
#474745 Det vil være rart om de skal slutte med proffsager. Modeller som 2252 og 2253 selger veldig bra i Norge i alle fall.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Mats_Orberga  
#474756 Jag har fått precis samma info av min såghandlare. Jonsered ska bli varuhusmärke och Husqvarna ska bara ha sitt eget märke på profssågarna. Det är väl i och för sig förståeligt att de inte vill marknadsföra två märken med identiskt innehåll och olika färg. Sånt kostar ju trots allt pengar.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474777 Då får Stihl o Dolmar fler kunder. De har provat detta förr...
Hoppas inte de gör det..

Avatar Fallback

Re: Jonsered

jannee  
#474783 Husqvarna har sedan de övertog Jonsereds varumärke misskött detta.
Flera återförsäljare har inte ens haft någon egen service, flera har även varit oförstående när det gällt garantiåtgärder, då inte minst Lantmännen.
Efter att Electrolux 1978 köpte Husqvarna och 1979 köpte Jonsered har Jonsereds varumärke blivit styvmoderligt behandlat.
Nu kommer Jonsered som varumärke att jämföras med McCulloch och andra konsumentprodukter.

Avatar Fallback

Re: Jonsered

karlssonxpg  
#474789 Finns ju en risk att de höjer priserna på Husqvarna sågarna om Jonsered försvinner, här har man alltid kunnat köpa Jonsered lite billigare då de kört mycket kampanjer på dem. Gillar 90 graders bågen på Jonsered så tycker det är synd om de ska sluta tillverkas...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474794 Själva bågen borde ju gå att tillverka separat, även om sågen skulle bli orange...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

traktorz  
#474801 Undrar om inte både båge och tank skiljer idag hos Jonsered-modellen.

Avatar Fallback

Re: Jonsered

Ferguson system  
#474804 Ja, det er flere ting som skiller Jonsered modeller fra Husqvarna.
- Fargen.
- Annen utforming på deksler.
- Bedre avvibrering.
- Rett bøyle i front.
- Ofte lavere pris.

Avatar Fallback

Re: Jonsered

Peckberg  
#474810 Håller med om att Husqvarna har misskött varumärket Jonsered. Sedan Granngården gick över till att sälja Stihls konsumentsågar har det blivit betydligt färre som säljer detta motorsågsmärke. Det känns som att Husqvarna låter Jonsered självdö!

Avatar Fallback

Re: Jonsered

karlssonxpg  
#474877 Får hoppas att de fortsätter till tillverka dem, hade tänkt byta min Stihl 261 mot en Jonsered 2253, men ska de försvinna kanske det är bättre och satsa på ett 550..

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered

Ferguson system  
#474893 Gå for Jred 2253 hvis det er den du har sett på i utgangspunktet. Tror ikke du behøver å være redd for at produksjonen skal slutte med det første. Deler er ikke noe problem uansett.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered

traktorz  
#474894 Vore jag med i product marketing hos Jonsered, skulle jag lansera en CS2252WH & CS2258WH, dvs förse de nertrimmade proffsågarna med handtagsvärme. Så var det ju med CS2152 WH och HVA 353 G.

På så sätt skulle Jonsered bidra med unika mervärden, med tillförlitliga proffssågar med mer vrid för hemmansägaren.

Fortfarande skulle Husqvarna bli unika med sina 550XPG & 560XPG. Däremot 545 & 555 skulle inte förses med handtagsvärme.

Gillar bättre Jonsereds röda färg på både maskiner och kläder!

Avatar Fallback

Re: Jonsered

Ferguson system  
#474900 Må si meg helt enig med deg traktorz.

Det ser ut til å være solgt langt flere Jonsered 2252 i Norge enn søster modellen 2253. Slik var det med de gamle utgavene også. 2152WH ble solgt i veldig stort antall. I enkelte landsdeler har jeg inntrykk av at det går flere Jonsered maskiner enn f.eks Husqvarna.

Innen kort avstand har jeg tre Jonsered forhandlere. I sammenligning er det kun en av hver av Stihl og Husqvarna.

Avatar Fallback

Re: Jonsered

jannee  
#474912 Största och Jonsereds ENDA nackdel är just färgen?
Jag har slarvat bort sågen inte bara en kväll utan flera när det börjat skymma på och efter jag brosslat ihop massaved och kubb har jag inte varit f*n till att hitta sågen - just p.g.a. färgen :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).