Socialt (mer om oss)

Vad arbetar ni med?

455 inlägg 221495 visningar 116 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

skogshasse  
#460244
jannee skrev:Nu har min första semester äntligen börjat och den ska vara resten av livet :grin: .
För att vara 100 % säker på detta har jag ny brutit av mitt digitalkort, m.a.o. har jag definitivt kört lastbil för SISTA gången.
Har sagt många ggr sedan jag fyllde 67 att nu är det sista resan men när åkare ringer och ber att en sväng till kan du väl ta????
500 000 mil bakom ratten minst :!: - nu får det minsann räcka - frugan räknade ut att jag har lönearbetat lite över 110 000 timmar.


om du nu har kommit till det beslutet i livet så har du trumf på hand så att säga.
om dom ringer igen så kan du fråga om du får köra lagligt till 100% för en gångs skull samt ta betalt för körningen på din firma.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Traktordave  
#460269
jannee skrev:500 000 mil bakom ratten minst :!: - nu får det minsann räcka - frugan räknade ut att jag har lönearbetat lite över 110 000 timmar.


Grattis och imponerande!!!

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

olli  
#460274 Jag säger också välkommen till pensionsgänget.
Jag tror inte att du kommer att ångra ditt beslut.

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

husqvarna_med_sthil  
#460293 Arbetena har varit lite olika genom åren, började med processindustrin, gick sedan vidare som min egen inom fotografering och bildredigering, sedan blev det en riktig djupdykning med att köra taxi samtidigt som jag utbildade mig i biogasframställning ett område jag var bekant med sedan tiden då jag hade hand om vattenrening på massafabriken. Intressant biologi och stora möjligheter där, inte minst för landsbygden.

Taxi är inte en höjdare, har aldrig varit med om mera laglöst land, både bland förare och åkeriägare. De jagar ören i kampen att överleva och kan utan vidare kliva över sin halvdöda moder för en extra körning. Dock träffade jag många kända/okända ansikten och det jag kommer ihåg bäst var en diskussion om skogsbruk med en känd skidskytt med ett bragdpris i bagaget. Hon hade härlig entusiasm och många bra ideér.

Nu jobbar jag som process och reglertekniker inom medicin och nu har jag ett stort ämne som är intressant på alla sätt, bra arbetskamrater och en sund inställning hos ledningen vad gäller både personal och omvärlden i stort. Varierande uppgifter och jag får vara med där det händer i ny utveckling på området. Här tänker jag stanna, inga planer på vidare utveckling inom annat område utan nu blir det att bredda och fördjupa på plats.

Tänker gå hem vid 60 hade jag tänkt men det återstår att se det :d

.... Just ja, jag jobbade ju också inom betong ett halvår, där träffade jag en utomordentligt duktig svetsare som gärna ville lära mig att svetsa, så vi körde övningar lite då och då varje vecka... mycket lärorikt och användbart när jag behöver använda svetsen här hemma !

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

åberg  
#460619
johan eriksson skrev:Bästa är att ha 15min cykelväg till jobbet istället för 3,5mil i bil som det var sista tiden.

Jag skulle cykla hela vägen på bakhjulet i ren glädje om jag hade så bra. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Crillaz  
#462121 Uppvuxen på skogsgård.
Helgesboskolan fram till 00
Skördarförare och visst manuelljobb 00-05
CNC operatör 04-07
Utbildning väg och berg 07-09
09-nu
Mättekniker på Banverket sen arbetsledare/ planerare för våra maskinella
arbeten. spårriktning, makadamutkörning.

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Delsbo  
#474608
Delsbo skrev:Jobbat med process och produktionsteknik för framställning av optiska fibrer och fiberband för telecom mellan 1984-2003 och 2003- och även nu med fiber men för sensorer, medicin, harsh enviroment och hög effekt laser överföring typ svetsning e.t.c.
Från 2012 jobbar jag 4 dagar i veckan med ovanstående och gör allt för att minska detta till 3 dagar i veckan för att få mer tid i skogen och till jordbruket...


NU ÄNTLIGEN
Idag var sista veckan jag jobbar 4 dagars vecka som anställd !! 🤗

Äntligen är vi där när arbetet hemmavid får tar största delen i anspråk varje vecka.. Har 4 år kvar till pension och med 3 dagars vecka kanske man står ut ett tag till (fast egentligen har jag haft och har en bra anställning MEN det känns viktigare och viktigare att få mer tid till det egna)..

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474609
Delsbo skrev:
Delsbo skrev:Jobbat med process och produktionsteknik för framställning av optiska fibrer och fiberband för telecom mellan 1984-2003 och 2003- och även nu med fiber men för sensorer, medicin, harsh enviroment och hög effekt laser överföring typ svetsning e.t.c.
Från 2012 jobbar jag 4 dagar i veckan med ovanstående och gör allt för att minska detta till 3 dagar i veckan för att få mer tid i skogen och till jordbruket...


NU ÄNTLIGEN
Idag var sista veckan jag jobbar 4 dagars vecka som anställd !! 🤗

Äntligen är vi där när arbetet hemmavid får tar största delen i anspråk varje vecka.. Har 4 år kvar till pension och med 3 dagars vecka kanske man står ut ett tag till (fast egentligen har jag haft och har en bra anställning MEN det känns viktigare och viktigare att få mer tid till det egna)..

Låter utmärkt! [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Delsbo  
#474612 Tack ! Vet du ? Jag NJUTER redan... :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474632 3-dagars vecka är kanon! Välkommen till klubben. :D

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Delsbo  
#474637
Mangan skrev:3-dagars vecka är kanon! Välkommen till klubben. :D

Tackar !

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Camaro1969  
#474638
Uvskogen skrev:
Delsbo skrev:
Delsbo skrev:Jobbat med process och produktionsteknik för framställning av optiska fibrer och fiberband för telecom mellan 1984-2003 och 2003- och även nu med fiber men för sensorer, medicin, harsh enviroment och hög effekt laser överföring typ svetsning e.t.c.
Från 2012 jobbar jag 4 dagar i veckan med ovanstående och gör allt för att minska detta till 3 dagar i veckan för att få mer tid i skogen och till jordbruket...


NU ÄNTLIGEN
Idag var sista veckan jag jobbar 4 dagars vecka som anställd !! 🤗

Äntligen är vi där när arbetet hemmavid får tar största delen i anspråk varje vecka.. Har 4 år kvar till pension och med 3 dagars vecka kanske man står ut ett tag till (fast egentligen har jag haft och har en bra anställning MEN det känns viktigare och viktigare att få mer tid till det egna)..

Låter utmärkt! [emoji1]



4 år kvar till pension, är det 65årspensionen du pratar om?

en granne vart less och tog pension vid 55 år, han sa att håller han kostnaderna nere går det utmärkt... jag siktar på 55 jag med :)

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Robertberg  
#474729 Pension vid 55.. bara 29 år kvar då \:d/

Användarvisningsbild

Re: Vad arbetar ni med?

Delsbo  
#474733
Robertberg skrev:Pension vid 55.. bara 29 år kvar då \:d/

Jag menar pension vid 65..
Vore skönt förståss att gå nu redan .. Men jag tror att det är bra att köra 3 dagars vecka ett tag, kanske 2 år till och sedan tänka till ett varv på nytt.
Har som sagt haft en bra anställning i många år med stor frihet / skaparglädje och vill inte svika gänget innan man känner att man är lite överflödigare.. två år till, känns just nu helt Ok innan man packar ihop sina påsar, speciellt när jobbet från nästa vecka blir rent FoU jobb..

Avatar Fallback

Re: Vad arbetar ni med?

Palakangas  
#474734
Delsbo skrev:
Robertberg skrev:Pension vid 55.. bara 29 år kvar då \:d/

Jag menar pension vid 65..
Vore skönt förståss att gå nu redan .. Men jag tror att det är bra att köra 3 dagars vecka ett tag, kanske 2 år till och sedan tänka till ett varv på nytt.
Har som sagt haft en bra anställning i många år med stor frihet / skaparglädje och vill inte svika gänget innan man känner att man är lite överflödigare.. två år till, känns just nu helt Ok innan man packar ihop sina påsar, speciellt när jobbet från nästa vecka blir rent FoU jobb..

Kan det vara SenseAir du arbetar hos?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).