Bilar

Ploga med pickup?

18 inlägg 20760 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ploga med pickup?

Vidar Lindström  
#474464 Funderar på att bosätta mig 2km bort från närmsta by. Måste i såfall ordna plogning som funkar. Mitt i dalarna så inte metervis med snö.

Klarar jag plogningen med en pickup? Antar att man emellanåt iså fall måste be nån med traktor trycka bort snövallarna?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

Bax  
#474477 Jag har en bekant som bodde så ett tag, han plogade med ATV och blad. Han lejde en större traktor ett par gånger när plogkanterna ätit sig för långt in.

Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

anersimyra  
#474479 Visst funkar det att ploga med en pickis, själv har jag plogat flera säsonger med en liten Suzuki samuraj med en warnplog, men de är ju inte direkt gratis de där pickisplogarna, jag vill minnas siffran 60.000 i början på 00 talet.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Ploga med pickup?

tallen100  
#474483 Bästa är väl att köpa en gammal traktor, typ BM 320/400, MF135 eller nåt sånt, du kan hitta en i bra fungerande skick för allt mellan 15-30 tusen.

Avatar Fallback

Re: Ploga med pickup?

kungsis  
#474485 Tänk bara på att de kan bli otäcka att använda i vanlig trafik pga mycket vikt fram. Använde själv en Mazda 2600 under några år och det kunde bli tokigt vid oförutsedda situationer. Sedan så gäller det nog att välja rätt pickup. Mazdan var oduglig och tog slut bra snabbt. Iof ska jag kanske nämna att jag använde den i stället för traktor i kommunal snöröjning, så visst fick den arbeta.

Mvh
Kungsis

Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474491

Nog verkar det funka, här en 30+ år gammal pickis som plogar

Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

Vidar Lindström  
#474495 Traktor är helt klart ett alternativ måste dock oavsett ha en 4wd och tänker mig att risken att en traktor från 50-60 talet inte startar en mörk januaridag måste vara rätt stor. Har inte möjlighet att bygga garage och är rätt kass på motorer..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

Vidar Lindström  
#474498 Kan inget om gamla traktorer så kanske har fel avseends driftsäkerhet? Får alltid ett visst habegär när jag ser en liten vacker 50-60 tals traktor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ploga med pickup?

Avslutat-01  
#474511 Hade en Chevrolet S10 och plogade med förr...
Hembyggt 220 cm blad och höjde & sänkte med elwinch, fungerade utmärkt

Avatar Fallback

Re: Ploga med pickup?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474515 Ni som plogat med pickis, barlastar ni flaket då?
De flesta är ju lätta i häcken olastade och får ändå mer vikt långt fram med plog.

Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

Peteflamingstar  
#474516
Vidar Lindström skrev:Traktor är helt klart ett alternativ måste dock oavsett ha en 4wd och tänker mig att risken att en traktor från 50-60 talet inte startar en mörk januaridag måste vara rätt stor. Har inte möjlighet att bygga garage och är rätt kass på motorer..


Kommer man ihåg att sätta i sladden till motorvärmaren ska det nog inte vara något större problem än för en gammal pickup! Farsan har plogat sin egen väg med BM Victor och bakblad i många år. Bakblad är inte dumt, då behöver du inte köpa dyrare traktor med lastare heller.

Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474524
1506583906_redscn5262.jpg

Lånad random bild från nätet.
Kompisen har gjort en plog til sin Jeep Cherokee, den funkar bra och när han
möter för stort motstånd så får brorsan komma med baklastaren.
Han gjorde ett bra byte och menade att totalkostnaden för bil och plog hamnade just under 10000:-
Iofs inte besiktad eller i mint condition men den plogar gården.
När det gäller gamla traktorer så startar de om man har möjlighet att använda motorvärmare
och har fulladdat batteri, i worst case scenario får man ge en liten puff startgas.
4wd är bra men inget krav, bakblad är billigast både i inköp och drift, enkla kedjor är värt investeringen.
Bakblad gör åxå att behovet av servostyrning minskar, då kan man leta riktigt billig traktor.
Se bild från Blocket här:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Ploga med pickup?

Vidar Lindström  
#474577 Fin traktor, nåt liknande är kanske vettigast om man kommer över nån i fint skick.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ploga med pickup?

tallen100  
#474581 En sån där Fordson Major i skick som på bilden kan du hitta för 15-20 tusen.
Det är bra och driftsäkra traktorer.

Avatar Fallback

Re: Ploga med pickup?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474586 Lite glest med växlar i majoren, 3+back samt hög o låg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).