Skogshistoria

"sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa det??

15 inlägg 22486 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa det??

Seb macahan  
#474432 Hej forumet.
Jag har förmånen att få utföra arbeten åt en välbeställd kund (staten) med att restaurera och bevara riktigt gamla byggnader. Just nu ska vi restaurera en gammal fäbod och en smedja. Uppdragsgivaren vill ha takspån på byggnaderna. Den leverantör vi har haft tidigare lokalt har slutat.
Jag vill veta så mycket som möjligt om detta ämne. Var kan man köpa det nu i dag? Vad är svårigheterna med att hyvla takspån. Oftast är det Asp men det förekommer även gran och fur, varför?
Hur många lager ska läggas? Ja fyll på, men den initiala frågan är var får jag tag på det. Tack på förhand!



   TS
Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Bax  
#474440 3 lager. En spånhyvel borde väl gå att hitta (?)
Blocka timmer i en såg, kapa kubbar i rätt längd och kör i hyveln.

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

flötman  
#474443 Hälsinge spåntak säljer lite olika "stekketak". Har själv lagt av dessa, bifogad bild är från det projektet.
Finns även andra som säljer takspån, sök på takspån säljes. Lycka till.

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

flötman  
#474446 Hej igen.
Din undran om träslag är oftast vad som fanns lokalt, här i västra Värmland är det mest gran som används. Angående läggning så är det mest 3 lager med 45 cm längder, första lagret längst ner är 15 cm vänd upp och ner sen kommer 30 cm rättvänd och lager 3 45 cm sen bygger det 15 cm per varv, överlappar med ca. 1/3 av spåret bredd och blötlägg dem innan läggningen, de blir mer lättjobbade då.

Avatar Fallback

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Ferguson system  
#474449
Seb macahan skrev: Oftast är det Asp men det förekommer även gran och fur, varför?


Det er flere grunner til at osp/asp er godt egnet til tak. For å nevne noen: Osp har lange rette fibre uten alt for mye kvister, den vokser fort og det er god tilgang på osp de fleste steder i skandinavia, den er også lett å skjære i, og ganske værbestanding.

Lerk er også veldig bra til tak siden den tåler vær og vind godt. Hvis den blir behandlet med lakk eller olje, så beholdes de fine fargene i treverket.

Avatar Fallback

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474502 Det finns lite lokala varianter med vad man menar när man pratar spån eller sticketak. Menar du den varianten som flötman bifogat eller gäller det den som läggs mindre ordnat i många lager och består av betydligt tunnare stickor?

Har visserligen spånhyvel men stålet är borta sedan innan farsan köpte gården och det skulle behövas lite förändringar innan den går att driva med elmotorn.

Avatar Fallback

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Ratelle  
#474509 Hej Zeb. Tillverkar hyvlade takspån använder oftast gran o furu, om du vill jag kan skicka dig ett Pm så kan vi höras.
Med vänlig hälsning Ratelle

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

halvproffs  
#474514 Spjal heter det här. Oftast gjord av asp/ tallrotstockar för att som Ferguson skriver slippa grövre kvistar.
Hembygdsföreningar brukar tillverka takspån på sina hembygdsdagar.

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Seb macahan  
#474518 Det är de tunna spånen jag är ute eftrr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474520
1506583463_12088147_10153268709419065_243227042861940176_n.jpg

Jag testade såga spån som jag Glesbygdslaserade och hängde upp på en del av en vägg.
Med lite arbete skulle det kunna bli hur fränt som helst, man kan variera läggningsmönstret
och man kan ha lite olika form på spånet osv osv.

Avatar Fallback

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Torleif  
#474784 Det finns olika traditioner på olika orter.

Här var den äldsta läggningen fyrdubbelt med 4 tums ögon (synlig ända) och 17 tums pärtor lagda kant i kant. Den läggningen visade sig torka litet för långsamt så i stället började man lägga tredubbelt med 16 tums pärtor och 5 tums ögon och en tums överlapp i sidled.
I Bjurholm i Ångermanland lade de 17 tums pärtor fyrdubbelt med 4 tums ögon och en tums överlapp i sidled.
På andra orter fanns andra lokala variationer.

Här i trakten skar man oftast pärtorna av tall eller asp som anses likvärdiga. På andra orter använde de gran men det lär bli hög andel pärtor som måste kasseras då man skär av gran. Dessutom slöar gran bettet snabbare.

Det svåraste med skärandet lär vara att vässa och ställa bettet rätt. Sedan skär man från topp mot rotända och tar först några skär som bara hyvlar ned rotändan. Då kommer fibrerna att gå aningen snett genom pärtan så vattnet rinner utanpå.
Man vänder klabben på hyveln så att vedträet som lämnar blir trekantigt ocm klabben är klen och fyrkantigt om klabben är grov. På det viset får man smalare pärtor som inte spricker sönder på taket.
Akta fingrarna! Pärthyvlar är ökända för att äta fingrar.

Hembygdsföreningen vår kan förmodligen leverera men rimligtvis borde du kunna hitta pärtor på närmare håll. Pärthyvlar finns ju både här och var i byarna och skog finns ju också.

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475271 Intressant läsning, kunnigt folk borde lägga upp en tråd med olika varianter på tak/väggbeklädnader
med massor med bilder så man blir inspirerad.
Utomlands eller åtm i USA verkar det finnas ofantliga mängder med olika shingles och allt vad det heter, mkt kul att se
sannolikt finns det massor i Europa att lära sig av åxå.

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Bax  
#475345 https://www.blocket.se/vasterbotten/Spa ... m?ca=3&w=2
Långt bort dock :sad:

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

RTH  
#475357 Skulle kanske inte nödvändigtvis vara så svårt att bygga en själv. Har själv också lite funderat kring detta

Användarvisningsbild

Re: "sticketak" elle takspån, vem och var kan jag beställa d

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475368
Bax skrev:https://www.blocket.se/vasterbotten/Spanhyvel_75823127.htm?ca=3&w=2
Långt bort dock :sad:

Jo det var en bit att köra, vad kan frakten kosta, 2000kr?
Kanske värt ändå om man ska börja tillverka spån, om man inte bygger från scratch
men det lär inte bli billigare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).