Skördare

En Eco Log föds

37 inlägg 14069 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Knegarn  
#47275
"spindeln" skrev:
Engstrand skrev:Har du några siffror på vad en 590 vill ha i bränsle??


en ganska intressant fråga i dagens tider ... men känns nog nästan som att fråga typ: - hur långt är ett snöre =)) =))

eller hur :surp:
va? i "dessa" tider kostar ju soppan ingenting så nu är det väl skitsamma va den drar :ugeek:

under 50 cent/litern här nu, vad betalar ni?

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47279 Jag anser det då vara rätt intressant eftersom den har rykte om sig att vara törstig. Har själv kört tidigare modeller och de har verkligen varit törstig. De skall ju dra mindre,men att de har hänt sådana underverk att de ska dra uppemot 7-8 liter mindre tycker ja verkar föga troligt.

"spindeln" skrev:
Engstrand skrev:Har du några siffror på vad en 590 vill ha i bränsle??


en ganska intressant fråga i dagens tider ... men känns nog nästan som att fråga typ: - hur långt är ett snöre =)) =))

eller hur :surp:

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Thunborg  
#47280
Engstrand skrev:Har du några siffror på vad en 590 vill ha i bränsle??


Det är absolut en viktig fråga :geek: och jag har inga direkta siffror det finns ju liksom inte så många 590 med mersamotor ute :shock: Men jag har fördelen att ha 590 nr 1 gåendes i samma område, och han hade en 580 B innan. Han säger att förbrukningen är ungefär lika , men produktion har ökat med 15-20 % :smile: Och det är liter/fub som är riktigt intressant :ugeek: Jag har ju en CAT motor idag och hoppas att mersan skall dra lite mindre iallafall 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: En Eco Log föds

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47288 Tekniska data verkar ju lovande :D,misstänker du lär hamna på ett skotarbyte för att hålla rent 8)
Finns det nå "vanliga"fel o svagheter på eco-loggarna,själv är jag helt borta på dom :oops:

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47292 På 580n vi hade förut var midjan en svaghet. Fick bussa om den ungefär 1 gång/år. Sen höll inte kranen,sprack i bommen. Fick dit en förstärkt men det blev sprickor i den också. Sen brukar vippcylindern gå av i örat,är väl lite av standardfel. Dock så slipper man väl det på 590n som har dubbla cylindrar.
Sen att våran 580 ville ha uppemot 23-24 liter i timmen emellanåt gjorde väl inte saken så skojjig. Men den gick ju bra när den väl gick,ska jag väl inte sticka under stolen med.

Avatar Fallback

Re: En Eco Log föds

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47314 Är det inte därför ecolog anställde svedåker (tj hydraulexpert)har jag för mig? Tyckte jag hörde att han fingrat mycke med c modellen men det är ju bara vad djungeltelegrafen säger 8)

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

GremoNiclas  
#47319
Knegarn skrev:
"spindeln" skrev:
Engstrand skrev:Har du några siffror på vad en 590 vill ha i bränsle??


en ganska intressant fråga i dagens tider ... men känns nog nästan som att fråga typ: - hur långt är ett snöre =)) =))

eller hur :surp:
va? i "dessa" tider kostar ju soppan ingenting så nu är det väl skitsamma va den drar :ugeek:

under 50 cent/litern här nu, vad betalar ni?


Typ 11,50kr på macken. Var ner och vände vid typ 10,40 litern för ett tag sen.

Avatar Fallback

Re: En Eco Log föds

495 xl  
#47321 titta på den här medan du väntar på din :mrgreen: 590D nr1 i lima skogarna :ymdaydream:


Avatar Fallback

Re: En Eco Log föds

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47324 Bra film . Det var en grej som föraren gjorde vid 1.40 toppskaten skickades ut i virkeshögen.
Faan vad sådana där pluttar ställer till det i virkeslasset. För mig som inte är skotar proffs.

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Thunborg  
#47342
Engstrand skrev:På 580n vi hade förut var midjan en svaghet. Fick bussa om den ungefär 1 gång/år. Sen höll inte kranen,sprack i bommen. Fick dit en förstärkt men det blev sprickor i den också. Sen brukar vippcylindern gå av i örat,är väl lite av standardfel. Dock så slipper man väl det på 590n som har dubbla cylindrar.
Sen att våran 580 ville ha uppemot 23-24 liter i timmen emellanåt gjorde väl inte saken så skojjig. Men den gick ju bra när den väl gick,ska jag väl inte sticka under stolen med.



Alla maskiner har sina brister :sad: Den som jag tror och hoppas är den största bristen är varmgång, det är visst ett problem på alla nya Ecolog skördare ( ialla fall den varma delen av året) sen midjan är var ett problem på 580 ,inte hört någe om det på 590 c . Kranen är ett problem , v 12 monteras den första 590 D med en ny konstruerad kran , vi skall få den kranen under sommaruppehållet, alla 590 D skall det bytas kran på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Knegarn  
#47344 den stora frågan är väl: när får du maskin??

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47348 Javisst ja,varmgången hade jag förträngt. Var ju tvunget att blåsa varje dag under sommarmånaderna.

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Thunborg  
#47350
Knegarn skrev:den stora frågan är väl: när får du maskin??


På orderbekräftelsen står det v.51 2008 😈 Sen acepterade jag via telefon en framflyttad leverans till v.3 ( säljarn lova att skicka en ny order.... och att maskin skulle komma då). Det senaste budet ligger idag på slutet av v.4 😈 Vi får väl se :x

   TS
Avatar Fallback

Re: En Eco Log föds

frasse  
#47447 Ang. renblåsning Engstrand:
Kolla in adressen: http://www.cleanfix.org/Startframe/E_Index.html

Detta är taget från Maskinnet:

Foresting Components
Adress Blomängsvägen 32
305 93 Halmstad
Telefon 070-690 84 50
Mobil
Fax 035-10 84 50
Epost
www http://www.cleanfix.org


Där försvann 15 min onödigt arbete på fredag em bort. :smile:

Är faktiskt en kontruktion som har funnits patenterat sedan 1998

Användarvisningsbild

Re: En Eco Log föds

Knegarn  
#47449 Teknisk data
Längd 7600 mm
Höjd min/max 3700/4820 mm
Bredd 3070 mm
Markfrigång 205-1278 mm
Vikt 21 000 kg

Motortyp MB OM 926LA
Slagvolym 7,2 L
Bruttoeffekt @ 2200 rpm 326 hk
Vridmoment @ 1300-1600 rpm 1300 Nm

Transmission, 3 vxl 6wd Hydrostatisk
Dragkraft, beräknad 190 kN

Tiltvinkel framåt/bakåt ± 15°
Tiltvinkel sida till sida ± 25°

Räckvidd, kran 10-11 m
Lyftmoment, brutto 300 kNm
Vridmoment, brutto 47,6 kNm
Vridvinkel 280°

Lastkännande med effektreglering
Volymflöde, kran @ 1500 rpm 270 l/min
Volymflöde agg @ 1500 rpm 285 l/min
Arbetstryck 26 MPa

Arbetsbelysning Xenon 19 x 35 W

Skördaraggregat Log Max 6000/7000

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).