Verkstan

Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

8 inlägg 6867 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

Ren  
#474239 Hej! En gubbe från Estland har frågat mig, om det går att hitta en utbytes motor till hans jordfräs.Han sa att motorn har skurit totalt.Annars var han jätte nöjd med maskinen.Hans liknar lite till Gilson, men det är det inte.Jag tror att det har sålts via Crescent.Om jag skulle hitta en jord eller snöfräs motor Briggs 5HP hur vet jag att det går att flytta över till hans.




   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

totte  
#474297 Hej !

Det där är en specialversion. Som du ser så är det två remskivor på motorn. Den nedre sitter på vevaxeln och den övre på kamaxeln. Innebär att den övre går hälften så fort och dessutom åt andra hållet, jämfört med vevaxeln. Nu finderar jag på om det är så att kamaxeldrevet används för att få en backväxel på maskinen. Om det är så så och ägaren kan vara utan backväxel så funkar vilken fem-hästare som helst, förutom det där med kamaxeldrevet så är blocken helt lika.

Annars så kan du bara ersätta motorn med en likadan med utstickande kamaxel, vilket flertalet inte har. Men däremot skulle jag tro att det kan gå att utifrån denna motorn och en annan skuva ihop en, det bör vara själva kamaxeln och vevhusgaveln som skiljer sig åt.

Den här typen kan man hitta på snöslungor. Det är första gången dock som jag ser det på en jordfräs. Hittar du en slungemotor får du flytta över luftfilter och lite grejor från originalmotorn.

Som sagt, det är ingen Gilson. Simplicity är ett annat gammalt amerikanskt märke för trägårdsmaskiner. Spelar ingen roll vad gäller motorn, en B&S är densamma oavsett maskinens märke. Det är bara det där med dubbla remskivor som är speciellt här.

Användarvisningsbild

Re: Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

Ren  
#474330 Hej!
Tack! Man blir INTE besviken om man frågar här!Jag ska lägga ut en bevakning Gilson 5hp snöslunga på Blocket.Även Briggs & Stratton 5 hp.Ska se om det dyker up ibland.Men transporten till Estland och kostnader blir för höga för honom antar jag.Han hoppades på att hitta en likadan jordfräs som inte andvänds längre.Men hitta en sådan är nestintill omöjligt vad jag förstår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

Tosca  
#474342 Det finns ett flertal motsvarande fräsar på Blocket, i prisintervallet 500-3000 kr.
Bara en tanke.

Användarvisningsbild

Re: Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

Ren  
#474352 Jag hittar ingen som är identisk så att man kunde flyttar delar mellan.Mest liknar den här tyckte jag.
https://www.blocket.se/lulea/Jordfras_5 ... ?ca=12&w=3

Du kan gärna länka här om det inte är allt för mycket besvär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

Tosca  
#474363 Min tanke var snarare att skaffa en annan fräs och använda den, inte att lägga tid och pengar på att skruva i ordning den trasiga.

Användarvisningsbild

Re: Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

Ren  
#474471 Exact.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Är gamla Briggs motorer lika i grunden?

totte  
#474549 Ja nu är ju Blocket-annonsen redan borta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).