Skogsmiljö och Trädlära

Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

34 inlägg 14837 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

halvproffs  
#474096 Tänker inte på något vis försvara markpackning eller djupa hjulspår som är det värsta jag vet.

Användarvisningsbild

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Vedproducent  
#474099 Gror kan det ju göra till och med lättare eftersom fröna kommer i kontakt med jorden lättare. Men det viktiga är ju hur tillväxten är på plantorna träden sedan. Ofta stannar dom vid ett par dm tycker jag. Men jordpackningen påverkas ju så olika beroende på markförhållanden och bara för att en traktor kört några gånger så betyder ju inte det automatiskt att det inte kan växa skog.

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

bgl  
#474100 Vi här i landet är ganska fisförnäma är det kommer till markskador. Länkar till en film från Sibirien, där kan man snacka om markskador!https://www.youtube.com/watch?v=2EmhaPYh7a8

Avatar Fallback

Re: Tydlig markpackning i skogen efter tunga maskiner

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474107 Markpackning beror ju mycket på marktyp förstås. I skogen är ju körspåren också till stor del "beståndsgående". Dvs marken ska ju inte, ur skogsodlingsperspektiv, var homogent bevuxen.

På åkern är det ju en annan sak. Där kör man ju även konstant i samma spår år efter år mha GPS i vissa fall. Beroende på jordmån.

Körskador är förstås också ett verktyg i lådan för de som vill lagstifta och reglera EMOT allt möjligt som har med naturbruk att skaffa. Körskador och skövling är bra på bild och att hålla liv i forskningen är en födkrok för nån.

Hoppas bara att man hamnar i nyanserade slutsatser. Så det inte blir några generella svepande regler och sånt. Alla ska bekosta jordprover före och efter med analyser på nån konsultfirma startad av forskarbarn i Uppsala...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).