Bilar

Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

33 inlägg 21889 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473494 Jaha, igår blev min 18 år gamla Mitsubishi Pajero Pinin dödsdömd i besiktningen p.g.a. diverse sönderrostade balkar m.m.

En lokal bilverkstad bedömde att det skulle ta några veckors jobb och kanske 40-50 lakan att rätta till det, vilket givetvis inte kommer på fråga på en sådan skruttig bil.

Så då är det alltså dags att hitta något nytt skogsåk inom en månad... Runt 60-80000 kr hade jag nog tänkt mig. Vad rekommenderas?
/Niklas


Senast redigerad av Niking tor 21 sep 2017, 12:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Ferguson system  
#473497 Ford explorer, expedition eller f-serie. Noen som kan tippe på at jeg liker Ford?

Avatar Fallback

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473511 Vad skall du ha den till? Skall det vara pickup?

Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473515
Mangan skrev:Vad skall du ha den till? Skall det vara pickup?

Lite allt möjligt, men bl.a. inom skogsbruket med transport av röjsåg, motorsåg etc. på lite sämre skogsbilväg.

En bra 4WD-pickup med god markfrigång skulle nog funka bra.

Det bästa vore ju förstås två bilar, en skogsbil och en finbil, men då blir det dyrt. 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

bodaedet  
#473521 Skulle du klara dig utan 4wd vill jag rekommendera kaninambulans typ Berlingo, Fiat strada och dyl. Har haft flera Berlingo mycket prisvärda och stryktåliga bilar om man inte kör med tung last hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473526 I den prisklassen finns väl drösar jeep cherokee o grand cherokee

Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Fredrik Reuter  
#473528 Hej,
Har du kollat Blocket? https://www.blocket.se/hela_sverige?q=& ... &md=th&cp=

Avatar Fallback

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

mikael_s  
#473530
Niking skrev:
Mangan skrev:Vad skall du ha den till? Skall det vara pickup?

Lite allt möjligt, men bl.a. inom skogsbruket med transport av röjsåg, motorsåg etc. på lite sämre skogsbilväg.

En bra 4WD-pickup med god markfrigång skulle nog funka bra.

Det bästa vore ju förstås två bilar, en skogsbil och en finbil, men då blir det dyrt. 😡
/Niklas

Skogsbil och "finbil" går säkert in i den budgeten, lite beroende på vad krav man har. För att köra runt motorsåg/röjsåg, bensin- och dieseldunkar och lite annat funkar ju en liten skåpbil bra. Typ Combo, Berlingo, Kangoo etc. Bra att kunna stänga utan insyn. Billiga att köpa och äga. Behövs flak hänger man en kärra efter. Men de drar ju inte ett 3500kg släp om man behöver det...

Avatar Fallback

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

brassel  
#473579 Också inne på nybilstankar.
Funderar på för och nackdelar att ha prisvärd finbil (familjebil) men så mycket av arbetsgrejerna utanför själva bilen med hjälp av släp och dragkrokslåda typ:
https://www.autoexperten.se/tillbehor/l ... -dragkrok/
Annars tycker jag Nissan (mfl?) har en intressant batteriskåpbil (men vill ha lite mer räckvidd helst och minst tre sitsplatser), men de är ju lite större investering...
https://www.nissan.se/fordon/fordon-utbud/e-nv200.html

Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Peteflamingstar  
#473582 Köpte en nio år gammal L200 i vintras och hittills är jag väldigt nöjd! Den kostade visserligen lite mer än din budget, det är en enägarbil med låga mil. Det är en manuell som drar 0,8 blandad, i somras 0,75 på långresa, men jag kör rätt försiktigt. Väldigt rymlig också, familj med tre barn i kupén och massa prylar på flaket. Rekommenderas!

Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

nojman  
#473953 Har kört Hilux sen mitten på 90-talet, skottsäkra bilar som bara går och går. Inte så roliga men dom funkar alltid! Kolla på TopGear dom har väl försökt avliva några Hiluxar, men aldrig lyckats... :lol:

I manualen till nyare årgångar står det: Du bör inte köra i mer än 70cm vatten.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473955 Är det mer än 70 cm vatten, så är väl en flotte betydligt bättre val... :-)
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Hema  
#474030 En Subaru Forester är en kompromiss av vanlig o arbetsbil med 4wd och lite markfrigång. Men visst sneglar man på att gå tillbaka till att ha två bilar. En pendlarbil och en mer praktisk. Men det kostar såklart lite extra..

Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474095 Vad tror ni om Nissan Qashqai?

Kollade runt och hittade två st som låg 80-84"

Den ena lyxutrusrad med bl.a. backkamera och navigation. Gått ca 15000 mil.

Den andra mer spartanskt men endast gått 10500 mil.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tipps på skogsbil för ca 60-80.000

Peteflamingstar  
#474097
Niking skrev:Vad tror ni om Nissan Qashqai?

Kollade runt och hittade två st som låg 80-84"

Den ena lyxutrusrad med bl.a. backkamera och navigation. Gått ca 15000 mil.

Den andra mer spartanskt men endast gått 10500 mil.o
/Niklas


Beror väl på vad man är ute efter, är fyrhjulsdriften viktig skulle jag hellre satsa på en med "riktig", alltså fördelningslåda hög/låg. Ofta kommer man långt med 2wd och relativt hög markfrigång, hade en Berlingo som arbetsbil i många år och det gick bra ca 363 av årets dagar. Qashqai och liknande känns mer som ganska opraktiska stadssuvar, tror inte de rymmer så mycket prylar t.ex.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).