Öppna kategorin

Köpa 1000 ha

61 inlägg 17674 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

machonisti  
#473908
Vedproducent skrev:
Limban skrev:Bara för att gå lite djupare i allt och förstå kostnader och intäkter.
Kan jag få lite input på olika områden.. då det tar en hel evighet att få priser och offerter på allt,
Men om jag startar min kalkyl och någon är intresserad att hjälpa till så är jag mer än tacksam :-bd
Inköp 1000 ha
Försäkring
Röjning
Återplantering
Mera kostnader ?
Vi är överrens om att marknadspriset ökar ca: 1,5 - 2 % per år ?
Tillväxten är ca: 5% ?
Värdeökning är ca: 6 -7% per år
Fyll i med mera input den som vet :mrgreen:

Tillväxtprocenten beror ju väldigt mycket på åldersfördelningen och boniteten. I Norrland finns nog stora områden som bara kommer upp i ett par procent tex. Historiken säger inget om framtiden dessvärre. Även med de stigande priserna som varit så går det ner ibland. Perioden 2009-2013 så sjönk priserna under 5 årsperioden med 2 procent i landet som helhet innan det vände uppåt igen. Vissa områden sjönk mer än 20 procent. Du är extremt utsatt om du spekulerar i att priserna bara går uppåt för det kommer perioder priserna går neråt också. Hur agerar du efter 5 år om priserna är neråt och räntan gått upp till 5 procent?

Då är lösningen att köpa 1000 ha till. =))

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#473919
machonisti skrev:
Vedproducent skrev:
Limban skrev:Bara för att gå lite djupare i allt och förstå kostnader och intäkter.
Kan jag få lite input på olika områden.. då det tar en hel evighet att få priser och offerter på allt,
Men om jag startar min kalkyl och någon är intresserad att hjälpa till så är jag mer än tacksam :-bd
Inköp 1000 ha
Försäkring
Röjning
Återplantering
Mera kostnader ?
Vi är överrens om att marknadspriset ökar ca: 1,5 - 2 % per år ?
Tillväxten är ca: 5% ?
Värdeökning är ca: 6 -7% per år
Fyll i med mera input den som vet :mrgreen:

Tillväxtprocenten beror ju väldigt mycket på åldersfördelningen och boniteten. I Norrland finns nog stora områden som bara kommer upp i ett par procent tex. Historiken säger inget om framtiden dessvärre. Även med de stigande priserna som varit så går det ner ibland. Perioden 2009-2013 så sjönk priserna under 5 årsperioden med 2 procent i landet som helhet innan det vände uppåt igen. Vissa områden sjönk mer än 20 procent. Du är extremt utsatt om du spekulerar i att priserna bara går uppåt för det kommer perioder priserna går neråt också. Hur agerar du efter 5 år om priserna är neråt och räntan gått upp till 5 procent?

Då är lösningen att köpa 1000 ha till. =))

Nej det tror jag inte. Inlägget är från början helt orealistiskt. Det är därför bankerna agerar som dom gör när dom lånar ut pengar till skogsfastigheter. Alltså INGEN bank lånar ut i närheten av hela summan. Dom flesta bankerna lånar aldrig ut pengar överhuvudtaget till areal som kan slutavverkas så alltihopa är ju inne i drömmarnas land.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Tosca  
#473923 Nu har vi ju inte fått reda på TS förutsättningar ännu, men att köpa som ren spekulation utan ett genuint intresse så skulle det nog vara bättre att satsa pengarna i fastigheter eller på börsen istället.

Vad vill du uppnå med ditt köp Limban?
Skapa en avkastning för dina pengar eller dana en skogsfastighet att leva med?

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473926
jannee skrev:Du måste framförallt ha en rejäl buffert att luta dig mot.
Avverka och sälja när priserna ligger på topp - eller i alla fall är bra - inte vara till varje pris tvingad att sälja en viss mängd varje år.
1 000 ha då kan det vara lönsamt att äga en egen skotare men även en skördare, pengar till reparationer men även underhåll fixar du genom att göra "lite" legokörningar.
Plantering men även den viktiga röjningen gör du själv - i mån av tid, lönsammare att nyttja dina maskiner och låta polacker/letter göra "skitjobbet"
Gå bara inte och dröm om att sköta din skog med röjsåg/motorsåg/traktor med huggarvagn = då blir du för ineffektiv, får ut för lite mängd virke.

Tackar.. det var så jag tänkte. Jag ska inte fysiskt jobba med skog.. fast min dröm är att köra en procesor .. men jag förstår vad jag gör bäst nytta :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473944 Om du har 1000ha, så är det säkert ett fulltidsjobb bara att planera organisera och förhandla med uppköpare och entreprenörer.

Då skall ca 20 ha röjas varje år, och lika mycket gallras. Sen 10 ha avverkning och 10 ha gallring.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

opekka  
#473947 Kassaflödet är det avgörande. Du ska ha in pengar för att betala ränta och amorteringar. Kassaflödet är själva blodflödet i varje fungerande företags ekonomi. Finns det inte pengar till att betala räkningarna, är det inget värt att värdet ökar.

Exempel finns förstås på företag som lever på framtida förväntningar och då kan ta in pengar till blodomloppet via nyemission/aktieägartillskott/obligationer. Här lär inga skogsfastigheter platsa.

Och: Stående skog är alltid dyrare att köpa än vad virkesköparna vill betala. Det är svårt att köpa en fastighet och tro att den "bär" sig och ger pengar över till annat.

Men. Med rätt 1.000 ha kan det gå; alltså där den stående skogen på kort sikt kostar mindre än vad virkesuppköparen betalar. Eller om säljaren inte har insett att det finns avstyckningsbara tomter, kanske möjligheter till aktivitetsturism och annat som gör att det kommer in pengar som bekostar bröd och smör på bordet (förutom räntor o amorteringar).

Men det mest vanliga svaret på frågan om att köpa 1.000 ha och leva på det: Nej. Det går inte (om du inte kan hiva in en fläskig kontantinsats).

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Eremiten 74  
#473964 Som jag ser på saken så måste tillväxten på skogen gånger rotnettot på gallring och slutavverkning.
Vara lika hög som kostnaderna.
Här har du några kostnader.
Ränta.
Markberedning.
Plantering.
Röjning.
Vägunderhåll.
Försäkring.
Lön till dig.
Om sedan skogen är mer värd när du säljer än vad du köpte den för så har du gjort en bra affär[emoji4]
Men det får framtiden utvisa.

Att köpa en egen skotare eller skördare till 1000 ha låter som en dålig investering. Om det inte är så att du är duktig på att skruva. För då kan du köra med gamla maskiner och göra underhållet själv [emoji4]

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

surjämten  
#473984 I teorin kan saker o ting tyckas enkla.
Men står du exempelvis på ett hygge o ser en misslyckad plantering eller älgbetad ung tallskog
är det annat än teori.
Går du ut i ett fint bestånd där en storm dragit fram o du funderar över vart du i första hand ska vända dig är det inte så lätt som i teorin.
Att vara skogsägare är oftast det bästa som finns men det finns saker som kan ställa till det

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#474015 1000 kr hektaret i avkastning efter alla kostnader i sydsverige är ju ungefär vad man räknar med. Vi kan ju spekulera i ett inköpspris på säg 90000 kr hektaret. Då får du 1000000 kr i avkastning som ska betala ränta på inköpsvärdet 90000000 kr. Det innebär att du inte får ha en låneränta högre än 1,11 procent. Är den högre så går du back. Vet inte varför så många jämför räntan mot volymtillväxtprocenten men den säger ju väldigt lite så länge du behåller fastigheten. 1000 kr hektaret är ganska realistiskt med avvikelser på några hundralappar upp och ner beroende på hur man lyckas pricka in pristoppar samt hur man klarar sig från skador. Nu kan man ju inte låna till hela summan men skulle det gå så krävs en låneränta ner mot 1 procent.

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

mrvimek  
#474017 Förut så sa man att man ska ha ca 400 ha och du har du jobb varje dag och då har man 1 ha me jobb varje dag !

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Elfving  
#474021 Min uppfattning om vad som egentligen håller uppe priserna på skogsmark är det anses som en "säker" investering för den som sitter med 10 miljoner eller mer i privat förmögenhet. De som känner sig rädda för börskrascher etc tenderar att vilja sina ägg i flera korgar och kan då betala förvånansvärt bra för skogsmark helt utan intresse av själva skogsbruket.

Det är mer eller mindre omöjligt att kunna konkurrera med pris per hektar om "fel" person bjuder på objektet.
I många fall anser jag att det betalas för mycket för fastigheter, i alla fall om man ser investeringen strikt ekonomiskt. Vill man ha mat för dagen, fritid och annat som tillhör vårt millenium är det oerhört svårt (omöjligt?) att livnära sig på en skogsfastighet som köps av mäklare. De som har turen att ärva hamnar naturligtvis i ett annat läge.

1000 ha är mycket men som tidigare sagt är kassaflödet viktigt!

Det finns gott om exempel på mindre fastigheter som är mer eller mindre renhuggna, trots att de inte kommer att avkasta på de närmaste 50 åren finner de ändå en utsocknes köpare via flitiga mäklare. Klart att jag hade kunnat köpa om det gick att finna ekonomi i köpet vilket jag hittills aldrig har kunnat göra. Risken blir för stor om man inte sitter med pengarna!

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Traktordave  
#474022 Säg att om man som idag i södra Sverige betalar 600 kr per m3sk, dvs ca 722 m3fub och avverkar allt. Har man köpt 1 m3fub skog så får man säg 500 kr netto kvar efter plantering och avverkning.
Amorterar man allt, då sitter man med en skuld på 222 kr till banken, som man först kan bli av med 50-80 år senare när man avverkar igen.
Sparar man istället alla pengarna till ränteutgifter räcker dom inte hela vägen till nästa slutavverkning såvida räntan är ner en bit under 1 procent och övrig skötsel är neutral. I båda fallen, för riktigt stora förvärv, krävs en minst sagt rejäl kontantinsats alternativt en ruggigt (orimligt) bra inkomst att betala ränta med, alternativt som någon skrev sälja tomter eller liknande.
Detta är ju förenklat sätt att räkna på men ger en bild tycker jag.
Rätta mig gärna om jag tänker fel.

Sedan om man har pengar över kanske skog trots dagens priser visar sig visar vara en bra affär den dag man säljer eller ger till nästa generation..,

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474025 Man kan skylla på utsocken, men hur många här säger inte "skog måste få kosta" och "det finns andra värden med att sköta skogen". Det är väl samma attityd hos de som köper, kantänka. Kort sagt, väldigt mycket skog drivs enligt andra än strikt ekonomiska mallar.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Vedproducent  
#474033 http://areca.se/uncategorized/tank-per- ... ager-erik/

Hittade den här artikeln. Mycket klokt och överensstämmer väldigt väl med det jag skrev för en stund sen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474038 @vedproducent #32 Den som fixar bokslut o deklaration åt mig har på senare år hamnat i bankvärlden, och den stora finsk/svenska banken lånar inte ut till volym som uppnått lägsta slutavverkningsålder överhuvudtaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).