Öppna kategorin

Köpa 1000 ha

61 inlägg 17671 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa 1000 ha

Limban  
#473775 Kan man livnära sig helt på 1000 ha, om man måste låna till hela summan och har en som vet vad man ska köpa och sälja ?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

machonisti  
#473781 Beror på finansiären, tror jag...

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473784 Om man kan få ett totalt lån på 2% ränta.. är det möjligt då ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Chemgineer  
#473788 Du har inte gjort några kalkyler själv? Det skadar inte vid så stora affärer. Din fråga är ju milt sagt lite generell... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

machonisti  
#473790 Beror på tillväxten på skogen. Hög bonitet ger betydligt högre tillväxt än sämre bonitet.
Tillväxten är i de flesta fall större än 2 % så länge man får skuffa fram amorteringarna går det att leva riktigt hyggligt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473793 Kan säga så här att jag har gjort kalkyler hela mit liv :mrgreen: .
. och vissa funkar och vissa går helt åt......
Vad jag förstår så ökar värdet på bara marken ca:2% /år om det inte är en riktigt dålig mark. .
Så om räntan tar den värdeökning. . Så ligger allt i skogen.. är det så..? Eller är jag helt galet ute?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

machonisti  
#473794 Värdeökning på mark är bunden till efterfrågan som kan svänga. Dock har den varit stabil på skogsmark.
Som jag ser det beror allt på amorteringsplan.
Var har du dina skiften, då?
Jag har dem i 15 olika banker!

Avatar Fallback

Re: Köpa 1000 ha

jannee  
#473795 Måste du betala 100 000 kr/ha tror jag inte att det går att få någon lönsamhet.
Numera är priserna på i runda slängar 700 kr/m3sk.
Tänker du dessutom låna till dina avverkningsmaskiner (skördare/skotare) blir det ännu kärvare och du måste ha tillgång till sådana för att över huvud taget få någon effektivitet.
Hur mycket arbete har du tänkt lägga ned på dina 1 000 ha?
Ska du själv sköta hela biten eller leja för vissa delar?
Men å andra sidan fortsätter priserna på mark och skog att stiga i oförändrad skala är det absolut inga problem, Fastigheterna har de senaste åren stigit mer än vad räntan bekostat fastigheten.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Chemgineer  
#473796 Värdet i marken ger inget innan du säljer. Det är gröntillväxten som betalar räkningarna (som de andra beskriver ovan), eller snarare avverkningarna av denna. Så, boniteten är central för inkomsten, medan t ex tillgång till vägar påverkar utgifterna.

Skogsägare lever fattigt och dör rika sägs det. Inte helt osant...

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

JörgenO  
#473797
Limban skrev:Kan säga så här att jag har gjort kalkyler hela mit liv :mrgreen: .
. och vissa funkar och vissa går helt åt......
Vad jag förstår så ökar värdet på bara marken ca:2% /år om det inte är en riktigt dålig mark. .
Så om räntan tar den värdeökning. . Så ligger allt i skogen.. är det så..? Eller är jag helt galet ute?


Värdeökningen är osäker och ger inget kassaflöde så den kan du inte leva på.
Det är bra om åldersklasserna är jämt fördelade så du har några intäkter från gallringa o slutavverkningar varje 5årsperiod.
Volymtillväxten på skogen måste vara högre än räntan. Egentligen högre än volymtillväxt+ prisökning men det är klokt att inte räkna på prisökning i kalkylen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

machonisti  
#473798 Oavsett är tanken intressant.
De flesta som hänger här drömmer väl att leva av enbart skogen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473799 Jag äger inget ännu.. men har en stor längtan efter att köpa.. och ordna lån..
Har jobbat med skog halva mitt liv..så nu vill jag ta steget fullt ut.. och ev köpa maskiner.. men allt är en lönsamhetsfråga..
Vad jag förstår så sitter lönsamheten i en som kan skog :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

machonisti  
#473800 Då är det ju enkelt!
Vem kan skog?

Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473801 Hehehe.. du har nog rätt.. det är inte lätt.. :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa 1000 ha

Limban  
#473804
jannee skrev:Måste du betala 100 000 kr/ha tror jag inte att det går att få någon lönsamhet.
Numera är priserna på i runda slängar 700 kr/m3sk.
Tänker du dessutom låna till dina avverkningsmaskiner (skördare/skotare) blir det ännu kärvare och du måste ha tillgång till sådana för att över huvud taget få någon effektivitet.
Hur mycket arbete har du tänkt lägga ned på dina 1 000 ha?
Ska du själv sköta hela biten eller leja för vissa delar?
Men å andra sidan fortsätter priserna på mark och skog att stiga i oförändrad skala är det absolut inga problem, Fastigheterna har de senaste åren stigit mer än vad räntan bekostat fastigheten.

Ahh.. nu såg jag hur man kan svara på den som frågar :mrgreen:
Priset beror helt på vilken skog jag vill köpa.. men det kan bli högre och lägre.
Jag tänker bra köpa.. ev någon som skördar.. om det är lönsammare än leja bort skördade ?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).