Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

36 inlägg 21177 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46830 Jag vet två som skall dit. :-)

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46833 Såååå synd att det är så långt att åka.. :((
Skulle varit kul att se den i verkligheten..
Men man kan väl hoppas på att få en utförlig rapport från er som åker dit..
Om inte annat så kanske man kan få se den på Elmia..
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47199 Jag var där. Sjä'lv. Min tilltänkta följeslagare hade viktigare saker för sig, tänka sig :roll:

Den var mindre än jag trodde från filmerna. Men den var också smidigare än vad jag trodde. Terrängen var lite sluttande, men syntes gå utan problem att köra uppför.

Maskinen kostar 300 kkr. Vill man ha elprop-spakar (för kranen) tillkommer 35 kkr.

Kinamotor och koppling. Chassiet eget. Automatisk midjelås när man lägger i parkeringsbromsen. Kardandriven boggie med differential.

Jämfört med Alstor och Vimek Minimasters, tror jag denna vinner i gedigenhet. Men att fråga mig om maskiner är som att fråga en bantuneger om skidföret är bra...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47215 Man får tacka för bilderna Mangan..
Det såg ut till att vara många som var där för att titta på den i alla fall..
Å är en bantuneger nöjd med skidföret...så är han ju nöjd, utifrån hans eget perspektiv.. :lol:
Mvh. Ulf

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Harald  
#47359
Mangan skrev:Jag var där. Sjä'lv. Min tilltänkta följeslagare hade viktigare saker för sig, tänka sig :roll:

Den var mindre än jag trodde från filmerna. Men den var också smidigare än vad jag trodde. Terrängen var lite sluttande, men syntes gå utan problem att köra uppför.

Maskinen kostar 300 kkr. Vill man ha elprop-spakar (för kranen) tillkommer 35 kkr.

Kinamotor och koppling. Chassiet eget. Automatisk midjelås när man lägger i parkeringsbromsen. Kardandriven boggie med differential.

Jämfört med Alstor och Vimek Minimasters, tror jag denna vinner i gedigenhet. Men att fråga mig om maskiner är som att fråga en bantuneger om skidföret är bra...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




Hej Mangan!

Tack för bilderna alltid uppskatta.
Nu kommer jag med lite undringar:

Hur uppfattade du stabiliteten vid krankörning?

Spårade maskinen bra?

Motorn har ju verkat lite slö, hur verkade den i "real life" ?

Går den att köra baklänges som dom hävdar?


Många frågor men jag är så nyfiken....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47361 Nu körde de ju bara massaved, men med tom vagn kunde han lägga av ett knippe tvärs över diket bredvid vägen. Det han gjorde var att vinkla skotaren kanske 15 grader åt "andra" hållet i midjan. Det såg stabilt ut. Å andra sidan så hade han vält vagnen några ggr redan när han provkörde. :-)

Spårningen var inte alls dum. Mycket bättre än min MF-135 med skogboggie... 8) Allvarligt, den kanske skar in en dm i kurvan eller så. Vändradien var inte så att man kunde komma runt i 90-gradare 'beståndsgående', utan backning var av nöden.

Tja, med lass, och i en duglig uppförsbacke så märkte inte jag av några stall-tendenser. Körde på lågt varv dryga 1000 tror jag han sa. Verkade vara en seg motor.

Ja han körde den baklänges. Som jag föstått körtekniken, så är det inte så mycket växling, utan man lägger in en växel och så puttrar maskinen på. Styrning finns i stolen, jag tror kopplingen likaså. Växlingen är vid golvet.

Jag är ingen skotarförare, så ta det jag säger med en nypa salt.

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Harald  
#47364 Intressant det här med stabiliteten, det känns ju onekligen som ett lyft om man slipper stödben. Då kan man ju använda midjan dels till att nå lite längre eller få lite extra stabilitet.
Körning bakåt känns ju positivt om jämför alstor och minimaster, hur uppfattade du 6wd gentemot 8wd?

Du skrev att du tyckte den var med gedigen, ge oss lite mer kött på benen....

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47366 Nej, det skulle bara bli pinsamt om jag försökte beskriva sådant jag inte förstår mig på. 8)

Kan du inte fråga något om skatt eller ekonomi istället? Mycket roligare!

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Harald  
#47369 Inga problem klart du skall få frågor som ligger dig varmare om hjärtat:
Hur får man lönsamhet i en miniskotare om man bara har 10 ha.
Jag måste ha argument till frugan... :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

totte  
#47370
Harald skrev:Inga problem klart du skall få frågor som ligger dig varmare om hjärtat:
Hur får man lönsamhet i en miniskotare om man bara har 10 ha.
Jag måste ha argument till frugan... :-)


Sätta kapitalkostnaden på nöjeskontot och stjäla dieseln 😈 :lol:

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Harald  
#47372 Alldeles för enkelt jag hade tänkt mig något i stil med , monsunstormar blötmarker i hela småland, förskrifter från naturvårdsverket om max totalvikt 6 ton. nått i den stilen...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

totte  
#47373
Harald skrev:Alldeles för enkelt jag hade tänkt mig något i stil med , monsunstormar blötmarker i hela småland, förskrifter från naturvårdsverket om max totalvikt 6 ton. nått i den stilen...


Jomen självklart underlättar det med såna förhållanden, kommer säkert snart, lita på Al Gore 8)

Användarvisningsbild

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47398
Mangan skrev:Jag var där. Sjä'lv. Min tilltänkta följeslagare hade viktigare saker för sig, tänka sig :roll:


Jaja fan att jag var tvungen att arbeta, hade vart roligt att prova maskinen.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Deminer  
#47455 Var själv på plats.....
Valet att inte ha stödben var tydligen baserat att man då med ramstyrningen kan "öka" räckvidden med 60 cm. Låter kanske inte så mycket, men det är ju ibland det som fattas för att man skall nå utan att flytta ekipaget.... :grin:
Motorn hade maxvarv på 2200 rpm och att smyga runt på ca 1000 varv var nog inget problem då den har rejält med vrid. Nämndes nån jämförelse med den liknande motorn i Vimeken, men jag minns inte hur mycket mer Malva motorn vred ur sig, men det var en inte oväsentlig skillnad.
Det jag tyckte verkade lite segt var kranhastigheten. Nu nämnde man ju att man skulle kolla upp om det inte behövdes en vassare hydraulpump. Kan nog behövas....
Alla ritningar till vagnen ligger i CAD, så en mtrl sats för en vagn kan komma fram på två veckor. Som tillverkaren sa, "Alla vill ju alltid beställa något annat än det man byggt!" Tack vare att allt ligger i CAD, skall det väl vara lätt att fixa till.
Hur lång tid man vill ha på sig att få ihop bitarna till ett färdigt ekipage, vet jag inte.....
Vad blev då MITT intryck?
Allt beror nog på vad man skall ha den till?
Skall man köra lite ved och förstagallring....har du pengarna....varför inte?
Kan man gå ihop med en granne så kostar den ju inte mer än två ATV med Moheda/Kranman vagn. (Blir nog t o m billigare!)
Jag skulle nog vilja ha någon form av tak eller hytt. Hur funkar elektroniken i t ex spakar när det gått ett par år i skogen och regnet öser ner? Får man då lämna maskinen för att det någonstans i spakelektroniken smugit sig in fukt och därmed hämta maskinen när allt torkat upp?
Annars fick jag intrycket av att det var ett seriöst bygge med gedigna lösningar.
Sen finns det ju med alla nya saker ett ord på tretton bokstäver....
Barnsjukdomar!
Låt dom leverera ett par stycken, håll an och slå sen till om intresse finns.....
Mer synpunkter från er andra som var på plats??

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om Malwas nya miniskotare?

Harald  
#48117
Ulf skrev:Såååå synd att det är så långt att åka.. :((
Skulle varit kul att se den i verkligheten..
Men man kan väl hoppas på att få en utförlig rapport från er som åker dit..
Om inte annat så kanske man kan få se den på Elmia..
Mvh. Ulf


Nu har du chansen Ulf!

Malwa skall visa upp sin på MINISKOG 2009 utanför Heby. Tänkte själv åka dit.
Från Hemsidan:

"Malwa visas på "Miniskog 2009" den 30-31 Jan | 15 januari 2009 av Magnus
Malwa 360 kommer att visas på en miniskogsmässa för småskaligt skogsbruk .

Mässan hålls på Nybyggarland i Råsbo 1,8 mil norr om Heby efter väg 56.

För mer info kontakta Magnus Wallin på 0768-439595 eller magnus@malwa.se
___________________________________________

Har pratat med Magnus ett par ggr ang midjeplacering och stabilitet. Nu kanske man äntligen får chansen att testa själv.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).