Motorsåg och handhållet

Köpa såg på nätet?

129 inlägg 35861 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449631 Säger inte att man ska köpa till va för pris.. säger heller inte det inte finns saker att ändra.
Däremot ska det vara samma rättigheter och skyldigheter det är det inte och det får kundrn lida för. De flesta begriper inte det ändå men jag gör det och kan inte tycka det är ok.
Många är beroende av verkstad och behöver dem.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449650 Jag tror att vakna återförsäljaren som kan hitta nya tjänster för kunderna helt klart kommer att finnas kvar. Ett exempel är näthandel för att öka volymerna och möta priskänsliga kunder. Proffshuggare är troligen villig att betala en extra slant för att varje dag ha en såg i toppskick.
Men min uppfattning är att antalet proffshuggare är för få för att alla återförsäljare ska kunna gå runt. Så troligen kommer fler återförsäljare tvingas stänga vilket drabbar mig som hobbyhuggare. Blir troligen ett lotteri om det är min lokala handlaren som kommer att lyckas så han finns kvar och jag har möjlighet att åka förbi och köpa en såg till ett "bra" pris.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Hema  
#449659 Om segmentet av proffshuggare minskar, så kan man anta att pengarna ligger i Hobby & amatörsegmentet och då kanske det kan vara bra om man har öppet när de är lediga från sina vanliga tråkiga jobb exempelvis en lördag?

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449682
Hema skrev:Om segmentet av proffshuggare minskar, så kan man anta att pengarna ligger i Hobby & amatörsegmentet och då kanske det kan vara bra om man har öppet när de är lediga från sina vanliga tråkiga jobb exempelvis en lördag?


För egen del har jag för dåligt semesteravtal med sambo och barn så den lilla egentid som jag får blir det gärna skogsarbete framför att åka till en återförsäljare:-). Det blir att man sitter och slö kollar på nätet på kvällstid och surfar runt efter bra sågar m.m.
Så för egen del medför längre öppettider bara dyrare sågar. Det som skulle vara optimalt för egen del vore om den lokala handlaren hade just webhandel med "bra" priser så han skulle få upp volymen och sälja till lägre pris samtidigt som han kan ha kvar butiken. Men tror webhandel är mättad och svår att ta sig in på så måste nog vara något annat knep som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449683 Det har varit förlustaffär med proffsmaskiner sedan 70'talet om man lyssnar på tillverkarna. De tjänar mer på konsumtionssåg och hobby såg.
Det som kostar pengar är marknadsföring, utveckling, reservdelar och service nät. Detta behövs inte i samma utsträckning konsumtionssågs kategorin. Ofta finns inga reservdelar tillgängliga. De finns sällan tillgängliga i postorder/varuhus/internet handel. De hänvisar då till ÅTF för service, hjälp och delar.

Att vara tillgänglig alltid är för sjukhus och annat livsnödvändigt. En sågverkstad kan hålla nån helgdag utan att världen ramlar omkull om ägaren har viss framförhållning. Att de ska ha öppet 24/7/365 vill ingen betala för. Skulle det hända nåt och det är tvunget att ha grejer som stormarbete etc då brukar det gå o diskutera fram en lösning som passar båda parter. Dialog är viktigt.

Webhandel/varuhus/postorder är aldrig mättat. Bara att sänka priset, eller?
Tillverkaren har inte olika pris för de som har webhandel eller inte. De har en prislista.

Lägger tillverkaren ner sin ÅTF service vill ni med stor säkerhet inte ha produkter märket mer!
Finns massor av märken som säljs utan ÅTF nät. Betydligt billigare..

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Traktordave  
#449695 Jag uppskattar den lokala ÅF och den service man får (laga/serva såg, reservdelar etc) så för mig blir det när det är dags att köpa såg, röjsåg etc köp hos den lokala handlaren.
Sedan är det ju lite beroende på hur det står till med ekonomin. Dom stunder man måste gneta lite mer så då klart att näthandel lockar mer. Finns det "inga" pengar så finns det inte, men när det rullar på gynnar jag gärna som sagt den lokala handeln. Så tänker jag, rätt eller fel.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449784
Mange skrev:Det har varit förlustaffär med proffsmaskiner sedan 70'talet om man lyssnar på tillverkarna. De tjänar mer på konsumtionssåg och hobby såg.
Det som kostar pengar är marknadsföring, utveckling, reservdelar och service nät. Detta behövs inte i samma utsträckning konsumtionssågs kategorin. Ofta finns inga reservdelar tillgängliga. De finns sällan tillgängliga i postorder/varuhus/internet handel. De hänvisar då till ÅTF för service, hjälp och delar.

Att vara tillgänglig alltid är för sjukhus och annat livsnödvändigt. En sågverkstad kan hålla nån helgdag utan att världen ramlar omkull om ägaren har viss framförhållning. Att de ska ha öppet 24/7/365 vill ingen betala för. Skulle det hända nåt och det är tvunget att ha grejer som stormarbete etc då brukar det gå o diskutera fram en lösning som passar båda parter. Dialog är viktigt.

Webhandel/varuhus/postorder är aldrig mättat. Bara att sänka priset, eller?
Tillverkaren har inte olika pris för de som har webhandel eller inte. De har en prislista.

Lägger tillverkaren ner sin ÅTF service vill ni med stor säkerhet inte ha produkter märket mer!
Finns massor av märken som säljs utan ÅTF nät. Betydligt billigare..


Jag pratar för egen del och har inte någon större kunskap om marknaden i övrigt.

Med mättad marknad menar jag att redan hylte och maskinklippet borde kunna förse den svenska marknaden(och med deras volym prispressa bort nya webbutiker) sedan finns ju alltid den utländska webbutikerna.

Jag uppskattar verkligen den lokala ÅTF men känner ändå en viss tvekan över vad jag betalar för. Är inte i behov av snabba reperationer/reservdelar utan bunkrar upp med två sågar och förslitningsdelar. Skulle ena sågen gå sönder är det bara att gå till traktorn och hämta såg 2. Men jag har svårt att få tag i reservdelar själv och vänder mig då till ÅTF och mycket därför som jag fortsätter att även handla sågar där (känns för pinsamt att komma in med en nätsåg och be om reparation). Skulle det finnas reservdelar på nätet hade jag beställt där.
Men eftersom näthandel finns och de blir hänvisade till den lokala ÅTF så måste ÅTF känna pengar på detta vilket i mina öron ger för dyra reservdelar och reparationer. (Jag är för liten kund för att förhandla mig till någon vettig rabatt på reserv. och rep.) Med sågar som håller bra och är driftsäkra så blir min slutsats att ÅTF kommer att bli färre då det blir billigare med "slit och släng" då man kan köpa ny såg på nätet.
Jag är inte rädd att HVA går under bara för att svenska marknaden av sågar via ÅTF försvinner då jag tror att HVA säljer det mesta till den amerikanska marknaden och det är den som är viktig för att företaget ska snurra.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449796 Ska man köpa billigt och struntar i var är det väl import som gäller. Det blir då två för priset av en, sägs det.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452123 Om man inte har miltals till närmsta återförsäljare varför handlar man på nätet?
Jag är glad så länge min handlare finns kvar när problem dyker upp.
De kronor som känas på nät handel är väl lätt bortflugna vid problem, har du köpt av
din lokala handlare så finns alltid ett mått av goodwill att nyttja.
Jag är säker på att han med smöjproblem för sin nya internetsåg hade varit i ett bättre läge
om sågen köpts lokalt, om det nu var möjligt.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Pensionär  
#473646 /Färskt exempel här nu. Torsdagen 7/9 beställde jag en sak hos en återförsäljare av ett visst större motorsågsmärke.
Anledningen till att jag var där var för att jag behövde lite smågrejer till trädgården. Annars hade det nog blivit beställt via nätet.
Nåväl det skulle komma i början av nästa vecka. ( wow de har man ju aldrig hört förut).
Nu är det över två veckor sen och jag har fortfarande inte fått de jag beställde. Via nätet hade de vart hemma på 3-4 dagar.

Så är det de här som är den goda servicen man får för att handla lokalt och stöda butiken?
Oftast så köper folk via nätet för att det är billigare, men jag börjar f*n va villig att betala mer via nätköp än i butik för via nätet funkar servicen iaf.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Andreas99  
#473649
Pensionär skrev:/Färskt exempel här nu. Torsdagen 7/9 beställde jag en sak hos en återförsäljare av ett visst större motorsågsmärke.
Anledningen till att jag var där var för att jag behövde lite smågrejer till trädgården. Annars hade det nog blivit beställt via nätet.
Nåväl det skulle komma i början av nästa vecka. ( wow de har man ju aldrig hört förut).
Nu är det över två veckor sen och jag har fortfarande inte fått de jag beställde. Via nätet hade de vart hemma på 3-4 dagar.

Så är det de här som är den goda servicen man får för att handla lokalt och stöda butiken?
Oftast så köper folk via nätet för att det är billigare, men jag börjar f*n va villig att betala mer via nätköp än i butik för via nätet funkar servicen iaf.

Svårt att relatera till "en sak".
Med en bra återförsäljare så har de det normala som går sönder hemma + något mera, övrigt får de hem lika snabbt eller snabbare än nätet.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Pensionär  
#473650 Jag skrev "en sak" för att det ska passa in på lite flera olika produkter. Det är inte produkten i sig som är det viktiga utan mentaliteten hos handlarna.
Kan väl nämna då att det som jag beställde är ett par röjbyxor. För det fanns inte rätt storlek hemma hos återförsäljaren.

Då är frågan vad som är en bra återförsäljare. För de med stora fina skyltar uppe på taket är det då inte. Har vart in och ska köpa start handtag, krokar till röjsele, luftfilter. Inget finns ju någonsin hemma.
Han som har macken i byn säljer sågar å han har sånt hemma. Dock vill inte han hålla på med kläder, så jag var tvungen att åka till den "riktiga" handlaren.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473667
Pensionär skrev:/Färskt exempel här nu. Torsdagen 7/9 beställde jag en sak hos en återförsäljare av ett visst större motorsågsmärke.
Anledningen till att jag var där var för att jag behövde lite smågrejer till trädgården. Annars hade det nog blivit beställt via nätet.
Nåväl det skulle komma i början av nästa vecka. ( wow de har man ju aldrig hört förut).
Nu är det över två veckor sen och jag har fortfarande inte fått de jag beställde. Via nätet hade de vart hemma på 3-4 dagar.

Så är det de här som är den goda servicen man får för att handla lokalt och stöda butiken?
Oftast så köper folk via nätet för att det är billigare, men jag börjar f*n va villig att betala mer via nätköp än i butik för via nätet funkar servicen iaf.


Finns trådar här i forum som beskriver samma sak om internet köp.
Trist du inte har en duktig ÅTF nära dig, men det finns minst lika stor risk du hamnar hos en internet säljare som är precis lika.
Hittar man nån som funkar och är duktig så är det nog bra. Men det kan vara lite klurit o hitta eftersom de oftast inte har de finaste skyltarna och störst butik.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg på nätet?

Pensionär  
#473672 Visst är det så Mange, rötägg finns det i alla läger inom alla branscher. Men håller man sig till de större ( bla den som gjort mycket reklam på skogsforum ) så är det inga större problem.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg på nätet?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473783
Pensionär skrev:Då är frågan vad som är en bra återförsäljare. För de med stora fina skyltar uppe på taket är det då inte..

Jag har inte den erfarenheten. Min lokala återförsäljare har skylt med stor svensk tillverkares namn men säljer även den tyska konkurrenten och maskiner från välkänd japansk motortillverkare mm. Ingen stor butik. Mycket finns i på lager såsom Strandklingor och ett flertal vanliga reservdelar. Beställer man något i början på veckan har man det nästan alltid på fredag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).