Verkstan

Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

11 inlägg 5968 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

Qkeeper  
#472906 Håller på att bygga ett tippflak till Kranman T1750. Har kopierat de flak som finns på marknaden efter eget tycke men nu till diametern på cylindern till tippen.

Flakytan blir 220x120cm. Gångjärnen sitter ca 30cm in från bakkant på flaket. Har måttat och krånglat och kommit fram till att för å få en tippvinkel på 45-50grader så skall en cylinder som utskjuten blir 100cm (inbyggnadsmått=600mm slag=400mm totallängd=1000mm) räcka då får jag infästningen i topp en liten bit framför mitten på flakytan vilket de flesta vagnar brukar ha. Kolven kommer bli liggande med 10-20cm höjdskillnad mellan topp och botten infästningen. Maxlast på flaket antar jag blir runt 1000kg kanske nåt gram till 8)

Men hur grov cylinder behövs. Har kikat hos OiE och 40-25 trycker 2,2 ton vilket jag antar blir klent när kolven ligger i sån vinkel? Skulle det funka med 50-30 som trycker 3,44ton? För att gå upp på 60-30 som trycker 4,95ton känns ju som det borde vara onödigt starkt istället?






   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

totte  
#472929 Helt omöjligt att svara på utan att ha någorlunda exakta mått på hela geometrin. Måtten A - E i min ytterst förenklade skiss nedan måste man minimum ha för att kunna räkna ut det.

A flakets längd
B från gångjärn till cylinderns infästning i flak
C från flakets bakkant till gångjärn
D vertikal höjd mellan cylinderns axeltappar med flaket helt nere
E horisontalt avstånd mellan cylinderns axeltappar


Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

Qkeeper  
#472936 A=2200mm
B=900mm
C=300mm
D=150mm
E=Inbyggnads måttet på kolven 600mm svag lutning så ca 550mm
Cylindern kommer sitta monterad tvärtom mot din ritning @totte alltså med botten bak och skjuta fram mot maskin som bilden jag bifogar nedan. Dessa mått är inte 100% rätt men så nära sanningen jag kommer innan jag fått en kolv att passa in exakt men borde vara nära nog för att ge en okej uppskattning om kraften som går åt för den som är kunnig nog att beräkna kraftptgången till detta. :-ss



Har eventuellt fått tag på en cylinder med samma slaglängder och längd som ovan men med 40 stång och tub som är 70mm utv antar det är en 60-40. Rent spontant när man tittar på de kärror som har samma utforming så borde en sån kolv duga men en beräkning hade ju inte vart fel.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

totte  
#472950 Jaha såhär då.



Då skall vi se. Jag utgår från 1200 kg, eftersom du sa ett ton och kanske några gram till. Utgår också från jämnt fördelad last.

Lastens tyngdpunkt 1100 mm bakifrån. Minus överhänget 300 blir det 800 mm från gångjärnet.
Tippens ansättning är 900 mm från gångjärnet. Vikt som skall lyftas av kolv:

1200 kg x 800 / 900 = 1066 kg

Kolvens lutning är 600 / 150 = 4 det duger som ett närmevärde på hur mycket kraften behöver ökas.

1066 kg x 4 ger ca 4,2 ton.

Kan du sänka kolven så du får 200 mm så får du faktor 3 och därmed ca 3,2 ton istället.

Förutsätter nu att du har ca 175 bar max i hydraulen, det är vad siffrorna du angett säger.

Även om du kan få ner behövd kraft till 3,2 ton så är det en mycket klen marginal med en 50 mm cylinder och 3,4 ton. Din stackars hydraulpump får jobba livet ur sig och det räcker med att lasten är lite snedfördelad för att det inte skall funka.

Så för att ha någon marginal så skall du nog gå på en 60 mm cylinder. Onödigt stark kan en tippkolv inte bli, hur mycket kraft den utvecklar beror ju helt på hur mycket du lastar, så vad som kan hända är förstås att du lastar onödigt mycket och knäcker flaket eller nåt. Men så dum är du ju inte :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

Hema  
#472961 Eller välj två stycken kolvar, en på vardera sida, vilket torde minska problem med ojämn last. Som jag ser det så är väl enda anledningen till att använda singel tippkolv att man vill ha 3-vägstipp? Vet nu att det finns många vagnar där ute med endast en kolv.

Btw ska du köra enkelverkade eller dubbelverkande? Fördelen med enkelverkade är att det borde dra mindre ström (och bli färre hydraulslangar), men sänkningen går långsammare.

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

Qkeeper  
#472962 Tackar så mycket totte ! :-BD Denna uträkning får nog bli sparad i nån bra att ha mapp :-BD

Fick en cylinder här på kvällskvisten som behöver renoveras, en styrkolv från en Norcar skotare och verkar vara en 63/60-40 tub med slaglängd på 400-500mm. Med din beräkning i åtanke skall jag försöka hålla höjdskillnaden mellan infästningarna så stor som möjligt samt få den så långt fram som möjligt utan att få dålig tippvinkel. Men denna cylinder bör trycka runt 5 ton så skall ju ha lite marginal även om måtten blir snarlika de ovan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

ORION 47  
#473572 Hej. Titta på en del lastväxlare (krokbilar) de har två små hjälpcylindrar som hjälper till att starta lyftningen av lastväxlaren, då går det inte åt så mycket kraft i början. De sitter lodrätt och lyfter ca 10 cm. Sedan tar stora tippkolven resten.Kan det vara något?
Mvh Orion47

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

mrvimek  
#473692 Jag köpte två kolvar och dom är ca 1 M lång och dom orka med ett överlass på ca 3 ton :)

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

mrvimek  
#473693

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

mrvimek  
#473694

Avatar Fallback

Re: Tippflak till Kranman T1750 Cylinderstorlek?

Qkeeper  
#473751 Fick mig en kolv som passade så flaket är fungerande :-bd Men tack ändå för svaren och nån mer kanske kan ha nytta av dom :smile:


   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).