Avverkning (slutavverkning)

Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

8 inlägg 6470 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

Umea  
#473453 Hur fungerar det med utbetalning av virkesersättning vid konkurs

Mellan det att ett slutavverknings kontrakt skrivs under till att avverkningen sker kan det gå ganska lång tid.

Vad sker om virkesuppköparen under tiden går i konkurs ?

När kontraktet är påskrivet tillhör ju träden virkesköparen.

Om uppköparen går i konkurs hamnar då virkes ersättningen i konkursboet och virkesleverantören får inte betalt ?

Om detta skulle ske kan man på något sätt säkerställa utbetalningen av virkes ersättningen ?


Va rädd om hälsan och hoppas ni alla får en Fin höst.

Bästa Hälsningar från Umeå



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

slatte  
#473457 Bankgaranti?

Användarvisningsbild

Re: Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

Vardon  
#473458 Generellt med konkurs - räkna med att det blir så dåligt som dig för möjligt. Se tex senaste avsnittet av fuskbyggarna på TV4 så kan man få en liten insikt i hur konkurser kan användas.

Om kontakt är skrivet men inget avverkade finns väl risken / möjligheten att konkursförvaltaren vill driva det vidare, tex låta någon annan ta över kontraktet och fullfölja affären. Personligen skulle jag nog föredra att kontraktet blir ogiltligt om konkurs inträffar före avverkning.

Har de tagit träden och du inte fått betalt så sitter du ganska tråkigt till.

Senast vi gjorde en avverkning så dels skiljde det nog nästan dubbla priset mellan högsta och lägsta anbudsgivare. Högsta var naturligtvis den med sämst ekonomi. Min mor krävde då bankgaranti vilket väl inte var något problem men vrång som hon kan vara så krävde hon även bankgaranti på hela summan inklusive moms. Just för att inte bli av med momspengarna.

Dvs får du in 100 kr + moms så ska du betala 25 kr i moms till staten och har 100 kr kvar. Men får du bara in 100 kr av bankgarantin och fortfarande ska betala in 25 kr så får du bara 75 kr kvar.

Strax innan utbetalning skulle ske så hamnade bolaget i rekonstruktion. Så vi löste ut bankgaranti, tror det var på en måndag och på onsdagen satt pengarna på kontot.

Avatar Fallback

Re: Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

källefall8  
#473459 Om man inte anser att virkesköparen är likvid så gäller det att kräva betalning i samband med kontraktskrivande, pengar på kontot sedan skriva på.

Avatar Fallback

Re: Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473465 Som de varit i konkurser på små sågverk här innan så är fälld skog förlorad, stående räddad

Avatar Fallback

Re: Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473467 Vet du hur det gick till att rädda den stående skogen? Var det klausul i avtalet, eller är det generellt så?

Avatar Fallback

Re: Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

Umea  
#473651 Tack för era svar !

Jag är helt okunnig vad gäller Bankgarantier.

Hur går man rent praktiskt till väga med en bankgaranti i samband med en avverkning ?

Ha en Bra dag !

Bästa Hälsningar från Umeå

   TS
Avatar Fallback

Re: Utbetalning av virkesersättning vid konkurs

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473659 När sålde min första (o enda) rotpost 1991 när jag köpte min fastighet så begärde jag att få bankgaranti på köpesumman när jag gick ut till sågverken.
Flera av dom muttrade och de kostade säkert några tusen med men de var mitt villkor.
Var några som kursat runt i den tiden så jag ville inte chansa o bli blåst på över 700' då.
Neikters var nog ofarliga iof men inget är tvärsäkert och jag var totalt grön.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).