Skogsmiljö och Trädlära

Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

19 inlägg 7707 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Torbjörn Johnsen  
#473348 Skogsstyrelsen vill nu kartlägga omfattningen av skogsbrukets frivilliga avsättningar. Myndigheten avser att skicka ut en enkät till ett urval av skogsägarna samt följa upp de som inte svarat med telefonkontakt så att de får chans att lämna sina uppgifter.

Det finns två viktiga syften med uppföljningen:

Samla in uppgifter om hur stor areal skogsägare har avsatt frivilligt.

Visa hur frivilliga avsättningar bidrar till miljömålet Levande Skogar.

Vid senaste uppföljningen 2010 var det omkring hälften som svarade på enkäten. Det stora bortfallet har naturligtvis påverkat resultatens tillförlitlighet och användbarhet.
– Jag hoppas att skogsägarna tar chansen att svara och visa att det fungerar med frihet under ansvar, något som hela skogspolitiken bygger på. Att skogsägarna redovisar sina frivilliga avsättningar för oss i den här uppföljningen är en förutsättning för att de stora insatser som gjorts ska synas och få det erkännande som de förtjänar från politiker och övriga samhället, säger Alice Högström, inventeringsledare vid Skogsstyrelsen.


Skogsstyrelsen skriver att uppgifterna är sekretesskyddade men att en del av avsättningarna kommer att besökas i fält:

Ett urval av de frivilliga avsättningar som markägarna uppger att de har, kommer Skogsstyrelsen besöka i fält, bland annat för att samla in information om naturvärden.

De enskilda enkätsvaren är sekretesskyddade enligt offentlighets- och sekretesslagen. Resultaten kommer endast att användas och sammanställas för statistiska ändamål och enskilda svar kommer inte kunna utläsas.


Tanken med den här sammanställningen är säkert god. Att få mer formella siffror på de frivilliga avsättningar som faktiskt görs och som tillsammans med de mer formella avsättningarna idag i stort sett når de mål som t o m miljöorganiationerna anger. I dag bortser oftast miljöorganisationerna helt från de frivilliga avsättningarna som faktiskt görs:

Tillsammans med miljöhänsyn vid skogsbruksåtgärder och formellt skydd, är frivilliga avsättningar viktiga för arbetet med miljömålet Levande skogar.


Frågan är väl bara om Skogsstyrelsen idag åtnjuter ett tillräckligt stort förtroende hos skogsägarna för att uppgifterna sedan inte kommer att användas på ett för skogsägarna negativt sätt? Det kan definitivt bli en utmaning för myndigheten när det sekretessfrågan i alla fall eller vad tror ni?

Läs hela presstexten här



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473350 Jag litar inte alls på att Skogsstyrelsen kommer att hålla på sekretessen, vare sig internt eller externt. Det är ingen högoddsare att dessa besök lär resultera i ett antal nya nyckelbiotoper och dylikt.

I sammanhanget kan det ju också påpekas att FSC-certifieringen numera kräver att de frivilliga avsättningarna redovisas publikt.
/Niklas
Senast redigerad av Niking ons 20 sep 2017, 12:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Seb macahan  
#473351 Instämmer med Niking. Även om jag i grunden är positiv till avsättning för o gynna mångfald och natur, så hade jag nog tänkt igenom både en o två ggr innan jag hade fyllt i denna enkät. Skogsstyrelsen har inte direkt jobbat för den dialogen med skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

jannee  
#473352 Sätter du en frivillig avsättning på pränt så är den därefter garanterat definitiv. :mrgreen:
Vem vet vilka bakomliggande direktiv skogsstyrelsen har fått sig tilldelat :?:
Det INGEN vet om kan ej heller INGEN lägga sig i :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473353 Skulle man få en sådan enkät, är det ju bara att hänvisa till att skogsbruksplanen, och därmed även de frivilliga avsättningarna, är och förblir ett internt arbetsmaterial. :-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

isteskog  
#473355 Jag skulle då inte redovisa mina frivilliga avsättningar till Skogsstyrelsen! Det förtroendet åtnjuter de inte längre enligt mig .... 8)

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

slatte  
#473358 Jag kommer då aldrig att svara på denna enkät.
Jag vill inte ha en hel hög med nyckelbiotoper som är skyddade för all framtid utan att få ersättning för detta.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Seb macahan  
#473359 Vad har man för skyldighet att lämna denna uppgift till en myndighet? Kan de egentligen sätta någonting emot? :roll:

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

bgl  
#473364 Med tanke på den svenska samhällsapparatens dokumenterade oförmåga att hantera sekretessfrågor blir det mycket intressant att se hur Skogsstyrelsen utformar och förankrar denna sk. sekretess!

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

JörgenO  
#473385 Det står tydligt i första inlägget att de som inte svarar kommer att kontaktas per telefon.

Så det enda man behöver göra om man blir "utvald" är att lägga på luren :d

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473387
JörgenO skrev:Det står tydligt i första inlägget att de som inte svarar kommer att kontaktas per telefon.

Så det enda man behöver göra om man blir "utvald" är att lägga på luren :d


Jag brukar inte svara när det är lustiga nummer som ringer. 8)

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Vardon  
#473391 Spännande att se vad resultaten blir. Jag känner inte för att tala om något till dem. Hellre till mina virkeköpare, lrf eller så.

Främst för jag tror inte de kan hålla sekretessen då jag tror det finns aktivister även inom skogsstyrelsen som driver en egen agenda.

Ha aldrig räven att vakta ditt hönshus

Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

valtra mega  
#473394 Är intressant med anonyma undersökningar fick brev om en undersökning innehöll in kod till undersökningen på nätet och man var helt anonym .Provade logga in med koden och se på frågorna men svarde inte på någon senare fick jag sms två gånger att jag inte svarat på frågorna till slut ringde de och ville att jag skulle svara muntligt

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473399 Hm, Skogsstyrelsen kan ju alltid projektanställa Göran Rönning, Sebastian Kirppu och Rebecka le Moine för att leda undersökningen... ;-)
/Niklas
Senast redigerad av Niking tor 21 sep 2017, 01:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsen vill kartlägga frivilliga avsättningar

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473437 http://www.skogsaktuellt.se/artikel/550 ... laggs.html

Svarsfrekevensen 2010 var runt 50%

Är ju givetvis positivt att kunna visa upp de frivilliga avsättningarna
Tyvärr är riskerna för stora, värderar möjligheterna till att få bruka marken som man själv vill både för det ekologiska, sociala och den ekonomiska delen.

Inget som säger att de ej nyckelbiotopklassar de objekt de far ut och inventerar. (även om de ej skulle göra det så lär det finnas kvar i någon databas om möjliga naturvärden)


Blir tyvärr väldigt schablonmässiga bestånd med exempelvis nyckelbiotopklassningen om man tänker i det långa loppet --> Gran & andra sekundärträd!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).