Skogsmiljö och Trädlära

Hur mycket avsättning krävs för tjäderspelsplats?

6 inlägg 5196 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket avsättning krävs för tjäderspelsplats?

boksson  
#473354 Med tanke på tidigare trådar om skydd av orr och tjäderspelsplatser och biotopskydd/reservat så undrar jag, hur mycket mark enligt skogstyrelsen krävs för att skydda en tjäderspelsplats? Någon som vet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket avsättning krävs för tjäderspelsplats?

Fenrir  
#473360 När Skogssällskapet ville avverka i Floda krävde Skogsstyrelsen hänsyn inom en radie på cirka 800 meter från spelplatsens centrum. Totalt blir det en areal på cirka 200 hektar, och Sällskapet beräknade att hänsynen i avverkningen innebar ett tapp på 5 miljoner kronor för hela ytan i minskade framtida intäkter.
http://www.atl.nu/skog/hog-kostnad-for- ... npassning/

Avatar Fallback

Re: Hur mycket avsättning krävs för tjäderspelsplats?

boksson  
#473365 Är det all skog innanför 800m radien som ska skyddas eller går det med anpassad skötsel av skog som inte är tjäder-orrintressant?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket avsättning krävs för tjäderspelsplats?

jannee  
#473366 Tro inte att DU får eller kan avgöra vilken skog som är intressant för tjädern eller orren, det fodras säkert högskolekompetens av biologiskt/skoglig art.
Egentligen borde oren/tjädern trivas som vi bedriver skogsbruk eftersom den är mer eller mindre allmän i södra Sverige, men blir mer och mer ovanlig ju längre upp i norr man kommer. Föredrar öppna skogsmarker såsom hedar, mossar och kalhyggen. Går ibland upp på grusade skogsvägar för att äta småsten som hjälp till matsmältningen.
Min källa är svenska fåglars bok

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket avsättning krävs för tjäderspelsplats?

Fenrir  
#473367 Det krävdes anpassningar inom radien, framför allt gick det ut på att det skulle finnas krontäckning, småbuskar och undervegetation som skydd samt tallar och blåbär som mat. Sällskapet lämnade en skärm på cirka 250 tallar/ha.

Naturvårdsorganisationerna fick planera en tredjedel av avverkningen. Där valde de att satsa en hyggesfri metod och tog ut 15 procent av slutavverkningsvolymen med luck- och plockhuggning. Då blev intäktsbortfallet ännu större.

En minst lika viktig faktor för att gynna tjädern verkar vara att hålla nere generalistpredatorer som räv och mård.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket avsättning krävs för tjäderspelsplats?

boksson  
#473368 Nja. Jag frågar för att jag vet ett område där det har avverkats granskog innom 800m radien till en antagen spelplats. Därför undrade jag om det är någon speciell sorts skog som är mer intressant som spelplats för tjäder-orre.
Fenrir hann före :smile:
Så med andra ord tall och björkskog med blåbär i botten är den biotop som är mest intressant?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).