Traktorer och processorer

Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

2686 inlägg 490397 visningar 104 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

frågande och vetande  
#473336 Har problem att framdäcken på vår 6600 tar i sidoplåtarna för motorn och kränger av dem så de åker ner på backen. Tänkt fram och tillbaka på en lösning, men kommer inte på något bra..någon som har något? 🙏

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

alias  
#473338
frågande och vetande skrev:Har problem att framdäcken på vår 6600 tar i sidoplåtarna för motorn och kränger av dem så de åker ner på backen. Tänkt fram och tillbaka på en lösning, men kommer inte på något bra..någon som har något? 🙏


Kan du vända fälgtallrikarna så att du breddar spårvidden?
Då borde du få däcken längre från motorkroppen även med maximalt styrutslag om jag tänker rätt.
Att på något sätt minska styrvinkeln känns inte lockande.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473344 Sitter skruvar för begränsa styrutslaget och brukar sitta "plattjärn" i bultplattan på sidan av motorn för att begränsa pendlingen på framaxeln

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

donky-kong  
#473361 Kläm fast ett stopp på styrkolven?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källshult  
#473362 Nej man ska göra som gnisten83 skriver. Skruva ut begränsnings skruvarna

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källshult  
#473369
alias skrev:
frågande och vetande skrev:Har problem att framdäcken på vår 6600 tar i sidoplåtarna för motorn och kränger av dem så de åker ner på backen. Tänkt fram och tillbaka på en lösning, men kommer inte på något bra..någon som har något? 🙏


Kan du vända fälgtallrikarna så att du breddar spårvidden?
Då borde du få däcken längre från motorkroppen även med maximalt styrutslag om jag tänker rätt.
Att på något sätt minska styrvinkeln känns inte lockande.

MVH
Alias
funkar bra att ändra fälg tallrikarna heller att traktorn är bredare än vagn än tvärtom för går traktorn i mellan så får man vagn med

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

källefall8  
#473460 Nån som har Jakefäste i kombination med lastarfäste? Hur är det gjort med stagen mellan bakaxel å fästena fram? Lastaren har ju nu ngt klenare stag till bakaxeln än vad Jake brukar ha. Funderar på om det skulle gå att bulta ihop kraftigare stag från ett typ Jakefäste med lastarfästena vid framkanten av hytten.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#474141 I dag har det vore den store service dagen på båda mina valmet.
Bytt alt av oljor/filter på båda (6400 och 665), even nytt kylvatten och vätska til hydraulisk koplingen och bromsen på 6400`n.
Gick åt en hel dag och ca 200l olja +++++++, så vänter en faktura på typ 40.000kr Inkl. mva. :(( :smile:
Inget spån eller annat skit fanns nånstans i olja eller filter, så hoppas dom håller i hop utan några haveri i 4 nya år nu.(har en sådan service varje 4 år)

Servicekillen provkörte båda efter service och då hadde jag berättat att 6400`n visar 47km/t på fullgass(vid bara 2000rpm).
Han provkörte givetvis detta och klarte 46km/t med Kesla vagnen efter, och han tyckte ochså farten verkarde vara korrekt.
Han mente det kunne vara en lågvarvsmodell eller 50km/t, fast han heller inte trodde att detta fanns, före dom hadde hittat en annan 6400 sen några tilbaka som ochså gick så snabbt på lågt varv.
(Möjlig årsak kanske kan vara att det visstnok på några markeder gick 6000 serie som 50km/t, men inte här i Norden, för annars er det vel bara 6750 och några til som offisielt fanns som lågvarvtraktorer, så kanske nån 50km/t kan letat sig fel???
Inte vet jag då min er köpt ny här i Norge. :surp: )

1506366726_20170925_151853.jpg

1506366721_20170925_130202.jpg

1506366722_20170925_130155.jpg

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

4bikes  
#474155 Eller också har du samma sak på din 6400 som jag har på min 6400; varvräknaren viser litt lite. Eller mätte servicemannen motorvarvet med egen mätare?

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

stegmaster  
#474165
4bikes skrev:Eller också har du samma sak på din 6400 som jag har på min 6400; varvräknaren viser litt lite. Eller mätte servicemannen motorvarvet med egen mätare?

Jo det er precis det vi inte vet riktig.
Han hadde inte med sig denna mätaren, men skulle ta den med när han var i närheten av mig på en annan servive, så det skulle gå snabbt att kolla.
Så får återkomma, när jag vet mer.
Er ju inte så jätteviktig detta med just hastigheten (då jag aldrig kör fullfart med skogsvagnen), men det vore ju trevligt att veta om man kan lita på varvräknaren rent allment.

Användarvisningsbild

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Aqualize  
#474298 Låter ju som hjulet på generatorn är mindre än vad det bör vara. Du får väl helt enkelt klocka traktorn på en sträcka om det finns någon rak sådan på några hundra meter, så du inte behöver vara så noga när du mäter upp med google maps eller liknande hur långt det är.
GPS i mobiler kan ju visa några km/h fel då det hoppar i mätningen så jag vet inte om det är så bra att använda sådant för att avgöra det här.

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#475298 Ny blästrade och lackade fälgar, Nokian TR Multiplus däck monterade. Hoppas dom ska klara av skogens utmaningar :grin: vill nån köpa dom gammla däcken så är det bara att höra av sig, :grin:

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

adahlm  
#475347 Vackert.! Är kranen monterad rakt på traktorn? Vad är skillnaden mellan sk. helsvetsade skogsfälgar och vanliga? Hållbarheten?

Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

Robertberg  
#475361 Har fortfarande inte fixat det här med arbetsbelysning åt sidorna på traktorn.. Tycker de blir i vägen om man sätter de på hytten vid blinkersen.
Hur är dina monterade bak på hyttstolparna @aggesund? Vad är det att fästa i där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valtra/Valmet 6000, allmän tråd

aggesund  
#475401
adahlm skrev:Vackert.! Är kranen monterad rakt på traktorn? Vad är skillnaden mellan sk. helsvetsade skogsfälgar och vanliga? Hållbarheten?


Nej kranen sitter på kärran :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).