SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Stihl MS 462 C-M

44 inlägg 30100 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#469869 Filar på frihand man måste ändra vinklarna lite efter trädslag m.m som när man hugger grov Asp vill man gärna tvär fila något lite mer

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

MartinH  
#469874 Nu blev det lite filfrågor, men vad säger du om att fila med maskin? T.ex. Ha ett antal kedjor som du kör ned under dagen och sedan filar när du kommit hem?

Mvh
MartinH

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#469894 Det går fortare och få bort en skada på en tand med maskin. Man får aldrig samma skärpa som med fil en ny fil av bra kvalitet slår alla maskin slipningar .enlig mitt tycke och erfarenhet

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469897 Ja var litt innteresangt da der så da blei noken spørsmål

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472249 Är det nån som fått prova dessa riktigt?
Har du testat dem mot 572 Fredrik?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Fredrik Reuter  
#472251 Hej,
Inte än men det är på gång. En 462 är på väg till oss från Tyskland, sedan ska det testas (fast inte jag då, gör mig bäst framför tangentbordet)!

462 kommer även visas live på Gallringsdagarna 29 - 30 sept (så också 572XP). :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472262 Bra då kan ni köra dem lite då o testa.

Det blir ju toppen!

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Fredrik Reuter  
#473271 Nu är det allvar. Imorgon börjar vi testa denna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#473275 Ser jag framemot

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473279 skulle ha prøvd ho med husqvarna si nya x cut kjeda, altså den i 3/8 men da er vel ikkje så lett å få til. Har meir tru på den kjeda, enn den som sthil har.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

roa  
#473286 Trivs du inte med sthil kedjan så köp en oregon 3/8 1.6 mm drivlänk. Igen kedja är bätter än du filar den Huskvarna x cut ska ochså filas

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 462 C-M

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473288 ja meinte at dei skulle prøva ho etter at ho var filt, er eigentlig da som har noke å sei. Har litt tru på den nye x cut kjedå

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Göt  
#473304 En liten filmsnutt från Youtube

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Fredrik Reuter  
#473307 Hej,
Ja, det kan bli svårt att testa 462 med X-cut kedjan. Stihlsågen kom med 20" svärd som ska vara standard på 462. 572XP testade vi med 18" och X-cut.

Men spännande ska det bli hur som.

Jag har lite opublicerade videoklipp från när jag kapar trissor med en X-cut som gått ca 15 tankar och slipats i omgångar, det kan jag lägga ut en film på när jag får tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 462 C-M

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473324 Det behöver vara samma skärutrustning i jämförelse av sågmodeller.
Självklart ska man testa med det tillverkaren rekommenderar men det blir mer rättvis jämförelse om de har samma skärutrustning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).