Motorsåg och handhållet

Vilken motorsågs kedja

26 inlägg 10554 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

johan eriksson  
#472932 Tja, effektiv längd något över 1,40. Är till mitt sågverk med dubbla sågar på samma svärd.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472960 Nu klipp o klistrade vi ihop den med möda o besvär.. Du Totte.. Gissa vad Johan glömde.
Det är inte bara jag som är glömsk.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

qvintus4  
#473018 Vilket som så blir det att köpa in ett antal märkeskedjor typ stihl eller husqvarna osv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

johan eriksson  
#473021 För att enklare kunna ge råd i saken: vad är det för såg? Vilken svärdslängd använder du? Vilken delning är det? Önskemål om drivlänksbredd? Vad är det för typ av huggning du har?

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

qvintus4  
#473050 nja har tar ett träd här där under sommaren kanske 3-6 träd högs inte mer än det , kommer som jag sa köa kvalitets kedjor 2-3 stycken för min del så var kedjan vass fram till nu så har jag ett par till som är slipade så klara jag mig lätt 1 år med min husqvarna ....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

JensSkoog  
#473097 Glad jag inte ska handfila den där kedjan, Johan :d

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

johan eriksson  
#473102 Tja, man får låta bli att såga i spik så ska det nog gå. Handfilar allt, har inte blivit kompis med min slip, men får kanske ge den en chans till med tanke på denna kedjan.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

qvintus4  
#473186 Vad dum snål man är biltemas kedja 119 kr
bra kedja Oregon 169 kr http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr% ... /p/1260201

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken motorsågs kedja

axwell  
#473193
qvintus4 skrev:Vad dum snål man är biltemas kedja 119 kr
bra kedja Oregon 169 kr http://www.granngarden.se/Sortiment/Tr% ... /p/1260201


Där har du en bra kedja men Husqvarnas X-Cut är ännu bättre.

Jag tycker att X-Cut håller skärpan längre, är lättare att få vass igen, bra vid instick.
Även småsågar som 30 cc orkar dra X-Cut,

Hur SpeedCut är vid instick eller för småsågar har jag inte provat.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

anersimyra  
#473208 Trots att jag är misstänksam mot de flesta påståenden om " x-tra " bl.a..bl.a..bl.a. I reklam får jag nog säga att HVA X- cut håller skärpan något bättre än övriga märken.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

qvintus4  
#473274 kollade in Husqvarnas X-Cut många verkar nöjda med den kanske köper en sån senare nu blev det en Oregon speedcut den här gången

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).