Bioenergi

Lönsamhet i vedförsäljning?

4000 inlägg 1195124 visningar 142 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Frigge  
#473041
svenolof56 skrev:Jag använder notsäckar 1,5 kbm med öppningsbar botten som jag hanterar med minilastare med storsäckslyft.
Kompletterar med lösved i skopa vid behov för att få rätt mängd i kärran. Bild på kärran finns i tråden "Bilder från din vedtillverkning". Har heltäckta sidor och presenning ovanpå, varför veden under transport hålls torr även vid regnväder.


Nice! Har du manuell- eller eltipp? Har du tillverkat egna förhöjningssidor till släpet?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#473044 Vagnen hade förhöjning av nät, som importören kompletterade med skivor utanpå.
Jag har eltipp.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Frigge  
#473395 Svenolof56 upplever du att det var värt att uppgradera till tippvagn? Jag tänker på tiden du vinner , minskad arbetsmängd osv. i förhållande till kostnaden för tippvagnen. Hur många löskubik levererar du per år?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#473398 Jag skulle inte vilja vara utan den! Var innerligt trött på att lasta av för hand. Har gamla kärran kvar och kör ut den (2,5 kbm) till kunder som håller vagnen över dagen och ibland över natten oxå och får lasta av i egen takt. Priset då lite högre pga. extra körning.
Mängderna varierar en hel del från år till år beroende på hur aktiv marknadsföring vi gör. Men det brukar bli ett antal 100 kubikmetrar. Köper ny vedmaskin och uppläggningsbord i detta nu så mängderna måste troligen upp för att alls försvara inköpet.
Vagnen anser jag avskriven på ca 4-5 år. Vedmaskinen blir nog åtminstone 10 år är jag rädd :oops:

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Granstorp  
#473416 Beställde idag ett mått anpassat kapell till bilsläpet så att inte regn och rusk hindrar mina vedleveranser[emoji106]

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Frigge  
#473418
svenolof56 skrev:Jag skulle inte vilja vara utan den! Var innerligt trött på att lasta av för hand. Har gamla kärran kvar och kör ut den (2,5 kbm) till kunder som håller vagnen över dagen och ibland över natten oxå och får lasta av i egen takt. Priset då lite högre pga. extra körning.
Mängderna varierar en hel del från år till år beroende på hur aktiv marknadsföring vi gör. Men det brukar bli ett antal 100 kubikmetrar. Köper ny vedmaskin och uppläggningsbord i detta nu så mängderna måste troligen upp för att alls försvara inköpet.
Vagnen anser jag avskriven på ca 4-5 år. Vedmaskinen blir nog åtminstone 10 år är jag rädd :oops:


Jag förstår vad du menar. Lastar själv också av förhand (3 m3 på bilsläp) tar 10-15 minuter att tömma. Genom att ha tippvagn skulle jag vinna ca 10 min per kund. Många kunder innan släpet är betalt. :) Den stora vinningen blir ju om flera kunder vill ha 4m3 då minskar ju antalet transporter jämfört med 3m3 lass. Säljer du mest 4m3 lass?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

adahlm  
#473427 SvenOlof: Blev det affär på nya maskinen?

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#473442
adahlm skrev:SvenOlof: Blev det affär på nya maskinen?

Ja, leveransen är satt till december. Mycket beställningar gör att fabriken har längre leveranstider. Samma maskin som du har, men det blev breda transportbandet till slut och deras största uppläggningsbord. Får ligga i om det skall alls bli någon ekonomi :wink: Kanske får sätta en del på nöjeskontot :shock:

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#473448
Frigge skrev:
svenolof56 skrev:Jag skulle inte vilja vara utan den! Var innerligt trött på att lasta av för hand. Har gamla kärran kvar och kör ut den (2,5 kbm) till kunder som håller vagnen över dagen och ibland över natten oxå och får lasta av i egen takt. Priset då lite högre pga. extra körning.
Mängderna varierar en hel del från år till år beroende på hur aktiv marknadsföring vi gör. Men det brukar bli ett antal 100 kubikmetrar. Köper ny vedmaskin och uppläggningsbord i detta nu så mängderna måste troligen upp för att alls försvara inköpet.
Vagnen anser jag avskriven på ca 4-5 år. Vedmaskinen blir nog åtminstone 10 år är jag rädd :oops:


Jag förstår vad du menar. Lastar själv också av förhand (3 m3 på bilsläp) tar 10-15 minuter att tömma. Genom att ha tippvagn skulle jag vinna ca 10 min per kund. Många kunder innan släpet är betalt. :) Den stora vinningen blir ju om flera kunder vill ha 4m3 då minskar ju antalet transporter jämfört med 3m3 lass. Säljer du mest 4m3 lass?


Säljer 2, 3 eller 4 m3, mest 3 och 4 skulle jag säga.
Såg att Vedproducent säljer 5 m3 och jag förstår inte att det funkar, då många köpare här klagar på att de inte har utrymme för ens 3 m3. Men det är ju tur för honom som bedriver verksamheten i riktigt stor skala!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#473452
svenolof56 skrev:
Frigge skrev:
svenolof56 skrev:Jag skulle inte vilja vara utan den! Var innerligt trött på att lasta av för hand. Har gamla kärran kvar och kör ut den (2,5 kbm) till kunder som håller vagnen över dagen och ibland över natten oxå och får lasta av i egen takt. Priset då lite högre pga. extra körning.
Mängderna varierar en hel del från år till år beroende på hur aktiv marknadsföring vi gör. Men det brukar bli ett antal 100 kubikmetrar. Köper ny vedmaskin och uppläggningsbord i detta nu så mängderna måste troligen upp för att alls försvara inköpet.
Vagnen anser jag avskriven på ca 4-5 år. Vedmaskinen blir nog åtminstone 10 år är jag rädd :oops:


Jag förstår vad du menar. Lastar själv också av förhand (3 m3 på bilsläp) tar 10-15 minuter att tömma. Genom att ha tippvagn skulle jag vinna ca 10 min per kund. Många kunder innan släpet är betalt. :) Den stora vinningen blir ju om flera kunder vill ha 4m3 då minskar ju antalet transporter jämfört med 3m3 lass. Säljer du mest 4m3 lass?


Säljer 2, 3 eller 4 m3, mest 3 och 4 skulle jag säga.
Såg att Vedproducent säljer 5 m3 och jag förstår inte att det funkar, då många köpare här klagar på att de inte har utrymme för ens 3 m3. Men det är ju tur för honom som bedriver verksamheten i riktigt stor skala!
Ja jag kör ju med tippsläp 10 m3 med 5 m3 i varje fack. Det är sällan jag kör mindre än fullt släp men är det riktigt nära så händer det väl enstaka gånger. Mindre leveranser än 5 m3 säljer jag i småsäckar. Då kan jag ha antingen fullt släp, 5 m3 i botten och säckar uppepå och jag kan alltid ha ett drygt 30 tal på flaket på bilen. Transporterna är ju det sämsta man håller på med så kan jag köra fulla lass jämt så blir småsäckarna billigare både för mig och kunden än att leverera 1 eller 2 m3 lösved. Tror ni ska ta bättre betalt för frakten ni som kör så lite som 2-4 m3. Sällan det är platsen det handlar om även om dom säger det. Men så klart att får dom hem halva volymen till samma pris så köper dom det i stället.

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stegmaster  
#473483 Hur packar du småsäckerna, vedproducent??
Har du nån smidig patent, eller billig arbetskraft til att göra detta??? :smile:

Vi har ochså funderat lite på detta för att kunna levera til mackstationer och even bjuda til vanligt folk, men vi har inte orkat börjat med detta, då det inte verkar direkt frästande och börja pilla torr ved ur 1m säckerna och stapla veden i 60l säcker.
(Sen finns det vel bara typ 7-8 macker innom vettig avstand, och flere har ju redan ved i hyllerna)

Fatter inte riktig hur man ska få betalt förr denna tiden, då det ser veldig tidsödandet ut, och inte så mycket bättre betalt heller (om något als) då even macken ska tjäna pengar, men hur som helst så verkar en 60l säck gå loss på ca 70kr (inkl mva) här til vanligt folk, men even 80kr och 90kr har jag sett på macken.
Med 70kr blir priset ca samma som vi nu tar för 1m säcker. (räknar att det blir 13 stk 60l säcker på 1 m3 säck.)
Så priset måste nog vara minst 100kr(inkl mva) pr 60l säck före vi ska fundera vidare på detta.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

svenolof56  
#473495 Jag resonerar nog litet som Du stegmaster.
Vi säljer en del 60 l säckar till en besinmack. Jag har räknat att det inte blir mycket bättre pris än ved i lösvikt direkt till konsument och när tilläggstiden medtas i beräkningen blir det inte någon särskilt bra affär. Men det har varit ett sätt att få ut en del extra ved och kan göras vid lämpliga tidpunkter då det inte finns så mycket annat på gång. Använder en vanlig säckställning med kassett, som säcken träds över.
Beträffande att ta betalt för transporten till kund så har Vedproducent föröstås en poäng. Det tar mycket tid att leverera! Vi tar förstås ett högre pris/m3 för mindre lass. Själv har jag så ordnat att jag kan ta ved med när jag kör på jobb och det förbättrar förstås kalkylen för transportkostnaden, men rent generellt tror jag att många leverantörer "glömmer bort" den tid som utkörningen tar!

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#473504 Jag är enig i det du säger Stegmaster. Bortsett från försäljning till bensinstationer så är priserna för småsäckar väl så bra betalt här i Sverige. Jag tar oavsett vem som köper 49 kr st för en 40 litersäck. Det höjer upp vedpriset cirka 200 kr m3 stjälpt. Jag packar cirka 35-40 i timmen och då gör jag det ett par timmar i taget när det passar. Det gör jag inte om jag skulle stå hela dagar. Så det blir runt 500 kr i timmen för packningen. Sen tar jag fast transportkostnad 400 kr oavsett hur många man köper. I dag har jag kört ett lass med 5 m3 lösved plus 30 st plus 74 st på samma turen. 1550 kr i transportersättning. Förra veckan hade jag 6 st leveranser på ett lass med 2400 kr i transportersättning. Så ja jag tycker att i stället för att köra tre gånger så mycket bil så är det värt det.

Men jag vet också att det är på ett annat sätt i Norge. Där är det oftast billigare att köpa veden färdig i småsäckar. Samma leverantör kan sälja 1 m3 lösved för 900 k och ta 60 kr för en 60 litersäck. Så med 11 säckar på 1 m3 så betalar han 240 kr kubiken för nöjet att packa. Sen exakt antalet säckar på 1 m3 kan man ju diskutera för det beror ju på hur du packar dom precis som hur du fyller en Storsäck. Men 1 m3 stjälpt ved i 30 cm längd är cirka 650 liter travad ved. Så det är klart har man bara 50 liter i säcken i stället för 60 liter så blir antalet i stället 13.

Nej Stegmaster jag har inget patent utan använder ett stativ och jag gör det själv.

Avatar Fallback

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

stektlök  
#473525 Hej på er!
En fråga till er som är lite mer insatta i ämnet. Har vägt veden som jag har på en pall. Den väge 900 kilo och nu undrar jag vad jag ska ta betalt för den ?
@vedproducent

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?

Vedproducent  
#473564 Jag vet ju inte dina kostnader men jag förutsätter att du har gjort en lönsamhetskalkyl om du säljer ved. Då vet du ju vad du behöver ha för att täcka dina kostnader. Sen spelar ju dom där kilona stor roll om det är torrt eller inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).