Skogsnyheter

Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

33 inlägg 10192 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Värmlänning  
#464001
mooos73 skrev:Spelar ingen roll om dom bryts ner, man lämnar inget skräp i skogen. Detta var hopsamlade snitslar nerslängt i ett skotarspår. Plantkartonger förmultnar också men ingen skulle tycka det var ok att lämna dem för det.

Snitslar som ramlar ner från träden kan knappast klassas som nedskräpning och den "ingår" vid gallring eller föryngringsavverkning. Däremot om de har samlat ihop det som du påstår och sedan kastat i skogen, det kan jag vara benägen att hålla med dig om att det både är nedskräpning och idioti!!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

mooos73  
#464024 Så var det. Detta skedde i samband med plantering, vet inte om dom använder snitslar för att markera vart dom planterat?

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Sture Andersson  
#464029 Verkar som detta med nerskräpning ökat rejält ,kan det vara nått vi har importerat ,när man åker i sydliga länder har det sett ut som det gör här länge.Eller är det skolerna som inte lär barnen hur man uppför sig .Jag bor en mil från stan och det händer då och då att nån dumpat skräp i skogen .5 km från stan ligger en sopstation varför åker man inte dit istället måste vara nått fel på där uppe .Sen tycker jag det borde vara rejäla straff för nerskräpning ,fängelse vore inte fel och jobba med att städa utmed vägar.

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472529 Åter igen nedskräpning som drabbar markägaren:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonko ... -pa-tomten

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472531 Men en massa bilder på detaljer och en efterlysning på Facebook borde man väl kunna reda ut var detta kommer från med lite tur.
Antingen är det en firma som hjälpt någon, och då borde husägaren känna igen sitt hus? Eller så kanske någon uppmärksam granne känner igen huset....

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

JensSkoog  
#472900 Svårt att fatta varför någon körer trädgårdsskiten sin ut i skogen och tippar det bredvid vägen :-o





Han eller hon har varit där några gånger den här sommaren. 😈

Kostar ju noll att köra det på sopen.

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

gonzzos  
#472903


Såhär fint är d efter tiggar packet som huserar runt Jönköping nu har blivit iväg skickade av polisen en massa gånger men flyttar sig bara en liten bit för att vara tbaks igen efter några dagar. D dom lämnar efter sig är bara en massa skit, inte direkt trevliga dom där skitstövlarna heller kan man konstatera.

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

haggloader  
#472911
JensSkoog skrev:
Kostar ju noll att köra det på sopen.
Jag förstår hur du menar.
Det kostar tid, bil och släp, eller man får hyra någon att göra det.

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472912 Jag skänker då inte ett öre till dessa tiggande nedskräpare, som fullständigt skiter i allemansskyldigheten. 😡

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

JensSkoog  
#472938
haggloader skrev:
JensSkoog skrev:
Kostar ju noll att köra det på sopen.
Jag förstår hur du menar.
Det kostar tid, bil och släp, eller man får hyra någon att göra det.

Det stämmer så absolut, men för att få det ut i skogen, måste
de köra bil med slep eller komma med det i säck :-o

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

TheJo  
#472941 Som tur är har det faktiskt minskat för oss med nedskräpningen.
Var värre för 10-15 år sedan. Då var det allt möjligt skit man hittade längs skogsbilvägar och vändplaner.

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

haggloader  
#473065
JensSkoog skrev:
haggloader skrev:
JensSkoog skrev:
Kostar ju noll att köra det på sopen.
Jag förstår hur du menar.
Det kostar tid, bil och släp, eller man får hyra någon att göra det.

Det stämmer så absolut, men för att få det ut i skogen, måste
de köra bil med slep eller komma med det i säck :-o

Att köra med bil och dumpa utan markägaren tillåtelse är inte bra!

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479477 Är det någon som har erfarenhet av att tvinga ut kommunen och städa upp bråte som folk slänger i skogen?
Likna de detta:
http://www.nsk.se/2015/01/09/kommunen-t ... kogs-skog/

Avatar Fallback

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

bgl  
#479487 Den stora "nerskräpningen" här i Bergslagen för många markägare är gruvavfall, eller snarare urlakning genom regnvatten av gruvavfall. Vattenprover nära gamla avfallsdammar kan ge oroande värden men ingen vill ta ansvar för sanering av 10-tals år gamla försyndelser.
För drygt 15 år sen fick vi en oväntad nerskräpning, vållad av Länsstyrelsen i Örebro län och dåvarande Skogsvårdsstyrelsen i samverkan. I samband med inventering av fornlämningar, i detta fall en konstgång, hade avbrutna, kasserade, röda snöstörar använda för markering. Jag vill minnas att det var fler än 40 st!. Några år senare när allt stod kvar i skogen frågade jag försiktigt om käpparna hade samma juridiska värde som Lantmäteriets utstakningar eller om käpparna skulle betraktas som nerskräpning och framför allt vem som kände ansvar för pinnarna. Den som fick frågan satte upp en överraskad min, men inget svar och ingen tog bort käpparna.
Några år senare samlade jag ihop pinnhögen. Slutpoängen blev att när vi för ett par år sen slutavverkningsanmälde mark där konstgången gick och i anmälan skrev tog upp fornlämningen fick vi svar från Länsstyrelsen att det fanns ingen registrerad fornlämning på platsen, trots att markfundament mm än idag är väl synliga!

Användarvisningsbild

Re: Nedskräpning ett problem. Har du blivit drabbad?

JensSkoog  
#512705 Dags att hämta fram den här tråden igen efter en vandring genom grannens skog idag 😡

Någon har körd en kilometer på usel väg för att slänga det här i diket.
Vad tänker dom med :((

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).