Motorsåg och handhållet

Vilken motorsågs kedja

26 inlägg 10550 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken motorsågs kedja

qvintus4  
#472869 Köpte biltema kedja slö efter ett och halvt träd , husqvarna kedjan på husqvarna sågen har hållit hela våren sommaren tills nu blandad sågning . Så lägger gärna lite extra pengar på ett par kvalitets kedjor så jag kan varva för slipning



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472870 Sågkedjan skall alltid filas vass efter varje tank...
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 17 sep 2017, 15:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

qvintus4  
#472874 Som sagt var frågan var vilken kedja föredrar ni ....stihl , husqvarna osv ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

traktorz  
#472875 Biltema kedjor köper man förmodligen för priset. Det finns även kedjor från Red Mountain, Carlton och Oregon.
Val av kedja beror även på svärdets spårbredd.

Avatar Fallback

Re: Vilken motorsågs kedja

rikard_e  
#472876 Husqvarnas, oregon eller stihl kedja fungerar bra. Upplever att stihl håller bättre kvalité.
Har dock inte sågat nog med stihl för att uttala mig.

Jag vet inte hur van huggare du är, men du kanske har sågat i någon metall eller liknande så det har slöat.
Om du kan fila själv så är det riktigt bra, annars hör dig omkring med någon som kan fila kedjor åt dig så du har några liggandes.

Mvh

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

qvintus4  
#472877 Tack för svaren mitt val blir att ha flera kedjor lämna in för slipning, den lokala tar en femtiolapp per kedja.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

anersimyra  
#472887 Om din lokala handlare är duktig med slipen kan du lika gärna köpa kedjor på Jula / biltema och låta slipa upp dem, köp ett gäng och försök att få till ett bra pris på slipning av helt nya kedjor.. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472892 Äsch! Köp en lämplig kedja + tillhörande filpaket hos din lokala handlare och lär dig slipa kedjan själv. 50 kr/slipning + restid och resekostnader blir snabbt stora kostnader.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472896 Kedjor finns i olika modeller i samma delning och spårvidd. Det gäller att veta vilken typ och modell man behöver

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

anersimyra  
#472899
Niking skrev:Äsch! Köp en lämplig kedja + tillhörande filpaket hos din lokala handlare och lär dig slipa kedjan själv. 50 kr/slipning + restid och resekostnader blir snabbt stora kostnader.
/Niklas

Det är förstås det bästa, men TS tycks ha kört samma kedja sen våren och fram till nu utan slipning. Då bör " ett gäng " kedjor enligt mitt förslag räcka över flera säsonger.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472910
anersimyra skrev:
Niking skrev:Äsch! Köp en lämplig kedja + tillhörande filpaket hos din lokala handlare och lär dig slipa kedjan själv. 50 kr/slipning + restid och resekostnader blir snabbt stora kostnader.
/Niklas

Det är förstås det bästa, men TS tycks ha kört samma kedja sen våren och fram till nu utan slipning. Då bör " ett gäng " kedjor enligt mitt förslag räcka över flera säsonger.. :-bd

Kedjan blir ganska snabbt träslö, enligt min erfarenhet och då är det lika bra att lära sig fila kedjan vass igen. Det brukar trots allt gå ganska fort att fila kedjan vass igen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

anersimyra  
#472922 Så är det, max två tankar i mjukt trädslag innan filning.

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472923 Med betoning på max....
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

johan eriksson  
#472925 Som sagt så gäller det att får rätt kedjetyp och av rätt längd och spårvidd.
Var och hämtade en liten specialare som Mange fixat åt mig idag, 3/8, semichisell, 1,6mm 196dl

1505671574_img_8986.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilken motorsågs kedja

totte  
#472930 Så då snackar vi om en bit över 50 tum gissar jag. inte för klengallring.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).