Skogsekonomi

Nordkorea?

45 inlägg 11891 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nordkorea?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472866 Jo men mycket är uppbyggt runt hans personlighet och namn, men men ska själv snart sälja leveransvirke till Södra så hoppas jag hinner innan det smäller! :grin:

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

OS i Sydkorea

traktorz  
#472867 Avslutningscermonien för OS i Pyeongchang infaller den 25 februari 2018. Låt oss hoppas att det bara blir ett fredligt fyrverkeri då. Tyvärr minns man ju att ryssarna direkt efter förra vinter-OS invaderade Ukraina, så det finns kanske skäl till att vara orolig även denna gång...

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472879
sundelius skrev:
Huggarn skrev:är man arbetsgivare till tusentals människor och har millioners millioner dollar på fickan så kanske man inte är efterbliven?? men jag kan ju ha fel såklart! haha.. =))

Nu skojar du väl på riktigt, Huggarn kan ha fel :?: :?: :?: :shock: :shock: :shock:


Ja kan du tänka dig! när det gäller världskrig så är jag inte mycket insatt i ämnet! men det kanske du är? ,så låt höra? :-bd

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Nybörjare1  
#472881
Vardon skrev:Då är det väl bara att göra riskbedömning och riskminimering.

Risk för krig. Risk för storm, risk för röta / döda träd, svallis men även ekonomisk kris.

En konflikt på koreahalvön kan mycket väl utlösa en ekonomisk kris liknande den 2008 men det kan även en bankkris göra. En bankkris som blossar upp i något uppblåst luftslott och som sedan sprider sig.

Personligen hade jag tagit besluten utifrån skogen och min situation.

Vänd på det istället, om du väljer att inte avverka pga Korea. När ska du göra det?

Koreakonflikten har varit mer eller mindre sedan 1948. Vi har fortfarande syrienkonflikten och turkiet med sin råvaruutinning för framtiden, lägg därtill Putin och krimkrisen. Brexit och ett ganska svagt inrikes politiskt läge. Reella hot det med som dessutom ligger närmare geografiskt. Det kommer liksom alltid finnas hot.

Tack, äntligen ett vettigt svar och en lite mer analys på det hela.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

sundelius  
#472886
Huggarn skrev:
sundelius skrev:
Huggarn skrev:är man arbetsgivare till tusentals människor och har millioners millioner dollar på fickan så kanske man inte är efterbliven?? men jag kan ju ha fel såklart! haha.. =))

Nu skojar du väl på riktigt, Huggarn kan ha fel :?: :?: :?: :shock: :shock: :shock:


Ja kan du tänka dig! när det gäller världskrig så är jag inte mycket insatt i ämnet! men det kanske du är? ,så låt höra? :-bd

Har ingen koll och har heller aldrig utgivit mig för ha det.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

loppan  
#472902 Jag har nu läst tråden från början och drar slutsatsen att det nog är bäst att inte äga skog alls.
Allt för många faror som lurar.

Personligen så ser jag skogs och länstyrelsernas nyckfullhet samt ett miljöparti i regeringsställning som
ett större hot mot en slutavverkning än Kim.

Även den bolåne och skuldbörda per capita sverige har är en större fara.
Sverige är i dag belånat långt över skorstenen och när räntorna väl stiger lär det drabba ekonomin och skogen hårt.

Avatar Fallback

Re: Nordkorea?

jannee  
#472907 Det är ett riktigt vågspel att äga skog (skogsmark). Gäller att köpa när allt är i vågdalen för att senare sälja råvara när allt är på topp.
Dessemellan gör man som allra andra, klagar mens man gnetar på :grin:
Lever fattigt (på pengar) men dör desto rikare - så att arvingarna har mycket att slåss om och bli verkliga ovänner :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472949 Om man inte begriper nåt så kanske man ska å täppa igen brödsaxen??

Avatar Fallback

Re: Nordkorea?

Wester  
#472964 En lite vänligare ton vore uppskattat Huggarn

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Jolly  
#472989
Huggarn skrev:Om man inte begriper nåt så kanske man ska å täppa igen brödsaxen??

Den attityden skulle ju kunna döda varenda forum på nätet.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Nybörjare1  
#473270 Visst finns det massa saker att oroa sig som många skrev om stormar tex. Fast det kan man försäkra sig mot om man är orolig för det tex. Så det är inte jag speciellt orolig för och alla har vi våra orosmoln. Men det är ju inget tvivel om att skulle ett kärnvapenkrig bryta ut och kanske tom utvidgas till ett tredje världskrig ja då lär det mesta vara prisras på. Fast då kanske det är dax att köpa skogsmark igen :-bd :-bd
Han började sin stämplingen i dag i alla fall så nu får jag hålla tummarna i sex veckor att det är lugnt.
Fast såg ju lite skakigt ut iofs nu efter toppmötet i FM :-ss :-ss :-ss

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Andreas99  
#473276
Nybörjare1 skrev:Visst finns det massa saker att oroa sig som många skrev om stormar tex. Fast det kan man försäkra sig mot om man är orolig för det tex. Så det är inte jag speciellt orolig för och alla har vi våra orosmoln. Men det är ju inget tvivel om att skulle ett kärnvapenkrig bryta ut och kanske tom utvidgas till ett tredje världskrig ja då lär det mesta vara prisras på. Fast då kanske det är dax att köpa skogsmark igen :-bd :-bd
Han började sin stämplingen i dag i alla fall så nu får jag hålla tummarna i sex veckor att det är lugnt.
Fast såg ju lite skakigt ut iofs nu efter toppmötet i FM :-ss :-ss :-ss

Är det inte rätt tuffa krav i en storm försäkring numera? Extremt svårt att få samma rotnetto på en sådan nu som för riktig avverkning?

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Nybörjare1  
#473281 Inte om man har en försäkringsmäklare i släkten :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Andreas99  
#473320 Hahahahah men då kan den ju fixa din försäkring mot Nordkorea och allt annat oxå.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Nybörjare1  
#473373 Haha, ja du. Skall höra med han om det går att försäkra sig mot ett tredje världskrig med atombomber :shock:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).