Motorsåg och handhållet

Känner ni igen yxorna?

290 inlägg 129056 visningar 41 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#472493
Hema skrev:
JensSkoog skrev:Vilken skulle du föredra, Hema ?

Skruvstädet var ju ett fynd :-bd
Tänkte bara andra dan på att jag skulle köpa mig ett på den storleken till svetsbordet.
Hade ett par rent för digra som jag har gett bort eftersom dom inte fick rum där.

Av bilderna och viktangivelserna, så skulle jag nog säga den minsta. Ett bra steg upp från 0,85kg.

Då står det "Hema" på den :grin:

Så får vi hitta ett sätt att få dina händer på den :wink:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#472564 @JensSkoog kan yxan på 1475 tänkas vara till salu? Tycker det var en trevlig modell på yxa som skulle passa väl in i samlingen.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#472602
johan eriksson skrev:@JensSkoog kan yxan på 1475 tänkas vara till salu? Tycker det var en trevlig modell på yxa som skulle passa väl in i samlingen.

Nu står det "Hema" på den som väger 1,395 kg, och senn ska jag ta en sväng ut i verkstan och skriva @johan eriksson på den som väger 1,475 kg. Den är inte till salu, du får den gratis, självklart. :grin:

Jag är ingen samlare och om någon gillar något eller är intresserad av något jag
har som jag inte använder, så ger jag bor med glädje. Trevligt att gamla yxar eller
andra prylar som bär med sig en saga om slit och trogent arbete kommer i
händerna till någon som vet att värdsetta dom. :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#472616 Stort tack Jens :-BD

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#472628
1505504652_Okser_hema_og_johan_(1).jpg


Väntar på sina nya hem 🤗

Avatar Fallback

Re: Känner ni igen yxorna?

Hema  
#472633
JensSkoog skrev:
1505504652_Okser_hema_og_johan_(1).jpg


Väntar på sina nya hem 🤗

Verkligen ett stort tack. :)

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

totte  
#472654 Vad vore skogsforum utan Jens? 🤗 ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#472669 Jag lyfter på hjälmen och bugar Jens.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

mb-man  
#472689 Hittade dessa där det legat ett sågverk tidigare. Vad är spåret till för?
DSC_1558.JPG

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#472797
mb-man skrev:Hittade dessa där det legat ett sågverk tidigare. Vad är spåret till för?

Måste vara samma model som den här som jag fick efter en gammal farbror.
Är ju inte någon huggaryxa, så den måste ha varit för något specialjobb.

1505589829_Oks,_mb-man_16_09_17_(4).jpg


Har ochså undrar vad spåret skulle vara för.

1505589829_Oks,_mb-man_16_09_17_(6).jpg


Står väl: SVENSK TILLVERKAT präglat in.
Står det något på dina yxar, @mb-man?

Något för din samling, @johan eriksson ?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

johan eriksson  
#472804 Vad jag har förstått en variant på snickaryxa. Tillverkades av många olika fabriker. Hacket är förmodligen tänkt som någon form av urdragare för spik eller märlor. Har även hört att den i Skåne kallats för stängselyxa. Stämpeln Made in Sweden dyker upp ibland, men aldrig lyckats spåra den till någon specifik tillverkare.
Ser trevlig ut Jens, kan nog fylla sin plats i samlingen.

1505591996_img_6834.jpg

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

JensSkoog  
#472808
johan eriksson skrev:Vad jag har förstått en variant på snickaryxa. Tillverkades av många olika fabriker. Hacket är förmodligen tänkt som någon form av urdragare för spik eller märlor. Har även hört att den i Skåne kallats för stängselyxa. Stämpeln Made in Sweden dyker upp ibland, men aldrig lyckats spåra den till någon specifik tillverkare.
Ser trevlig ut Jens, kan nog fylla sin plats i samlingen.

Då lägger jag den med den andra, så får vi hitta ett sätt att skicka dom på, om du inte ska på gallringsdagarna :wink:

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

totte  
#472825 Finns väl flera smålänningar som skall upp till gallringsdagarna, kolla med Erre t ex, inte så många mil mellan Eriksmåla och Krokvik.

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

Erre  
#472831 Jag kan fixa så Johan får dom om du tar med dom på Gallringsdagarna @JensSkoog

Användarvisningsbild

Re: Känner ni igen yxorna?

mb-man  
#472836 Jag tog inte med dem då det inte var min mark. Men blev nyfiken på hur de användes. Hittade dem som sagt där det låg ett sågverk under 1900 talets första hälft så jag tänkte att de använts där. Tack för svaren! [THUMBS UP SIGN]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).