Skogsekonomi

Nordkorea?

45 inlägg 11895 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Nordkorea?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472730 Sälj posten direkt och fundera lite på om du vill ha skog.
Det är mycket som kan hända med skogen, tex Gudrun, Per och barkborrar.
Världskrig är nog ett problem ganska långt ner på listan.

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Nybörjare1  
#472746 Nja, tycker inte det. För annars hade jag inte frågat. Följer Marcus Oscarsson på Fb tex och han tror på väpnad konflikt. Och han har en unik förmåga att förutspå händelser.
Samtidigt har jag nu iofs pratat med en högt uppsatt militär som jag känner och han trodde följande.
"Om kärnvapenhotet hade tagits på allvar så hade redan någon utav supermakterna agerat.
Om det vore ett reellt hot så skulle någon stormakt eller pakt agera..
Kärnvapen krig är osannolikt däremot lär det bli krig om man nu inte väljer att röja ledaren innan det eskalerar fullskaligt."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Andreas99  
#472748
Nybörjare1 skrev:Va tror ni om Nordkorea? Kommer han starta ett nytt världskrig och vad kommer det få för konsekvenser för ekonomin och skogen? Kommer virkespriser falla?
Personligen så står jag nu inför att sälja en rotpost. Jag är i ropet att den skäll mätas men tvekar nu. Tänk om jag lägger pengar på en stämpling och den här galningen startar ett tredje världskrig och priserna är i fritt fall.
Personligen tror jag inte att han skulle starta ett tredje världskrig.
Han har väl det ganska bra kan jag tänka med ett helt land i sitt järngrepp. Så vad skulle han vinna på det? Starta ett krig han omöjligen kan vinna?
Samtidigt så smäller han av raketer hur som helst över Japan?
Ja frågetecknen är många när det fäller denne man!
Va tror ni? Kommer det bli krig och i så fall vad kommer det få för konsekvenser?

Extremt många frågor. Men vilka svar är du ute efter egentligen?

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Vardon  
#472753 Då är det väl bara att göra riskbedömning och riskminimering.

Risk för krig. Risk för storm, risk för röta / döda träd, svallis men även ekonomisk kris.

En konflikt på koreahalvön kan mycket väl utlösa en ekonomisk kris liknande den 2008 men det kan även en bankkris göra. En bankkris som blossar upp i något uppblåst luftslott och som sedan sprider sig.

Personligen hade jag tagit besluten utifrån skogen och min situation.

Vänd på det istället, om du väljer att inte avverka pga Korea. När ska du göra det?

Koreakonflikten har varit mer eller mindre sedan 1948. Vi har fortfarande syrienkonflikten och turkiet med sin råvaruutinning för framtiden, lägg därtill Putin och krimkrisen. Brexit och ett ganska svagt inrikes politiskt läge. Reella hot det med som dessutom ligger närmare geografiskt. Det kommer liksom alltid finnas hot.

Avatar Fallback

Re: Nordkorea?

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472757 Skickar han en missil i närheten av Guam så är Kim rökt :surp:
USA har redan ställt in sin missiler på strategiska mål i Nordkorea

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472760 ditt eget o andras liv är inget du har funderat över? :shock:

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472764 stackare

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472768 Tror att det kanske gått troll i den här frågan.....

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

T Landström  
#472786
Huggarn skrev:är man arbetsgivare till tusentals människor och har millioners millioner dollar på fickan så kanske man inte är efterbliven?? men jag kan ju ha fel såklart! haha.. =))


Har hört att Trump inte har så mycket egna pengar...utan det är egentligen banken som äger allt han har... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

sundelius  
#472788
Huggarn skrev:är man arbetsgivare till tusentals människor och har millioners millioner dollar på fickan så kanske man inte är efterbliven?? men jag kan ju ha fel såklart! haha.. =))

Nu skojar du väl på riktigt, Huggarn kan ha fel :?: :?: :?: :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Bax  
#472792 Ha ha. Vad skogen anbelangar borde du vara mer orolig över Sebastian Kirppu än Kim och Donnie [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Jolly  
#472799
T Landström skrev:
Huggarn skrev:är man arbetsgivare till tusentals människor och har millioners millioner dollar på fickan så kanske man inte är efterbliven?? men jag kan ju ha fel såklart! haha.. =))


Har hört att Trump inte har så mycket egna pengar...utan det är egentligen banken som äger allt han har... :lol:

Han övertog ju sin pappas företag och hade haft mer pengar om han satt pengar i en indexfond i stället för att leka affärsman. Så det är väl tveksamt om han är så väldans skicklig.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Camaro1969  
#472841 Då har ni nog bara värderat fastigheterna till bokfört värde, samt fått för mycket info av opartisk svensk media.
Trump är riktigt framgångsrik, det kan man inte förneka

Avatar Fallback

Re: Nordkorea?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472849 Det är ju ett vanligt argument att han skulle ha mer pengar om han satt in pengarna på en indexfond istället men det dom flesta inte tänker på är hur många jobb han skapat.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Jolly  
#472863
Flisaren skrev:Det är ju ett vanligt argument att han skulle ha mer pengar om han satt in pengarna på en indexfond istället men det dom flesta inte tänker på är hur många jobb han skapat.

Givetvis, men om han satt andra till att leda företaget och själv varit passiv ägare kanske det gått ännu bättre!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).