Skogsmiljö och Trädlära

Var kommer rotrötan ifrån????

19 inlägg 8432 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Var kommer rotrötan ifrån????

ÅsaNisse  
#472741 Jag har fått lära mig att inte såga ned gran >6 cm om temperaturen överstiger +5 för risken att sprida rotröta.
Då kommer min fråga: Var kommer rotrötan ifrån om granen jag sågar ned är fullständigt frisk??
Om det nu är så att jag ska spruta stubben för att det inte ska smittas så är nästa fråga, om det är röta i stubben, behöver man spruta den då eller är det bara för att hindra att det går ned i rötterna. Spånen och rotstocken innehåller ju också röta, så det borde ju kunna smitta om det är svampsporer som flyger i luften.
Jag känner mig ha ungefär samma frågeställning här som hönan och ägget.



   TS
Avatar Fallback

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

Ferguson system  
#472747 Rotråte kan oppstå når røttene står under vann over en lengre periode, noe som fører til at treet blir stresset på grunn av mangel på luft i porene i jorda, og at treet må bruke opplagret energi. Sopp og sporer kan utvikle seg der hvor det er fuktig og rett temperatur. Sporene spres med vinden og av små mikroorganismer.

Med mindre trærne er stresset, så er det liten sjanse for at de blir smittet.

Avatar Fallback

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

jannee  
#472750 "Tror" att svaret är detsamma som varför får folk cancer?
Det är på de torrare markerna det är mest rotröta.
minst rotröta är det i blandbestånd och på GOD mark typ G 34.
Typ en långsträckt sluttning, då är det på toppen den mesta rötan befinner sig - absolut inte bland träden längst ned.
Finns olika cancerformer och det finns också olika sorters röta - same same.

Avatar Fallback

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

ÅsaNisse  
#472758 Ferguson skriver att det är när rötterna står i vatten det utvecklas röta.
Jannee skriver att det är träd på torra marker det blir mest röta.
Detta hjälpte ju inte mig något vidare. :surp:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

hlb  
#472759 Våra fastigheter har ju mycket backar och kärr. I nerkanten av backen finns det nästan aldrig röta och träden är också längre. Rötan är vanligare på toppen av backen. Men det är hos oss det.

Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

hlb  
#472762 I torsdags var vi på Södras skogskväll med tema slutavverkning och aptering. Intressant för mig var att se hur mycket röta man accepterar i timmer, men också i massaved. I massaveden gäller det dock att sprida bitarna med 65% röta i traven om den innehåller många lastbilslass. Det jag inte gillar är att reglerna ändras hela tiden.

Avatar Fallback

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

Hugin  
#472770 Högintresant och klokt inlägg från @ÅsaNisse! Just frågeställningen om spån vid avverkningen inte också skulle bidra till risken av spridning, även om stubbskäret besprutas.
- Diskuterade häromdagen frågeställningen om behov/nytta av stubbehandling vid avverkning med en uppköpare från ett större skogsbolag. Han uppgav att flertalet markägare inte valde behandling vid tecknande av avverkningsuppdrg och ansåg själv, att behovet främst rörde gallring, inte slutavverkning (!?).

Synpunkter på det?

Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

hlb  
#472771 Hur tänker man då? Rötan finns ju kvar för lång tid. Kostar det att rötstoppbehandla och tänker man inte på kommande generationer. Att bli av med rötan lär väl ta en generation björk.

Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472772 Rötan kan väl överleva 40 år på en gammal stubbe, även på tall, så behovet av stubbehandling borde vara minst lika aktuellt i slutavverkning som i gallring...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

Seb macahan  
#472774 Det jag skriver är det kag läst mig till. Rotrötan uppstår oftast vid spridning av sporer från rotticka. Rotticka sprider sina sporer vid +2grader och uppåt. +5grader och neråt så avtar spridningen. En smittad stubbe smittar endast ner i marken om den blir behandlad med Rotstop som binder och kapslar in spridningen. Behandlas inte stubben så kan rotsystemet smitta kringliggande rötter i upp till 40år. Dvs stubbbehandling vid slutavverkning är att föredra men verkar svårt att få gjort. Det smittade spånet sprider inga sporer. Friska stubbar kan begandlas med urea (Ad blue) men detta skyddar endast från att stubben kan smittas. En snittyta i frisk ved kan ta emot sporer i upp till 20dygn sedan är porerna stängda för smitta. Ska man behandla ska man göra det omedelbart inom 20-60sekunder. Rottickan sporer kan färdas 5mil och verkar mest i södra Sverige. All frisk ved kan smittas även under 6cm och inte bara genom kapning utan barkskav på rotben etc smittar även det. Min personliga analys är att hårt drivna odlade granar på bördig torr mark smittas mer. Vill ni veta mer gå in på www.interago.se

Avatar Fallback

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

jannee  
#472777 Skogskunninga förståsigpåare har den ena efter den andra (o)rimliga orsaken till röta och hur den sprids eller inte sprids.
M.a.o. är okunskapen stor.
Min erfarenhet är att desto större lövinslaget är desto mindre röta.
Blandskog (fur och gran) har något mindre röta än ren granskog.
Mer röta på sämre (torrare) marker.
Har röjt och gallrat barrskog (gran) när det varit över 10+ och INTE märkt någon större röstandel vid senare slutavverkning.
Har även planterat gran där det vid avverkningen varit en hel del röta men inte märkt någon förhöjd rötandel vid senare gallringar.
"Tror" inte rotstopp gör någon större nytta. Vill likna det vid att ta en värktablett när man har gjort sig illa - lindrar smärtan men läker/löser inget.
Många barn dog på 1800 talet och tidigare i Nervfeber (tyfus), lösningen blev senare ett vaccin mot detta och samma måste forskarna finna mot rötan eller en genmodifiering.

Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

machonisti  
#472793
jannee skrev:Skogskunninga förståsigpåare har den ena efter den andra (o)rimliga orsaken till röta och hur den sprids eller inte sprids.
M.a.o. är okunskapen stor.
"Tror" inte rotstopp gör någon större nytta. Vill likna det vid att ta en värktablett när man har gjort sig illa - lindrar smärtan men läker/löser inget.
Många barn dog på 1800 talet och tidigare i Nervfeber (tyfus), lösningen blev senare ett vaccin mot detta och samma måste forskarna finna mot rötan eller en genmodifiering.

Normalförfarandet brukar vara att kunna ta bra betalt av skogsägaren för vaccinet!

Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

Traktordave  
#472803 @seb macahan bra text men den länken ger jag inte mycket för...;)
Antar att det var denna du menade:
http://interagroskog.se/

Användarvisningsbild

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

Seb macahan  
#472816 Var och en väljer ju själv vilka valda sanningar man tar beslut utifrån. Jag tror att självföryngrad skog klarar sig bättre. Men det har forskats en hel del på området och forskarna verkar ganska överygade. Däremot verkar alla som kan tjäna pengar på produkten (förutom de som säljer medlet) vara extremt motvilliga att sälja in tjänsten. Har hört lite olika teorier. Men i skogsnäringen är man hyfsat traditions bunden...Jag har nog "oroat" mer än nödvändigt över rotröta. Men vi har några intressanta jämförelseytor hemma som talar ett ganska tydligt språk. Jag stubb behandlar mer än gärna. Är till och med tveksam till markberedning med harv då man river upp nya friska sår i vilande stubbar trots att man kanske avverkade under vintern. Tänk på att den större delen av skogen vi hugger idag har kanske bara gått igenom 1 period av "rationaliserings skogsbruk" jag tror inte vi får mindre röta i framtidens bestånd. Men skog i sluttning med hög vattentillförsel verkar klara sig bra ändå. I alla fall häromkring.

Avatar Fallback

Re: Var kommer rotrötan ifrån????

jannee  
#472842 På något sämre marker har jag i alla fall lagt märke till att oroväckande många avverkningsmogna träd på ålderns höst börjar bli rotagrova, vid averkning har då oftast också rotstocken rötangrepp.
Många äldre personer dör just av cancer = många äldre granar är rötangripna = krångligare är det inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).