SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

68 inlägg 45325 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

anersimyra  
#472613 Och 1500 laddningar motsvarar som sagt en hel del arbetsdagar.. :grin: hur är det, går kedjehastighetet att reglera, och hur effektiva blir batterierna i kyla?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472620
Niking skrev:Mange! Har du vägt dessa småsågar fulltankade med kedja och svärd i lämplig dimension? Ty i katalogerna redovisas ju bara tomvikter utan svärd och kedja, vilket är tämligen ointressanta i sammanhanget... Vikt på körfärdig såg är desto mer intressant att jämföra...
/Niklas

Ja, några av dem har jag vägt driftklara. Vägde även elsågarna driftklara. Hittar inte de anteckningarna..
Lite beroende på skärutrustning med. Likaså prestationen på sågarna varierade ordentligt beroende på vilken kedja som användes.
Stihl 150C, Husqvarna 439, Jonsered 2234S hade vi Fått med o jämföra med då sågtestet gjordes. Vi testade några andra med som 020'n tex.
Hittade lite video med...

Edit. Vill minnas 150C och 439 var lättare än batterisågarna.
Senast redigerad av Mange fre 15 sep 2017, 20:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472621
Mats_Orberga skrev:Japp det går utmärkt med 1,3 mm och det är ett riktigt lyft för sågen. Jag tror det beror på att den kedjan drar ut spån bättre.

Ni som tycker priset verkar högt, tänk såhär. Bensinsåg, 5500 kr. 10 st 25l-dunkar med alkylatbensin 7000 kr = 12500 kr. Efter det kör ni i princip gratis. Oljan kostar naturligtvis samma.

Viljen 1,3 kedja menas då?

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Elfving  
#472622 Om jag tittar på vad jag har framför mig i skogen så är denna tråd intressant. Låt det gå några år med mognande teknik och fallande pris så kommer jag nog skaffa en batterisåg för dylika jobb. För tillfället gör jag allt för att slita ut mina bensinsågar och det kommer nog att lyckas tillslut än fast det känns svårt.
Har inga bra erfarenheter av 1,1 mm kedjor.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mats_Orberga  
#472624 Oregon 3/8 lågprofil. Jag har inte koll på vad den har för nummer just nu men kan kolla upp det. Den har iaf 52 länkar och körs på ett 14-tums svärd, också det från oregon.

Nu har jag kollat på filmen. Riktigt bra och kul reportage. Bra att någon slår hål på snacket om att elsågar är leksaker, de är framtiden. Den som lever får se.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472625 Det kan vara framtiden men det är en bit till.. De ska göra batterier på nåt vettigt sätt med..

Det är nog nån 91 variant.. Men det finns några o välja på...

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472627 Min erfarenhet av 1,1 kedjor är inget bra oavsett märke. Man kan inte ha den i fickan ihop med näsduken, då finns det risk de blir krokiga...

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472645 Tack Torbjörn! Det är en jäkla skillnad på sågtester på vedbacken och när man använder den en dag i skogen, det är tydligt. Blir nog ett lyft i skogen när jag slipper stressas av sågen på tomgång. Denna eller nästa generations såg får ersätta min 339:a känner jag.

Jag undrar fortfarande hur Stigas 80V såg är i skogen, vågar du prova? :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

molnia  
#472656 Men jag blir lite orolig om det är så att man inte kan ana när batteriet tar slut. (Jo det finns batteri indikering) minns far var ut för en otäck händelse då han skulle fälla en grov björk o fick ingen föraning om att bränslet tog slut. Dock så använde han inte säkra hörnet så stammen spräckte sig när han kommit halvvägs igenom. Han fick en smäll av trädet men klarade sig undan större skador.
Visst jobbar man med säkra hörnet så undviker man det han utsattes för men jag hade gärna haft något ljud från sågen när batteriet är nästintill slut.

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Markus  
#472672 Husqvarna skulle ha vänt på ECO läget och haft ett boost läge istället.
Dvs sågen skulle alltid gå på eco läge också kunde men boosta sågen om man behövde mer effekt.
Bara en tanke jag fick.

Mvh Markus

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472692
Mats_Orberga skrev:Ni som tycker priset verkar högt, tänk såhär. Bensinsåg, 5500 kr. 10 st 25l-dunkar med alkylatbensin 7000 kr = 12500 kr. Efter det kör ni i princip gratis. Oljan kostar naturligtvis samma.

Eller se det såhär. Har du redan batteri och laddare, så passar dessa även till Husqvarnas andra batteridrivna maskiner så som stångsågar, häcksaxar, grästrimrar och gå bakom-gräsklippare. Dessa kan ju vid behov köpas tool only.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 14 jan 2018, 18:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472694 Visst är batterisågar helt klart intressant! framförallt om något år, men det är ju inte alltid torrt o solsken när man hugger! så hur klarar sågen kyla,snö,snöblask å regn? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472696 När det är under 10 minus och batterierna är kalla, så vill inte sågen vara med.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472697 Det ante mig! regn å blött då?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472699 Blött ska väl inte vara något större problem, så länge du inte dränker sågen...

Men jag brukar inte vara ute i skogen och hugga när det hällregnar, oavsett om jag kör bensinsåg eller batterisåg...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).