Skogsvagn (Huggarvagnar)

Cranab vs HSP

23 inlägg 11404 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Cranab vs HSP

jannerik  
#470307 Behöver ny grip , storlek 0,20 någon som vill dela med sig av erfarenheter? har tittat på ovanstående finner dem likvärdiga rent tekniskt.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

skogsjan695xl  
#470308 Hsp i alla lägen.
Går mycket finare i virket.

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

framhjul  
#470310 Jag skulle ha valt HSP alla dagar i veckan.
Den rullar virket oslagbart, och håller en god & jämn kvalité i allmänhet.

Avatar Fallback

Re: Cranab vs HSP

d@nne  
#470312 Har en hsp 0,20 och är helnöjd.

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

johan83  
#472488 Hsp är en fin grip, kom ihåg att den är byggd för 230bar.. kör själv med en hsp 020

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Camaro1969  
#472503 var några år sedan jag körde 860.1, vi hade en cranab original, när vi sen bytte till en hsp var det rena drömmen att köra med, jag trodde inte det skulle skilja mellan gripar, men det gör det!

detta var nog 10 år sedan, vet inte hur nya är nu

Avatar Fallback

Re: Cranab vs HSP

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472566 Lite off topic men om vi går upp till 026 o jämför HSP med Supergrip?

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

skogsjan695xl  
#472567
gnisten83 skrev:Lite off topic men om vi går upp till 026 o jämför HSP med Supergrip?

HSP i alla lägen.

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Smålandshuggarn  
#472687 HSP

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472751 Håller med alla andra, hsp. Körde med Cranab förut, det bästa tyckte jag var hållbarheten. Rörde ingenting på 8000h. Men trivs bättre med hsp gripen!

Avatar Fallback

Re: Cranab vs HSP

jannerik  
#476672 Verkar som HSP vinner på K-O , har nu beställt en sådan. Tack forumet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Oleab  
#500878 Hej, kommer lite sent in i tråden, men tycker gripar är ett lite omtalat ämne (vad jag sett årminstone). Ihoprullning ser jag ni värderar högt, och det är givetvis viktigt. Men hur är dom olika griparna på att plocka enstaka pinnar ur lasset? Jag tycker detta momentet är minst lika interessant, då jag för tiden kör med 10 olika sortiment, och inte alltid kan åstadkomma tvåsidigt avlägg. Att plocka ur någon pinne som hamnat fel verkar då lika viktigt. Har kört några timmar med cranabs 250, och gillade denna gripen,tyckte den rullade ihop perfekt - hur mycket bättre kan HSP vara? och är den även lika bra på "plockepinn"?

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Oleab  
#502722 ân fler funderingar dyker upp... varför envisas man än att göra dom här famargriparna som levereras med dom flesta traktorvagnar? vilka fördelar finns framför en "skotargrip" här? min erfarenhet är att dom greppar bredare än dom kan hantera, rullar ihop virket sämre och tål mindre än sina motsvarigheter?

Avatar Fallback

Re: Cranab vs HSP

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502723
Oleab skrev:Hej, kommer lite sent in i tråden, men tycker gripar är ett lite omtalat ämne (vad jag sett årminstone). Ihoprullning ser jag ni värderar högt, och det är givetvis viktigt. Men hur är dom olika griparna på att plocka enstaka pinnar ur lasset? Jag tycker detta momentet är minst lika interessant, då jag för tiden kör med 10 olika sortiment, och inte alltid kan åstadkomma tvåsidigt avlägg. Att plocka ur någon pinne som hamnat fel verkar då lika viktigt. Har kört några timmar med cranabs 250, och gillade denna gripen,tyckte den rullade ihop perfekt - hur mycket bättre kan HSP vara? och är den även lika bra på "plockepinn"?

Det är väl en smaksak. Jag har kört alla de större tillverkarna under mina år och jag föredrar Cranab av den anledningen @Johan_84 skriver att dom håller bra. Men jag har inget emot några av de andra utan det är som sagt en smaksak.


Till att plocka enstaka bitar så vill jag nog säga att HSP vinner där faktiskt, den öppnar lite mer än Cranab också tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Cranab vs HSP

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502728 Ja, pratat med många om gripar och det finns många olika åsikter om vilken som är bäst.

Just att plocka enstaka bitar tyckte jag hultins A-grip var bra på(den med spetsade skänklar) men problemet med den var hållbarheten och att man ibland kunde skada virket. Man kunde ju inte heller greppa med bara spetsarna om stocken.
Skulle viljat testat cranabs x grip som är en variant på den.

Hsp har ju fördelen med öppningsvinkeln vilket man ibland kan utnyttja för att plocka ur enstaka bitar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).