Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven moheda vagn

59 inlägg 31482 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Drivem moheda vagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45338 En Valtra A75 skulle va för liten då?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Drivem moheda vagn

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45346 nej det borde gå... men tror bara att kärran är större än traktorn hehe :)

Användarvisningsbild

Re: Drivem moheda vagn

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45347
970D skrev:nej det borde gå... men tror bara att kärran är större än traktorn hehe :)



Jooo... men det finn ju knappt några mindre drivna kärror... eller?

Användarvisningsbild

Re: Drivem moheda vagn

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45350 hmm jo det är ju klart det finns.. finns ju ända ner till 10 ton... dock inte som är drivna... men här hitta jag en moheda 12 tonnare (den andra var 13 så är ju inte någon vidare storleks skillnad på dem) http://www.blocket.se/vi/19424974.htm?ca=20_s men tycker ju att det inte borde vara några problem att köra den andra kärran efter A75;an.. med lite frontvikter så :)

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

OlaE  
#45361 Jag har en Valmet 6600 för Moheda 155an, och den är absolut för liten.
Med lass på vagnen så föser den traktorn framför sig...
Tom väger vagnen 4,5ton, vilket märks när man hissar upp den med hitchen. :grin:

Vagnen är en del större än traktorn, men det fungerar ändå riktigt bra.
När jag kör i skogen ligger jag på ca 4liter i timmen, och kan köra kranen på tomgång, eller ibland 1000 varv, nästan aldrig över.

En annan sak som man märker tydligt, är att det är mycket klenare konstruktioner på de lite mindra vagnarna, både Moheda 120 och 130 ser ut att ha ramar som tändstickor. :wink:

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#45370 en A75 blir nog åt he..ete för liten 100 hästar är nog att rekommendera så inte traktorn får slita hela tiden. vi har ju 10 tonnaren med driv och en valmet 605(77 hk) och den får slita en del när man har fullt lass och ifall de är en riktig backe. 10 tonnaren har vi haft i 10-12 år och vi har kört åtskilliga 1000m3 med den och de har inte varit några problem med ramen lr något sånt och det är inga smålass vi har kört heller så ramen håller utan problem.

har du en valtra A75 så rekomenderar jag 10 tons moheda kärran, A75 är ju ändå lite mindre än 605an

http://www.mohedasystem.se/CM.php?PageID=38577

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

Forestworker  
#47182
John.S skrev:vad fick du ge för den vagnen med drivning och vad hade du för kran? :smile:

Forestworker skrev:kör idag en Nokka 10 tons vagn med drift

Jag gav 75000ink moms efter lite prutning ,jag tog bort original kranen (Nokka 2550 tror ja den heter)och ersatte den med en FMV 360 som jag köpte med "gnisten" Den var lite sprucken fram där kranen hade suttit ,så jag skar bort dom gammla fästen och satte dit ett nytt krantorn

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47220 Fråga till er med drivna vagnar, varför inte en beggad skotare istället för att köpa ett vagn för samma pengar? Förstår fullt att ni vill ha drivning. Har själv vagn utan drivning och en 2-hjulare som drar.

Användarvisningsbild

Re: Drivem moheda vagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47255
roten skrev:Fråga till er med drivna vagnar, varför inte en beggad skotare istället för att köpa ett vagn för samma pengar? Förstår fullt att ni vill ha drivning. Har själv vagn utan drivning och en 2-hjulare som drar.

Jag funderar i samma banor, jag har 4wd men ingen vagn än, och med vagn och allt så får man
en Rapid för samma pengar, men men, hur gör jag då med 40kmh vägtransporter?
Ploga snö? Gräva med 3punktmonterad grävare? Driva vedprocessor? mm mm.
För min del så har jag fastnat för jordbrukare med tillbehör, men självklart en Rapid står på önskelistan.

Användarvisningsbild

Re: Drivem moheda vagn

stegmaster  
#47265 Har ni bara surhål i Sverige sidan ni er så fan av drivning på vagnen. For at kjör uppförs behövs endast 4wd på traktoren efter min erfaring. Det er inte mange surhål her i södra Norge, men mycket brant terreng. Jag har inte fastnat en enda gång på dom snart 10åren jeg har kjört med vagnen, derimot hender det at jag misser nogra stocker från lasset når jag kjör uppförsbakke, even om jag leggar gripen över lasset så längt det räkker.Så min erfaring er at det er svärare at hålle lasset kvar på vagnen( utan at stroppa), en at ta seg fram i terrenget. :???:

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

Lill Nalle  
#47299
OlaE skrev:Jag har en Valmet 6600 för Moheda 155an, och den är absolut för liten.
Med lass på vagnen så föser den traktorn framför sig...
Tom väger vagnen 4,5ton, vilket märks när man hissar upp den med hitchen. :grin:

Vagnen är en del större än traktorn, men det fungerar ändå riktigt bra.
När jag kör i skogen ligger jag på ca 4liter i timmen, och kan köra kranen på tomgång, eller ibland 1000 varv, nästan aldrig över.

En annan sak som man märker tydligt, är att det är mycket klenare konstruktioner på de lite mindra vagnarna, både Moheda 120 och 130 ser ut att ha ramar som tändstickor. :wink:

Hur många hästar har du i din 6600 ? det är inte någon liten vagn du har! som en skotarbakände!
jag har en Valmet 665 som är uppskruvad och har en 115 4Wd Moheda, i dag heter dom 120 och är lika dana!
Det passar jätte bra i hop! den har jag kört mycket med och det enda jag behöv svetsa är lite på grinden men ramen har hållet,
och jag är inne på 9 året!

Berätta gärna mera om ditt ekipage!! Har du foto??

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

OlaE  
#47301
Lill Nalle skrev:Hur många hästar har du i din 6600 ? det är inte någon liten vagn du har! som en skotarbakände!
jag har en Valmet 665 som är uppskruvad och har en 115 4Wd Moheda, i dag heter dom 120 och är lika dana!
Det passar jätte bra i hop! den har jag kört mycket med och det enda jag behöv svetsa är lite på grinden men ramen har hållet,
och jag är inne på 9 året!

Berätta gärna mera om ditt ekipage!! Har du foto??


Foto finns under maskiner -> lantbruksmaskiner -> vad kör ni med? på sidan 11, tror jag det är.
Det är 105hk i 6600an.
Ja, det är en riktigt stabil vagn, jämfört med de flesta andra skogsvagnar jag sett/kört.
Vagnen har mycket bra framkomlighet också.
Grinden är stabil som tusan, för mitt i grinden sitter oljetanken svetsad, och det är väl drygt 10mm plåt mot lasset. Sen är ytterändorna av grinden snedstagade i oljetanken, samt att det sitter stag mot första banken från grinden, så det är väl det sista som ger sig på den vagnen... Den är även förhöjd en hel del, så det är ca 4m2 grindarea. :wink:

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47336 Orsak till drivvagn är samma som Slurfi skrev samt att en skotare för samma peng som en drivvagn har gått en massa timmar och kan lätt kosta STORA pengar i reparationer av transmision o hydralsystem och är betydligt mer avanserade konstruktioner som nog inte är helt lätt att ge sig på som grottmekaniker :roll:

Sen har iaf jag en massa sten i naturen som hindrar min framfart så utan min drivvagn vill jag inte vara. :wink:

Avatar Fallback

Re: Drivem moheda vagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47357 Ok, framkomlighet verkar bara nr 1 för att ha drivning på vagnen. Kan lova att med bara 2 hjul som driver är det efterlängtat :lol: Men det lilla jag kör har jag svårt att motivera köpet. Ska köpa vedprocessor nu så man får väl öka produktionen lite så kanske i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Driven moheda vagn

molnia  
#142208 Har tittat lite på en driven moheda men det som bekymrar mig är att den vagnen är 150mm bredare än traktorn. Ni som har moheda minst 11 ton tycker ni att vagnen gungar mkt när den är tom och kranen utsträckt? Är ni tvungna att vrida ramstyrningen åt motsatt håll?

Orsaken jag frågar är att jag funderar på om det är möjligt att skära loss fäljcirkeln från fälgen och sedan bulta fast den likt en traktorfälg så man kan förändra bredden på vagnen. då kan man göra vagnen kanske 100mm smalare och blir den alldeles för ostadig fylla i saltlake i däcken eller i värsta fall flytta tillbaka däcken till ursprunglig plats. Är inte så intresserad av att göra traktorn bredare.
Vagnen i fråga har dessutom en kran med bra räckvidd. ca 8meter. Tror ni det blir stora problem om vagnen är lite smalare med en sådan kran?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).