SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Motorsåg och handhållet

Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

68 inlägg 45321 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#472553 (This article about the Husqvarna 536 LiXP can also be found in English at nordicwoodjournal.com)

Det har varit många och livliga diskussioner om olika batterisågar här på Skogsforum under åren och jag har läst dem med intresse. Här hittar ni några:
HVA 536 Li XP
Instick med batterisåg Hva 536 Li XP
Batteri motorsåg
Batteri vs bensin (video med kapjämförelser)
Batteridriven motorsåg för skogsbruk

Själv har jag inga som helst egna erfarenheter av att använda en batterisåg men jag blev allt mer nyfiken om hur bra de egentligen fungerar? Vilken prestanda har de bästa batterisågarna? Kan man hugga med dom ”på riktigt” dag efter dag och hur fungerar det i så fall?

Test
Hur kan man ta reda på det bäst om inte genom att testa själv? Skogsforum gjorde slag i saken och kontaktade Husqvarna. Vi fick låna en HVA 536 LiXP tillsammans med en tung bag fylld med olika laddare och batterier av varierande slag.

1505486665_hva536lixp1.jpg


För ändamålet ”lånade” jag ett 22-årigt gallringsbestånd av min bror i Värmland och ägnade en dag åt att hugga så svetten lackade. Men innan dess så gick jag igenom batteribagen för att se vad som fanns där:

1 st nätansluten 230V-laddare (QC 330W) för att ladda batterierna hemma
1 st 12V laddare (QC 80F) för att ladda batterierna i bilen eller traktorn
1 st spänningsomvandlare 12V>230V (Inverter VI 600F)
5 st 4,2 Ah batterier (Bli 150)
1 st st 9,4 Ah batteri (Bli 300)

De mindre batterierna (Bli 150) på 4,2 Ah har nu ersatts av ett större batteri på 5,2 Ah. Det nya batteriet (BLi 200) verkar dessutom vara något lättare (1,3 kg) jämfört med det gamla. Jag kunde inte hitta viktuppgifter på det gamla batteriet på HVAs sajt men på ÅF-sajter fanns uppgifter om 1,5 kg. Det stora 9,4 Ah-batteriet Bli300 väger 1,9 kg.

1505486666_hva536lixp2.jpg


Sågen väger tom 2,6 kg utan skärutrustning och med 5,2 Ah-batteri hamnar den på ca 4,2 kg beroende på svärdslängd och kedja. Sätter man istället dit det större 9,4 Ah-batteriet landar komplett såg på ca 4,8 kg.

Jag såg till att alla batterier var fulladdade och det gick ganska snabbt att ladda. Drygt 35 min för ett 4,2 Ah med nätladdaren QC 330W.

Sen bar det till skogs för att testa! Det var inga större problem att begripa sig på hur sågen fungerade. Knapp på – grön lampa – gasa och kör! Om man inte körde sågen på en stund för så stängde den av sig för att spara batteri och då fick man trycka på knappen igen. Om man slår till kastskyddet så stänger den inte av sig lika snabbt utan ligger kvar i stand-by läge längre.

Gallringen jag gav mig på var klen. Någonstans mitt emellan sen röjning och tidig gallring. Den innehöll bitvis en del löv som passar bra till ved och en tidig gallring på det sätt jag gjorde skjuter fram den ”riktiga” förstagallringen några år med bättre medelstam och ekonomi som resultat. Men den skogsskötselmässiga diskussionen finns i tråden: Är det lönsamt att göra klen gallring själv? (Ett case)

Ljudet
Man kan ju frestas att tro att en batterisåg går tyst när det inte finns någon bensinmotor som vrålar. Och visst är det tyst mellan gångerna man trycker på gasen. Det märkte jag speciellt när jag redigerade videon nedan och man rätt var det var hörde en spillkråka eller annat fågelkvitter i fjärran mellan sågsekvenserna (tyvärr bortklippt). Eller alla harklingar man själv gör (ej borklippt) :shock:.

När man sågar för fullt är det dock ett högt, skärande och otrevligt ljud från kedjan. Lite som hos tandläkaren fast högre. Det här ljudet finns ju givetvis hos en vanlig bensinsåg också men dränks av ett mer behagligt(?) motorvrål. Hörselskydd är ett måste även vid arbete med batterisågen och givetvis också visiret.

Finns det kraft nog?
Svaret är definitivt ja för ett sådant här bestånd. Att fälla klena träd tar obetydligt längre tid än med en proffssåg. Kvistningen går utmärkt och det är tillräcklig fart på kedjan men så fort diametern i fällningsarbetet ökar så känner man av att det går lite långsammare. Men det gör inte stor skillnad under en arbetsdag i klenare skog. Jag vet inte riktigt när det börjar kännas jobbigt men gissar att det börjar ta emot mer om många av fällsnitten skulle hamna runt 20 cm eller däröver. I mitt fall låg det mesta under 15 cm och det var inga problem.

1505486666_hva536lixp3.jpg


Hur länge räcker batterierna?
Det är antagligen en fråga av typen ”hur långt är et snöre”? Helt beroende på hur hårt sågen belastas. Ställer man sig på vedbacken och kapar 20 cm björkved går det nog ganska snabbt att köra slut. Jobbar man som arborist och ägnar den mesta av tiden att förbereda, säkra upp och ta tillvara kanske det räcker en hel dag?

Jag kan bara redovisa hur det fungerade i mitt fall och här gick det att köra ca en timme på 4,2 Ah-batterierna (Bli 150). Den timmen innehöll då normalt skogsarbete som att förflytta sig, stamkvista, fälla, kvista, kapa, brossla, förflytta sig osv. Och någon minuts andningspaus här och var.

Om man istället skulle använda de nya 5,2 Ah-timme batterierna (Bli 200) så borde de räcka en knapp kvart längre. Det stora batteriet på 9,4 Ah (Bli 300) räckte ungefär två timmar så det stämmer bra med relationen kapacitet och tid.

Har man ingen möjlighet att ladda batterierna i skogen, tex m h a 12V-laddaren i en bil eller traktor eller ha ett extra bilbatteri med sig på ATVn. Då får man räkna med att både köpa och bära många batterier. Tre st 9Ah-batterier väger 5,7 kg och kostar en bra slant att köpa. Å andra sidan behöver man inte lägga pengar på alkylatbensin under batteriernas livstid (ca 1500 laddningar).

Husqvarnas 536 LiXP har ett eco-läge som man kan aktivera med en knapp ovanför start/stoppknappen. Den ska enligt uppgift från Husqvarna reducera effektuttaget med ca 10 % och därmed förlänga driftstiden. Jag testade att såga i eco-läge men märkte inte någon egentlig skillnad. Det hörs på ljudet att den inte rusar lika mycket men jag märkte ingen skillnad i prestanda när jag kvistade. Möjligen en aning sämre vid fällning men ytterst marginellt. En irriterande detalj var att när man startade om sågen efter att den stängt av sig p g a overksamhet under tiden som man t ex brosslade, så kom den inte ihåg att man haft den på eco-läge utan fick knappa in det på nytt varje gång. Lite störigt och det borde vara en enkel sak att åtgärda. Ett tips till Husqvarna!

Varför batterisåg?
Det är väl av ungefär samma anledning som vi diskuterar elbilarna? Att uppnå en fossilfri värld. Nu utgör väl inte utsläpp från motorsågar en speciellt stor andel av Sveriges miljöbelastande emissioner men vill man själv bidra med fossilfri ”renlevnad” så är ju batterisågen definitivt en möjlighet. (Förutsatt att man inte laddar batterierna från sin dieseltraktor eller bensinbil)

En annan aspekt är arbetsmiljön. Med dagens alkylatbensin har ju den närmaste arbetsmiljön kring sågen blivit betydligt hälsosammare men med elsågen blir den ju helt ren och fri från avgaser.

Sen är jag dåligt insatt i de mindre (bensin)motorsågarnas prestanda jämfört med vad den här elsågen erbjuder i effekt på kedjan. En elmotor har ju normalt sett en hög verkningsgrad jämfört med en förbränningsmotor men batterivikten kanske sabbar den ekvationen? Annars skulle ju det kunna vara ett argument? Att man kan få en lättare såg med bibehållen prestanda eller mer effekt för samma vikt? Här vet jag att det finns en betydande expertis på skogsforum så det skulle vara intressant att få mer insikt i jämförande vikt/effekt. Jag gissar att det redan finns besvarat i tidigare trådar om batterisågar men jag hann inte titta efter det nu. Vill man ha det man ”bär i händerna” så lätt som möjligt kan man ju hänga på sig ett stort ryggbatteri istället men jag undrar hur det fungerar med ”navelsträngen” mellan såg och batteri? Om den kommer att fastna och vara i vägen eller om det fungerar bra. Kanske finns någon som testat?

Andra reflektioner
Kedja och svärd känns ganska klena men är nog ändå väldimensionerade till den lilla sågen. Jag hade ett 12-tums svärd med 3/8 pixelkedja (1,1mm) på sågen jag lånade. Det fungerade bra, skar effektivt och det var lätt att fila kedjan. Jag hade ett avhopp när jag stamkvistade lite slarvigt men det var lätt att lägga på kedjan igen. Ev var den för dåligt spänd p g a att jag var för slö för att spänna upp…

Det fastnade ganska mycket ris och kvistar i kedjehuset. Speciellt tunna, torra grangrenar från stamkvistning och kvistning. Ibland blev det så tjockt så det blev stopp eller gick trögt och då fick jag rensa ur. Det var i och för sig inte så svårt men det är viktigt att slå till kedjebromsen så man inte gör något dumt. Man har inte alls samma känsla av ”fara” när man stoppar fingrarna i en tyst såg som om en bensinmotor hade puttrat på tomgång.

Sammanfattning
Det skulle helt klart gå att hugga heldagar med en sådan här batterisåg i klenare gallringar. Helst om man har med sig något fordon till skogs då att man kan ladda batterier under tiden man hugger. Annars får man som sagt köpa många batterier och bära många batterier.

1505486665_bildruta-2017-09-15-04-35-08.jpg


Vikt & pris
Använder man de nya, större batterierna behöver man minst tre st för att jobba en skaplig heldag i gallring. Då ser hela paketet ut så här vikt- & kostnadsmässigt. Riktpriser enligt husqvarna.com/se september 2017. Alla priser exkl moms:

Husqvarna 536LiXP utan batteri: Vikt 2,6 kg. Pris 3 200 kr
Tre st Bli 300 batterier á 1,9 kg/2560 kr: Vikt 5,7 kg. Pris 7 680 kr
Nätladdare QC 330W: Pris 880 kr
12V-laddare QC 80F: Pris 560 kr
Totalt hela paketet: Vikt 8,3 kg (såg & batterier), Pris 12 320 kr + moms

När man ska bära ut grejerna till skogen så kan man räkna vikten på komplett såg inkl. ett batteri 4,8 kg samt därutöver 3,8 kg för två batterier. Samt kedjeolja och vad man nu mer behöver ha med sig.

Se videon här nedan och dela gärna med er av egna frågor och erfarenheter kring batterisågar här i tråden.




Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:01, redigerad totalt 4 gånger.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Vardon  
#472560 Trevligt reportage.

Har du provat hur den är att kapa grövre? Jag tänker mig när man drar fram något med kranen och halar upp batterisågen och kapar en stock utan att behöva rycka igång den?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472573 Så ca 12 500. Och vilka fördelar har den mot motsarande lillsåg?
Småsåg är inte särskilt betungande att dra i. Heller inte särskilt tunga. Oftast inte så dyra heller..

Avatar Fallback

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

tallen100  
#472575 Det är värt att dra i snöret många gånger för det priset, visst att ha till byggnationer eller på tomten/gården o.s.v, men inte hör den hemma i skogen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472577
Mange skrev:Så ca 12 500. Och vilka fördelar har den mot motsarande lillsåg?
Småsåg är inte särskilt betungande att dra i. Heller inte särskilt tunga. Oftast inte så dyra heller..

Batterisågen är lättare, tystare, smidigare och driftsäkrare, t.ex.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 15 sep 2017, 18:44, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472580
tallen100 skrev:Det är värt att dra i snöret många gånger för det priset, visst att ha till byggnationer eller på tomten/gården o.s.v, men inte hör den hemma i skogen :mrgreen:

Det beror nog på i vilken skog. I röjgallring är den nog svårslagen. Rätt såg till rätt objekt!
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472582 Torbjörn! Hur funkade sågen med det stora 9,4 Ah-batteriet? Påverkades smidigheten negativt jämfört med 4,2 Ah? Det blir ju både tyngre + att du fått ett utskjut på några centimeter.

I övrigt tack för ett trevligt test.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472586 Ett av många test

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472588
Niking skrev:
Mange skrev:Så ca 12 500. Och vilka fördelar har den mot motsarande lillsåg?
Småsåg är inte särskilt betungande att dra i. Heller inte särskilt tunga. Oftast inte så dyra heller..

Batterisågen är lättare, tystare, smidigare och driftsäkrare, t.ex.
/Niklas

Vilken är den lättare än?
Inte lättare än Stihl 192, 193, 150 170, 180, Husqvarna 435, T435, 439, 440, T540 för att nämna några

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Torbjörn Johnsen  
#472589
Niking skrev:Torbjörn! Hur funkade sågen med det stora 9,4 Ah-batteriet? Påverkades smidigheten negativt jämfört med 4,2 Ah? Det blir ju både tyngre + att du fått ett utskjut på några centimeter.

I övrigt tack för ett trevligt test.
/Niklas


Jag märkte faktiskt ingen skillnad i praktiskt arbete. Definitivt inte när det gällde batteriets bredd. Håller man sågen i främre handtaget är den bevisligen mer baktung men det var inget som kändes i arbetet. Med reservation för att jag inte är nån yrkeshuggare precis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472590
Torbjörn Johnsen skrev:
Niking skrev:Torbjörn! Hur funkade sågen med det stora 9,4 Ah-batteriet? Påverkades smidigheten negativt jämfört med 4,2 Ah? Det blir ju både tyngre + att du fått ett utskjut på några centimeter.

I övrigt tack för ett trevligt test.
/Niklas


Jag märkte faktiskt ingen skillnad i praktiskt arbete. Definitivt inte när det gällde batteriets bredd. Håller man sågen i främre handtaget är den bevisligen mer baktung men det var inget som kändes i arbetet. Med reservation för att jag inte är nån yrkeshuggare precis.

Ok! Jag är inte heller yrkeshuggare. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472591
Mange skrev:
Niking skrev:
Mange skrev:Så ca 12 500. Och vilka fördelar har den mot motsarande lillsåg?
Småsåg är inte särskilt betungande att dra i. Heller inte särskilt tunga. Oftast inte så dyra heller..

Batterisågen är lättare, tystare, smidigare och driftsäkrare, t.ex.
/Niklas

Vilken är den lättare än?
Inte lättare än Stihl 192, 193, 150 170, 180, Husqvarna 435, T435, 439, 440, T540 för att nämna några

Mange! Har du vägt dessa småsågar fulltankade med kedja och svärd i lämplig dimension? Ty i katalogerna redovisas ju bara tomvikter utan svärd och kedja, vilket är tämligen ointressanta i sammanhanget... Vikt på körfärdig såg är desto mer intressant att jämföra...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Göt  
#472594 Intressant reportage skulle du kunna tänka dej att köpa en sån själv om du bortser från priset...

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

anersimyra  
#472596 Intressant. Den sågen skulle faktiskt kunna fungera utmärkt i inte alltför grov naturvårdshuggning, särskilt om uttaget är främst träddelar. Går det att montera 1,3 mm skärutrustning?

Användarvisningsbild

Re: Gallring med batterisåg HVA 536LiXP (Video)

Mats_Orberga  
#472609 Japp det går utmärkt med 1,3 mm och det är ett riktigt lyft för sågen. Jag tror det beror på att den kedjan drar ut spån bättre.

Ni som tycker priset verkar högt, tänk såhär. Bensinsåg, 5500 kr. 10 st 25l-dunkar med alkylatbensin 7000 kr = 12500 kr. Efter det kör ni i princip gratis. Oljan kostar naturligtvis samma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).