Skogsekonomi

Nordkorea?

45 inlägg 11893 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nordkorea?

Nybörjare1  
#472530 Va tror ni om Nordkorea? Kommer han starta ett nytt världskrig och vad kommer det få för konsekvenser för ekonomin och skogen? Kommer virkespriser falla?
Personligen så står jag nu inför att sälja en rotpost. Jag är i ropet att den skäll mätas men tvekar nu. Tänk om jag lägger pengar på en stämpling och den här galningen startar ett tredje världskrig och priserna är i fritt fall.
Personligen tror jag inte att han skulle starta ett tredje världskrig.
Han har väl det ganska bra kan jag tänka med ett helt land i sitt järngrepp. Så vad skulle han vinna på det? Starta ett krig han omöjligen kan vinna?
Samtidigt så smäller han av raketer hur som helst över Japan?
Ja frågetecknen är många när det fäller denne man!
Va tror ni? Kommer det bli krig och i så fall vad kommer det få för konsekvenser?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Nordkorea?

jannee  
#472532 Vänd på det hela ska kanske du förstår Kim något.
Varken USA eller Ryssland har invaderat något land med kärnvapen.
Jänkarna var på 50 talet gång att lägga hela KOREA under sig men Kina satte då stopp.
När väl Kim har sina kärnvapen och robotar till att fungera till 100 % och HELA VÄRLDEN vet detta behöver han inte vapenskramla mer.
Kim vill bara visa att han kan så att han sedan inte behöver oroa sig för någon fientlig invasion.
Passa nu på att sälja när det är hög efterfrågan, kan snart vända.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472534 Tja, senast det var aktivt krig i Korea, så var det väl bra virkespriser...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Nybörjare1  
#472542 Jo fast då var det väl knapppast kärnvapenkrig? Och nu pratas det ju om ett tredje världskrig.
Kan ju få förödande konsekvenser med kärnvapen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Vardon  
#472545 I så fall bör du väl ändå snabbt få fram pengar och köpa betong, bly, mat och vapen och göra dig ett skyddsrum.

Rent krasst tror jag inte man kan gå runt oroa sig över såna saker. Det kommer alltid vara någon oroashärd som kan få krutdurken som kallas ekonomin att gå i taket. Ekonomi är lustigt så till vida att oroligheter i ett land kan leda till kursfall. Men skulle hela landet bli raderat i en naturkatastrof så påverkar det knappt alls..

Fast visst är jag glad över att Nordkorea ligger där det ligger och inte mellan Åland och Helsingfors.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

JörgenO  
#472546 Ibland kan det vara bra att bara ta bort sånt man inte vet så mycket (något) om ur beslutsprocessen.

Det kan ju t.ex. vara otroligt svårt att på ett trovärdigt sätt säga vad sannolikheten för kärnvapenkrig närmaste tre månaderna och väga den mot ... t.ex. att det kommer en fruktansvärd storm som knäcker dina träd som tändstickor nu i okt-nov. Är den sannolikheten större eller mindre? Och skall den påverka beslutet?

Sen tror du att ett krig skulle minska priset. Vet vi det eller kan de bli tvärtom? I ett mig näraliggande exempel från midsommarafton-16 så röstade Britterna för att gå ur EU. Då var väldigt många personer väldigt säkra på att priserna på aktier skulle gå ner. Det blev tvärtom.

När jag funderar över och tar beslut om något försöker jag påminna mig om att inte ta för stor hänsyn till sådana här händelser som inte är direkt knutna till det jag skall ta beslut om därför att:

1-Jag kan mindre än jag tror och det blir ofta rundgång mellan experter o media som formar vad jag tror mig veta (och som egentligen är mycket osäkert om man skrapar på ytan)
2-Reaktionen på t.ex. priser om något oväntat inträffar är minst lika svår att förstå för det händer så många andra saker paralellt som jag inte visste om när jag gjorde min analys.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

rokon  
#472558 Länkar till en tråd jag startade för en del år sedan Bieffekter av tråkiga världshändelser med snåriga funderingar på tråkiga världshändelser och dess effekter på handel valuta och priser.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Kse  
#472665 Jag tror på stabila virkespriser så sälj du.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472700 Om den utveklingsstörde idioten startar ett tredje världkrig så är nog virkespriserna i sverige det minsta bekymmret vi har att tänka på!! Jösses... :-o

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472701 Vilken av de båda utvecklingsstörda åsyftas? Kim eller Trump? :-)
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 16 sep 2017, 11:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472703 Jamen ge dig på en gissning vettja! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472704 Ok, Trump? :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472705 Grattis!! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472708 är man arbetsgivare till tusentals människor och har millioners millioner dollar på fickan så kanske man inte är efterbliven?? men jag kan ju ha fel såklart! haha.. =))

Användarvisningsbild

Re: Nordkorea?

Nybörjare1  
#472715
Huggarn skrev:Om den utveklingsstörde idioten startar ett tredje världkrig så är nog virkespriserna i sverige det minsta bekymmret vi har att tänka på!! Jösses... :-o


Det har en stor betydelse för mig.
3000 fubbar postat och klart och med lite otur och dålig timing så lär det bli ett prisras om ett tredje världskrig bryter ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).